FacebookTwitterLinkedIn

Spre deosebire de „suratele” lor mai bogate, agențiile de media, care au înregistrat creșteri amețitoare ale cifrelor de afaceri în 2016 (86% față de anul precedent), firmele de publicitate (creație, strategie și consultanță) au avut o evoluție la nivelul anul 2015. Cele 42 de agenții monitorizate de „Forbes România“ au avut afaceri totale de 96,06 milioane de euro, în creștere cu 2% față de 2015. Acest lucru confirmă că, deși bugetele de publicitate au crescut, creația și consultanța se plătesc mai prost pe piața de publicitate decât serviciile de media buying. Totuși, profitul cumulat pentru cele 42 de firme s-a ridicat la 4,49 milioane de euro, cu 29,7% mai mare decât cel din anul precedent.

Pe primul loc în topul anului 2016 figurează agenția Geometry Global România, cu afaceri de 9,72 milioane de euro (creștere de 9,1%) și un profit de 777.658 euro, cel mai mare de pe piața agențiilor de publicitate.

Cifra de afaceri a agenției Mercury 360 Communications s-a ridicat la 8,86 milioane de euro, în scădere cu 13,4% față de 2015.

O altă agenție cu afaceri care au depășit pragul de 8 milioane de euro este Centrade Integrated, care a crescut cu 40%, având un profit la finele anului 2016 de 332.789 euro.

În clasamentul „Forbes România“ nu a fost inclusă firma Lion Communication Services S.A., deținută de rețeaua internațională Publicis Groupe, pentru că aceasta operează mai multe entități (fără personalitate juridică), ale căror activități (PR, digital) nu se încadrează în profilul acestui top. Entitățile sunt: Leo Burnett, Publicis, Saatchi & Saatchi, MSLGROUP The Practice, Publicis Consultants, iLeo, Nurun, The Geeks, Publicis Dialog și Publicis Events. Să precizăm că Lion Communication Services S.A a avut afaceri de 24,2 milioane de euro, în creștere cu 21,6% față de anul precendent, și a raportat un profit de 913.240 euro. Nu a fost inclusă în top, pentru a nu amesteca „merele“ (creația și strategia publicitară) cu „perele“ (PR, BTL și Digital), evitând astfel generarea de frustrări din partea unor agenții concurente.

De asemenea, în acest top nu a fost inclusă agenția B.V. McCann-Erickson, aceasta figurând în topul agențiilor de media, având o puternică divizie de media.

Analiza bilanțurilor celor 42 de agenții arată că avem o piață activă, în care unele firme au crescut, altele au scăzut de la un an la altul, pe scurt, este o piață foarte concurențială. Bugetele pentru creația și consultanța strategică în advertising sunt, în continuare, modeste, adeseori agențiile preferând să lucreze pe gratis (bonus) numai pentru a-și păstra clienții de pe urma cărora câștigă din alte servicii (media). Această practică, folosită mai cu seamă în ultimii ani de criză economică, este nocivă pentru piața ideilor creative din publicitatea românească. Clienții s-au obișnuit să cumpere mai cu seamă șabloane și rețete verificate, pentru că sunt mai ieftine decât ideile cu adevărat originale, ce prezintă un risc mai mare decât „căile bătătorite“ în comunicare.

Din cele 42 de firme de publicitate, doar cinci au raportat pierderi în 2016. Cea mai mare pierdere a raportat-o agenția Graffiti BBDO: 706.415 euro.

Numărul mediu de angajați în cele 42 de agenții a fost de 1.225 (fără Lion Communication, care a avut o medie de 127 de angajați).

Printre agențiile care au avut creșteri ale cifrelor de afaceri față de anul precedent se numără: Ogilvy&Mather Advertising (20,8%), Draft FCB (29,2%), Propaganda Creative Services (73,1%), Cohn&Jansen Advertising (8,1%), Bridge Communication (75,7%), Tempo Advertising (72,5%), Mullen Lowe (11,3%), Vitrina Advertising (3,7%), Hello Communication (28%), Jazz Communication (28%), Propaganda Consult (115,2%), Brands & Bears (7%) și Headvertising (55,5%).

Printre agențiile care au înregistrat scăderi ale cifrelor de afaceri se află: GMP Advertising (-28%), Godmother (-38,5%), DDB Advertising (-26,4%), NEXT Advertising (-14,8%), 23 Communications Ideas (-23%), Papaya Advertising (-15%) și Erka Synergy Communication (-7,6%).

Anul 2017 va înregistra, cu siguranță, o creștere a serviciilor de creație și strategie, dar nu în asemenea măsură ca să provoace o „revoluție“, care să măture rețetele și șabloanele plictisitoare pe care le tot vedem în calupurile publicitare TV.

96,06 milioane de euro reprezintă cifra de afaceri cumulată a 42 de agenții de publicitate, în 2016.

Afacerile în publicitate

Agențiile de publicitate (creație, strategie, consultanță) cu cele mai mari cifre de afaceri  raportate în anul 2016.

AgențiaCifra
de afaceri (euro)
Geometry Global România9.727.301
Mercury 360 Communications8.866.486
Centrade Integrated8.465.944
Ogilvy&Mather Advertising6.813.420
Draft FCB5.808.457
Propaganda Creative Services5.264.040
Graffiti BBDO4.958.395
Cohn&Jansen Advertising4.094.388
Friends TBWA2.929.034
GMP Advertising2.879.640
Godmother2.466.434
Bridge Communication2.370.471
Tempo Advertising2.222.690
DDB Advertising2.221.524
“Mullen Lowe”2.210.874

Nota 1:

Lion Communication Services S.A., companie deținută de Publicis Groupe, operezează entitățile Leo Burnett, Publicis, Saatchi&Saatchi, MSLGROUP The Practice, Publicis Consultants, iLeo, Nurun, The Geeks, Publicis Dialog și Publicis Events. Acestea nu au personalitate juridică.

Nota 2:

Agenția B.V. McCann-Erickson figurează în topul agențiilor de media.

Nota 3:

Bilanțul agenției Tempo Advertising reprezintă în exclusivitate serviciile de creație și producție de creație.