Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2018 – Bogdan Tomoiagă (Graffiti PR): „Industria creativă este la fel de afectată de migrația de personal pe cât sunt și celelalte domenii din economia românească”

Anul 2018 nu poate scăpa de câteva concluzii. „Forbes România” a întrebat, oamenii de publicitate au răspuns, iar cititorii vor trage concluziile, adică vor trage linia de bilanț.
Bogdan Tomoiaga

Bogdan Tomoiagă, Managing Director, Graffiti PR

Forbes: Situația social-politică și economică din România anului 2018 a fost o oportunitate sau o dificultate pentru agenția dvs?

Bogdan Tomoiagă: Răspunsul este unul complex – nici cal, nici măgar, ci mai degrabă un asin. De ce spun asta? E simplu – cu toții am avut de câștigat de pe urma creșterii economice. Fie că am făcut campanii pentru detergenți, haine de lux, mașini sau bilete de avion de tip one-way sau dus-întors.

Sau o fi complicat? Multe dintre companiile care erau implicate în campanii/inițiative de tip Business to Government și-au sistat acest gen de activități, pentru că au considerat că nu există un partener credibil de partea cealaltă a mesei.

Iar anul acesta s-a investit mai multă energie în înțelegerea schimbărilor legislative, decât în specializarea oamenilor sau în dezvoltarea de campanii creative, sau de ce nu, în dezvoltarea sustenabilă a business-urilor.

Un alt factor important la care, încă, nu ne uităm suficient de serios: industria creativă este la fel de afectată de migrația de personal pe cât sunt și celelalte domenii din economia românească, fie că ne referim la meseriași sau la medici.

Așa că, în tot acest amalgam, ne uităm la 2019 în contextul actual al situației socio-politice și economice, și sperăm ca „tigrul Europei” să nu aibă soarta și caracterul lui Shere Khan.

Vezi bilanțul lui Robert Tiderle (Papaya Advertising)

Forbes: Care au fost cele mai bune trei întâmplări/evenimente ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care activați?

Bogdan Tomoiagă: Aș enumera următoarele:

  • Aniversările de anul acesta – Centenarul României care a fost folosit de Guvern (normal), celebrități, bănci, supermarketuri sau branduri de ciocolată, la 50 de ani de Dacia, un moment care a fost comunicat mai puțin, dar care a adus multă bucurie și nostalgie proprietarilor mărcii
  • Conferințele adresate industriilor creative care au avut, de cele mai multe ori, printre vorbitori profesioniști de renume mondial de la care am primit lumină, teme de dezbatere, o direcție de dezvoltare sau de ce nu – cel puțin un discurs curat și exersat, care nu a părut a fi o improvizație de ultim minut.
  • Faptul că apar tot mai multe campanii purpose & reputation driven și pe piața locală. Dacă trendul a fost dat de brand-uri internaționale precum Patagonia și/sau Nike, acum vedem și execuții locale care se duc în această direcție.

Bilanțul lui Andrei Dragu (V8 interactive)

Forbes: Dar cele mai proaste/regretabile trei lucruri ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care vă desfășurați activitatea?

Bogdan Tomoiagă:

  1. Creșterea numărului de știri/media oulet-urilor de tip fake news. Iar aici brandurile ar trebui să se implice mai mult și mai activ în stoparea acestora sau în susținerea sau creșterea notorietății celor established/tradiționale sau să încurajeze noii veniți, care joacă după regulile deontologiei jurnalistice.
  2. Referendumul de anul acesta – nu zic mai multe, pentru că nu are rost.

Competiția inegală pe care statul o face în fiecare zi companiilor private din zona comunicării – de la salariile oferite celor care își caută un loc de muncă în domeniu, la proiectele de comunicare la care, de cele mai multe ori, jucătorii din industria privată nu participă sau nu au o șansă reală – vezi mai toate campaniile de centenar, care au fost licitate, câștigate și implementate de tot felul de firme de apartament, iar rezultatele sunt pe măsură.

Bilanțul lui Alex Bădilă (Publicis) 

Forbes: Care sunt speranțele și temerile dvs, referitoare la piața de publicitate și marketing din România în anul 2019?

Bogdan Tomoiagă: Sper ca 2019 să fie mai darnic cu bugetele, cu timpii alocați pentru a dezvolta o campanie sau alta, cu doza de curaj pe care o vedem în execuții. Care ar fi cea mai mare temere? Mă tem că în ciuda faptului că suntem o industrie care trăiește din idei și din creativitate, ne este tot mai dificil să atragem și să reținem visători.

AUDIENȚELE TELEVIZIUNILOR DE SPORT – NOIEMBRIE 2018

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii