FacebookTwitterLinkedIn

Manuela Gogu, Creative Director, Lowe România

Forbes: Ați avut clienți în ultimul an care v-au solicitat creație pentru machete publicitare exclusiv pentru print? Sunt mai mulți sau mai puțini decât, să zicem, în urmă cu trei ani?

Manuela Gogu: Clienții nu mai cer de ceva vreme execuții pentru un anumit mediu în afară de TV. Știu sigur când vor TV și este punctat în brief, restul execuțiilor fiind numite generic online & amplificare 360.

Mindset-ul s-a schimbat, nu printul a murit. Challenge-ul constă în a găsi ideea și abia apoi execuția. De aceea, selecția mediilor este lăsată, în 90% din cazuri, în ograda agenției care, în funcție de cum simte ideea, trebuie să propună și spațiile în care ea să trăiască.

Sigur, nu există soluție la brief care să trăiască în absența unui KV (Key Visual- nota red.). Dar, de multe ori, acest KV este mai degrabă o legendă a conceptului decât o execuție cu o destinație clară. El se poate transpune în machetă de presă, în OOH, poate într-un poster sau o copertă de broșură, un banner online.

Este o artă frumoasă asta a printului, dar este la nice to have și dacă încape în media plan, adaptăm ceva din KV și pentru o machetă de presă. Cred că farmecul unui print născut să trăiască în print ar trebui să împrumute mult din atmosfera mediului – din conceptul publicației, din momentul în care aceasta se consumă, din profilul celui care îl consumă. Dar în amalgamul de execuții mult mai „vizibile”, atenția acordată machetei de presă scade.

Forbes: Pe fondul dezvoltării rapide a comunicării digitale, consideraţi ca reclama în print, în România, este o istorie care nu mai interesează pe nimeni?

Manuela Gogu: Este evidentă, în ultimii ani, această mișcare globală de resuscitare a printului (vezi Save the Print). O găsesc mai degrabă ca fiind o măsură de profilaxie luată în perspectiva unui viitor incert.

Tirajele scad, oamenii cumpără mai puține cărți, reviste, ziare, etc; dar nu investitorii în publicitate vor opri fenomenul ăsta. Ci oamenii care vor continua să cumpere print.

Așa că, mai degrabă, aș face publicitate la citit. Printul trebuie să rămână sexy. Doar așa îl vom ține în viață. Din perspectiva agenției, PRINTUL este un mediu, vizualul este o execuție. Cel din urmă nu va muri niciodată, o să-l numim în varii feluri însă el va exista.

Cred că întrebarea pe care ne-o punem cu toții de fapt este dacă publicațiile scrise vor muri. Ceea ce nu, nu cred că se va întâmpla în următorii 50 – 100 de ani. Dar cred că vor deveni apanajul celor extravaganți. Cei care vor cheltui pe cărți și reviste vor fi precum cei care cumpără astăzi CD-uri cu muzică. Și, în acest context, da!, printul de presă va fi nișa.