FacebookTwitterLinkedIn

Ce decizii de business a luat compania dvs de la izbucnirea epidemiei de Coronavirus?

Prima preocupare a fost sa ne asiguram ca membrii echipei sunt in siguranta, astfel ca am amanat pe termen nedefinit toate deplasarile in afara granitelor si evenimentele de business pe care le aveam deja planificate pentru perioada aceasta.

In aceeasi masura ne-am asigurat ca suntem in contact permanent cu toti partenerii nostri de business si intelegem care este impactul crizei asupra business-urilor lor si asupra planurilor de dezvoltare software ori a bugetelor dedicate campaniilor de digital marketing. In plus, au fost cateva cazuri unde am discutat despre modalitati de finantare alternativa, care sa le permita clientilor nostri sa-si sustina planurile de transformare digitala fara sa resimta impactul economic. In prezent, pot spune ca pentru noi implicatiile crizei la nivel economic sunt minime, am incheiat primul trimestru cu rezultate foarte bune si avem asteptari asemanatoare si pentru aprilie – mai. Cel putin acum nu avem motive sa credem ca in proiectele curente exista riscuri majore. Mai mult decat atat, continuam recrutarile, atat pentru rolurile tehnice, cat si pentru celelalte specializari, toate in sistem de lucru la distanta. 

Care sunt măsurile pe care compania dvs le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de Coronavirus?

Inca inainte ca autoritatile sa impuna masurile de distantare sociala, toti colegii care au calatorit in strainatate au fost instruiti sa lucreze 14 zile de-acasa. Ulterior, am incurajat si colegii care au copii sa lucreze de-acasa pe perioada cat scolile sunt inchise, iar in prezent toata echipa lucreaza de-acasa, in sistem work from home. Din fericire, practica aceasta ne era deja familiara, intrucat colegii din echipa Zitec beneficiaza de aceasta posibilitate de multa vreme, astfel ca pentru noi trecerea la lucrul de-acasa a fost fara provocari tehnice sau organizatorice. 

Ca sa combatem pe cat posibil distanta si masurile de izolare, am creat o “Cafeterie” virtuala, o conferinta video disponibila permanent, unde colegii pot intra oricand sa socializeze; un grup dedicat in aplicatia Workplace pentru discutii legate de criza, solicitari si oferte de ajutor colegial. Saptamanal organizam o intalnire virtuala cu toata echipa, in care discutam despre evolutia situatiei din punct de vedere business, cum ne impacteaza pe noi ca echipa si pe clientii nostri. De asemenea, la inceputul lui Aprilie, in loc de iesirea lunara cu echipa, am livrat cu ajutorul partenerilor de la The Beer Institute cate o cutie cu bere craft si le-am dat intalnire colegilor online, intr-o reuniune cu numar record de participanti – peste 100 de colegi! Atat cat este posibil, facem toate eforturile ca sa ne asiguram ca impactul asupra membrilor echipei si a familiilor lor este minim. 

Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioada de timp pentru atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați?

Principalul factor cu efect imediat major in economie este schimbarea brusca a comportamentului consumatorilor. Acolo unde consumul s-a oprit aproape de tot, Guvernul trebuie sa intervina si sa ofere sprijin sectoarelor afectate, astfel incat sa nu existe impact negativ si dupa incheierea crizei. 

In acelasi timp, o masura urgent necesara este sprijinirea digitalizarii companiilor romanesti, care sa-si poata muta activitatea online si sa poata opera la distanta, cu vanzari online. O astfel de masura ar putea fi implementata cu ajutorul unor vouchere de digitalizare, in functie de dimensiunea companiei si industria din care face parte. Riscul pe care il vedem este ca diferentele de competitivitate intre firmele romanesti, oricum mult mai putin digitalizate si automatizare fata de concurenta occidentala, si firmele occidentale este sa creasca si mai mult in urma crizei.

Nu in ultimul rand, e mare nevoie de digitalizarea institutiilor statului, astfel incat acestea sa permita interactiunea cu cetatenii la distanta. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, este nevoie urgent de un sistem unic de autentificare a cetatenilor, prin care institutiile sa poata accepta documente si solicitari online. 

Care sunt scenariile posibile pe care le vedeti pentru business-ul dvs daca epidemia continua si/sau ia amploare? Dar pentru intreaga economie romaneasca?

Daca va lua amploare criza actuala, iar politica de distantare sociala va continua, asta inseamna ca vor deveni din ce in ce mai importante comunicatiile la distanta, e-commerce-ul, precum si eficientizarile sau digitalizarea proceselor interne. Toate acestea presupun investitie in IT, prin urmare, ma astept ca intreg sectorul IT sa inregistreze cresteri in aceasta perioada. 

Apetitul pentru consum al oamenilor va ramane in continuare scazut si centrat pe zona sanitara, alimentara si aparate electro-casnice, deci vanzarile per total vor ramane scazute si in urmatorul trimestru. Insa cei cu prezenta buna in online, cei care raman rationali si tin in continuare legatura cu clientii lor, vor fi in cea mai buna pozitie pentru a-si creste vanzarile atunci cand criza se va reduce in intensitate iar consumatorul isi va fi regasit apetitul de consum. 

Cum credeti ca ati putea ajuta comunitatea – sociala si/sau de business?

Ca si in alte ocazii, atunci cand apare o nevoie in societate, multi colegi din echipa Zitec se ofera voluntar sa sprijine ori sa initieze proiecte si actiuni care sa vina intr-ajutor. Pana in prezent avem mai bine de 30 de voluntari care s-au implicat deja ori si-au manifestat disponibilitatea sa participe in grupuri de lucru – un exemplu deja prezent in spatiul media este entreprenation.ro 

In plus, Zitec ofera acces gratuit primariilor si spitalelor din Romania la doua module ale aplicatiei de registratura si managementul documentelor Regista, astfel incat sa incurajam autoritatile sa inregistreze electronic documentele si cererile depuse de catre cetateni si sa primeasca sesizari online, pentru a evita aglomeratia, a limita cozile formate la sediul acestora sau a elimina complet nevoia unei vizite. De luna aceasta, aplicatia include si modulul pentru Formulare online, pentru a oferi institutiilor publice o rezolvare electronica a solicitarilor din partea cetatenilor. Potrivit OUG 38/7.04.2020, autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa puna la dispozitia cetatenilor portaluri publice pentru a primi documente electronice. Sustinem distantarea sociala, iar din acest motiv venim in sprijinul primariilor si al cetatenilor cu solutii digitalizate.

De asemenea, companiilor care se concentreaza pe cum sa simplifice lucrul de acasa in conditiile actuale le oferim 3 luni acces gratuit in aplicatia Mirro.io, soluția noastră de crestere a performantei echipei. Mirro propune crearea unui birou digital unitar, eliminand astfel barierele de comunicare sau de organizare intre colegii care sunt nevoiti sa lucreze de la distanta.