Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2018 – Cora Diaconescu (Tribal Worldwide): „Suntem încrezători că piața de publicitate și marketing din România se va dezvolta din ce în ce mai mult”

Anul 2018 nu poate scăpa de câteva concluzii. „Forbes România” a întrebat, oamenii de publicitate au răspuns, iar cititorii vor trage concluziile, adică vor trage linia de bilanț.
Cora Diaconescu

Cora Diaconescu, Head of Digital, Tribal Worldwide

Forbes: Situația social-politică și economică din România anului 2018 a fost o oportunitate sau o dificultate pentru agenția dvs?

Cora Diaconescu: Din punct de vedere business, anul 2018, nu a adus schimbări considerabile față de anii anteriori, schimbări care să fie cauzate de către fluctuațiile social-economice. Tribal Worldwide și-a continuat procesul de dezvoltare și evoluție cu același grad de accelerare pe care l-a avut și în 2016 și 2017. Strategia noastră de business se bazează pe o fundație solidă de servicii indispensabile de comunicare în mediul digital, oferite la un preț competitiv față de piață. Acest mix conferă agenției noastre stabilitate, chiar și în momentele de inflexiune social-economica ale României.

Vezi bilanțul lui Bogdan Tomoiagă (Graffiti PR)

Forbes: Care au fost cele mai bune trei întâmplări/evenimente ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care activați?

Cora Diaconescu:

Momentul 1 – GDPR

Anul 2018 a fost un an interesant pentru piața de comunicare, mai ales în mediul digital. Cel mai important eveniment al anului a fost cel al punerii în aplicare a Regulamentului UE privind protecția persoanelor în ceea ce privește colectarea și prelucrarea datelor cu caracter personal. În acel moment, toata lumea s-a activat în vederea schimbării modului în care colectau date pe website-uri, pe canalele de social, în cadrul aplicaților ș.a.m.d. Noi, ca și agenție de digital, a trebuit să ne restructuram întreg procesul de dezvoltare a campaniilor care urmau să înceapă ulterior mai 2018, iar în același timp să ne susținem clienții din portofoliu care ne-au încredințat website-urile și aplicațiile lor pentru a le transforma în variantele lor „GDPR compliant”. A fost un moment extrem de interesant care ne-a ajutat să înțelegem mult mai clar cum putem să ajutam clienții noștri să-și dezvolte în continuare campaniile de comunicare în mediul digital, dar în același timp să respecte noua legislație cat și datele userilor.

Momentul 2 – Schimbarea perspectivei în comunicarea pe rețelele sociale, de la cantitativ la calitativ

Chiar dacă nu a fost neapărat un moment fix ci mai degrabă o tranziție care s-a desfășurat pe tot parcursul anului, evoluția comunicării în social media de la „fuga” către o prezență constantă pe toate mediile și posting zilnic, către conținut mai puțin dar mult mai calitativ și mai relevant pentru target, a fost o schimbare benefică atât pentru industrie cât și pentru end useri. Această schimbare își va desfășura efectele în următorul an, în care sperăm ca toate feed-urile să nu mai fie aglomerate de mesaje și postări irelevante pentru useri, ci mai degrabă, calitatea conținutului să primeze în defavoarea cantității.

Momentul 3 – Ascensiunea platformei Youtube

Vlogging, vloggers, vloggers și branduri, comunitățile de vlogging, cum influențează vloggingul comportamentul și așteptările noii generații, targetare diferențiată pe Youtube versus alte platforme social, formate potrivite pentru obiective diferite; acestea sunt doar câteva dintre temele și subiectele care au înconjurat ascensiunea platformei Youtube în 2018. Avem un nou „teren de joaca”, comunicare în digital și-a schimbat iar mixul și acum include în mod obligatoriu și Youtube, sub orice forma posibilă de format și asociere. Ne așteptăm ca în 2019 Youtube să își continue ascensiunea și să devina unul dintre mediile top 3 folosite în campaniile publicitare.

Iată bilanțul lui Robert Tiderle (Papaya)

Forbes: Dar cele mai proaste/regretabile trei lucruri ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care vă desfășurați activitatea?

Momentul 1 – GDPR

Chiar dacă, în esență, momentul punerii în aplicare a Regulamentului UE, privind protecția persoanelor în ceea ce privește colectarea și prelucrarea datelor cu caracter personal, a fost un moment benefic pentru industrie, repercusiunile pe care le-a avut și continuă să le aibă asupra rapidității de reacție, asupra analizelor comportamentale ale userilor și impactul campaniilor asupra acestora au fost considerabile. Mediul online a fost considerat dintotdeauna un mediu în care putem măsura totul; putem să ne îmbunătățim campaniile în mod real în funcție de analizele comportamentale ale userilor participanți sau nu la aceste campanii, putem știi foarte multe lucruri despre consumatori/useri iar astfel putem personaliza mesajele și formatele ca să obținem un impact maxim, dar mai ales, ne putem mișca repede cu datele userilor. Astfel, principalele beneficii pe care le avea mediul online versus alte medii, au fost îngreunate de filtrele de implementare pe care le-a adus GDPR. Procesele de lucru împământenite în ultimii ani între agențiile de digital și marketeri au fost schimbate aproape peste noapte, iar acum trebuie să ne creăm procese noi, trebuie să ne luam timpi de implementare noi și trebuie să înțelegem că accesul la datele userilor nu mai este atât de facil, astfel informațiile pe care le putem extrage din analize sunt mai puține.

Momentul 2 – Ascensiunea conținutului „fake” și declinul nivelului de încredere în conținutul online

Un moment regretabil pentru piața de comunicare în general, nu doar în România, a fost ascensiunea conținutului „fake” în mediul online cât și efectele pe care le-a adus imposibilitatea identificării adevărului de fals. În 2018, România doar se alătura și ea fenomenului prezent deja din 2016-2017 cu precădere în SUA și Marea Britanie, fenomen care a fost definit ca „epoca post-adevăr”. Din păcate acest fenomen afectează și industria de comunicare. Odată pentru că răspândirea conținutului „fake” se construiește fix pe matrițele de strategii de campanii în online pe care le folosesc agențiile de publicitate, iar în al doilea rând, pentru că end userului îi este extrem de complicat pe tot parcursul său de scrolling zilnic pe platformele social, pe platformele publisherilor, pe site-urile de știri etc., să facă diferențierea între conținut creat de branduri, conținut creat de trolli, știri reale, știri false etc. Astfel, în toată această aglomerație, fără reguli, brandurile încearcă să capteze atenția userilor, dar chiar și atunci când reușesc, în mentalul userilor mai avizați s-a construit deja temerea că nu își doresc să fie influențați sau și mai grav, manipulați, astfel devin mult mai refractari la comunicările comerciale.

Cu toate acestea, anul 2018, din punctul nostru de vedere, a adus doar două momente de cumpăna, astfel pe medie cu cele trei momente bune, a fost un an optimist, așa cum sperăm să fie și 2019.

Vezi bilanțul lui Andrei Dragu (V8 Interactive)

Forbes: Care sunt speranțele și temerile dvs, referitoare la piața de publicitate și marketing din România în anul 2019?

Cora Diaconescu: Noi suntem încrezători că piața de publicitate și marketing din România se va dezvolta din ce în ce mai mult și că tot mai mulți marketeri vor vedea potențialul în a încerca mixuri de comunicare inedite, mixuri care să îi ajute să atragă publicul potrivit astfel maximizând rezultatele unei campanii. Deja, vedem o tendință în acest sens, însă 2019 se anunța anul în care se va concretiza această tendință cât și speranța noastră ca biefurile de comunicare în digital sau cele care au componente de comunicare în digital să nu mai considere acest mediu ca un simplu spațiu media suplimentar unde doar declinăm același vizual pe care l-am folosit în alte medii, în cel mai bun caz, schimbând doar mesajul. Mediul online este extrem de complex, pune la dispoziția marketerilor foarte multe instrumente și canale de comunicare diferite, iar dacă acestea sunt folosite într-un mix de comunicare într-un mod care ține cont de comportamentul diferit al userilor pe fiecare canal cât și de așteptările acestora, abia atunci online-ul este folosit eficient și poate oferi rezultatele scontate.

(11 decembrie 2018)

Citește și bilanțul lui Alex Bădilă (Publicis)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii