FacebookTwitterLinkedIn

Toate rapoartele și analizele despre piața de publicitate din România oferă în primele rânduri aceeași idee: crește publicitatea pe online! Estimările raportului Media Fact Book 2016, actualizate de Initiative România la începutul lunii decembrie 2016, arată că bugetul total de publicitate consumat în mediul digital s-a ridicat la 64 de milioane de euro, în creștere cu 12,2% față de anul precendent. Este cea mai mare creștere procentuală dintre cele cinci suporturi monitorizate (televiziune, print, radio, outdoor și online). Acest buget net reprezintă 18% din volumul total de publicitate investit în România. Televiziunea are o cotă de piață de 65%. Așadar, va trece foarte mult timp până când internetul va concura de la egal la egal cu televiziunea, așa cum se întâmplă în prezent în mai multe țări occidentale.

Totuși, este important de notat dezghețul rapid al bugetelor de promovare pe internet. De la un volum net de 41 milioane de euro în 2012 (an de criză economică!), publicitatea online este estimată să ajungă de Media Fact Book la 74 milioane de euro în acest an. O creștere de 80,4% în ultimii cinci ani. Poate nu este o creștere explozivă, așa cum își doresc publicitarii români, dar cifra procentuală este consistentă. Cât de pregătiți au fost oamenii de publicitate pentru această majorare, prin calitatea serviciilor acordate clienților, asta este o altă chestiune! Este evident că marii consumatori de publicitate, în special multinaționalele, și-au consolidat investițiile de comunicare în digitalul autohton.

O majorare semnificativă a bugetelor de publicitate în online nu va avea loc în următorii ani. Pentru că aceasta depinde de contextul economic și de obiectivele de comunicare ale fiecărui client. Bugetele de publicitate nu se inventează precum vrăjitoriile lui Harry Potter. Se poate spune, însă, cu certitudine, că internetul va crește „pas cu pas” și va mușca din cotele de piață ale mediilor concurente. Cel mai firav și mai predispus la decădere este printul. De asemenea, internetul va eroda din bugetele de televiziune, într-o piață în care ratingurile scad în fiecare an chiar și la marile televiziuni. Dictatura televiziunii nu este veșnică.

„Forbes România” a studiat și monitorizările publicității online, realizate de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT). Volumul brut de publicitate pentru 2016, calculat pe baza tarifelor-listă (rate card), s-a ridicat la 127,5 milioane de euro, în creștere cu 29,8% față de 2015. De asemenea, studiul BRAT a înregistrat circa 9,14 miliarde de afișări pe mesajele publicitare din online, cu 19,7% mai mult decât în 2015. Sunt cifre care susțin interesul și impactul tot mai mare al publicității în acest mediu.

Cel mai mare client publicitar în 2016 a fost Orange, cu un volum brut de 10,7 milioane de euro (rate card) și 815,8 milioane de afișări. Orange se află la mare distanță în top de următorul investitor, Heineken, cu 4,1 milioane de euro (rate card). În top 10 investitori se mai află și operatorii de telecom Vodafone și Telekom, dar și dezvoltatorii imobiliari Impact Developer&Contractor și Opus Land Development. Multinaționalele Procter & Gamble, Unilever și Coca-Cola Company nu au ratat oportunitățile de promovare oferite de mediul digital. Lanțul de magazine Lidl este cel mai mare investitor pe segmentul retail, cu un volum brut de 3,31 milioane euro (rate card). Primii 20 de investitori în publicitatea online dețin o cotă totală de piață de 42,3% din volumul consumului de reclame digitale în 2016.

Studiul BRAT arată că sectorul Comunicații a investit 19,91 milioane de euro (rate card) în publicitatea pe internet, reprezentând 15,6% din totalul publicității pe acest mediu. Acesta este urmat de publicitatea pentru autovehicule (11,9%), afaceri și industrie (11,3%), divertisment & media & timp liber (9,1%) și retail (7,2%).

Este de așteptat ca bugetele de publicitate online ale magazinelor (lanțurile de retail) și companiilor de telecomunicații să înregistreze cele mai mari creșteri procentuale în 2017, luând în calcul creșterea economică prognozată pentru România.