Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

SportsMoney |
|

Întoarcerea carierei dintr-o mișcare pentru Michael Phelps și alte planuri de viitor

Până la vârsta de 30 de ani a fost cel mai premiat olimpic din toate timpurile. Acum caută să-și transforme realizările prestigioase într-un brand nemuritor. Poate Michael Phelps să fie ca celălalt Mike?
SWIMMING-OLY-2016-RIO

Michael Phelps stă întins pe canapea într-un hotel din partea de sud a Manhattanului. Poartă o barbă îngrijită, o căciulă gri, un tricou alb și o pereche de pantaloni de trening asortați cu teneșii, arătând ca un atlet în repaus. Se află în New York pentru a primi încă un premiu pentru întreaga sa carieră – oferit pentru medaliile pe care le-a câștigat în cinci ediții ale Jocurilor Olimpice, încă o șansă pentru el și ceilalți de a destăinui gloriile sale din trecut. Cu toate acestea, ceea ce vrea să vorbească Phelps acum are legătură cu prezentul. „Am petrecut decenii holbându-mă la aceeași linie neagră din partea de jos a bazinului. Sunt pregătit să fac ceva nou. Sunt pregătit să-mi canalizez competitivitatea către altceva”.

Phelps (31 de ani) este la mai mult de patru luni distanță de la ceea ce el jură că a fost ultima participare la Jocurile Olimpice. A doua fază a vieții sale a început, spune el, și are două părți principale. Vrea să creeze un brand care să „ardă luminos” pentru următoarele decenii și, de asemenea, vrea să devină campionul mondial al cauzelor care înseamnă cel mai mult pentru el – înotul și bunăstarea copiiilor.

În ceea ce privește brandul, desigur că Phelps este un nume recunoscut. Under Armour, Omega, Intel, Activision și Beats by Dr.Dre sunt printre sponsorii lui bine-cunoscuți (dar și unii mai puțin cunoscuți, precum Master Spas, Krave și Sina Sport). Estimările spun că din aceste sponsorizări câștigă cel mult 7 milioane de dolari pe an. Multe dintre companii sunt parteneri de drum lung și intenționează să rămână așa: „Noi sperăm să rămână cu noi pentru totdeauna”, spune Kevin Plank, CEO-ul Under Armour, care a semnat cu Phelps în 2010.

Citește și: Este confirmat: România va participa la Jocurile Olimpice de iarnă de la PyeongChang (Republica Coreea)

Dar Phelps nu este doar fața brandului altcuiva. În 2013, a renunțat la sponsorul Speedo, cu care avea parteneriat de mult timp, și a lansat în anul următor MP, o linie de costume de baie. Și-a făcut din Aqua Sphere (care produce costume de baie și accesorii) un partener, iar acum vinde costume de baie semnate de Phelps cu prețuri cuprinse între 40 și 475 de dolari. „Aș vrea ca într-o zi să am cel mai mare și cel mai bun brand pentru costume de înot”, spune el.

Modelul său de afaceri este, desigur, cel al lui Michael Jordan, al cărui brand a vândut pantofi și îmbrăcăminte în valoare de 2,8 miliarde de dolari anul trecut.

Echipamentul de înot nu poate fi vândut atât de ușor precum cel de baschet, dar Plank spune că ambițiile lui Phelps nu ar trebui respinse. „Michael are acea trăsătură specială, abilitatea de a fi calm în momente de presiune maximă, pe care a dobândit-o în competițiile olimpice. Cred că poate fi regele tuturor lucrurilor care au legătură cu apa”.

Alt obiectiv post-olimpic principal a lui Phelps implică fundația sa pe care a fondat-o în 2008, cu bonusul de un miliard de dolari pe care l-a câștigat de la Speedo, pentru câștigarea celor opt medalii de aur la Beijing – un record absolut. Cea mai mare inițiativă a sa este programul „IM” („individual medley” – stilul de înot mixt, unul dintre punctele lui forte). Programul își propune ca scop reducerea ratei de înec (principala cauză de deces în SUA printre copiii cu vârste între 1-14 ani și a treia cauză la nivel mondial).

Mama lui Phelps l-a dus la un asemenea curs când era copil și tocmai datorită acestui lucru, spune el, a devenit un înotător profesionist. 

Programul IM are 104 de echipe din toate cele 50 de state din SUA și alte 176 de echipe din alte 33 de țări, iar prin intermediul acestuia 16.000 de copii au învățat să înoate (dintre care trei sferturi au intrat pentru prima dată într-un bazin prin intermediul acesui program). „Mi-ar plăcea ca într-o zi acel număr să fie reprezentat de 50.000 și apoi de 100.000 de copii”, spune Phelps. „Scopul programului este să facă din apă un mediu fără primejdii pentru fiecare copil din lume.”ama lui Phelps l-a dus la un asemenea curs când era copil și tocmai datorită acestui lucru, spune el, a devenit un înotător profesionist.

Jesse Owens a fost, în cele din urmă, un simbol mult mai puternic decât un brand.  Cariera de boxer a lui Muhamad Ali s-a construit de-a lungul a două decenii complete, după ce a câștigat aurul olimpic în 1960. De asemenea, și Bruce Jenner (în prezent Caitlyn Jenner) a rămas faimoasă decenii după ce a participat la decatlonul din Montreal, dar pentru motive pe care nimeni nu le-ar fi putut bănui în 1976.

Cu toate acestea, Phelps nu a fost un campion olimpic obișnuit. A început ca un copil minune la Jocurile Olimpice din 2000 și i-a lăsat pe toți să-și facă o idee despre măreția de care a dat dovadă la Jocurile Olimpice de la Atena din 2004. A urmat apoi triumful de la Beijing din 2008 și victoria dobândită cu multă trudă în 2012, în Londra. Au urmat episoadele depresiilor și ale problemelor cu alcoolul, care s-au încheiat cu o vizită la dezintoxicare. Toate acestea au culminat cu revenirea de la Jocurile Olimpice de la Rio din 2016.

Citește și: Palmaresul echipei Steaua Bucureşti valorează 11 milioane de euro?

În total, Phelps a dobândit un record olimpic de 28 de medalii, cinci dintre acestea fiind de aur.

Acest nivel de longetivitate și excelență în cadrul competițiilor olimpice i-a dat lui Phelps o notorietate mondială, care le lipsește celor mai mulți atleți americani. Împreună cu agentul său, Peter Carlisle, Phelps a pus bazele unei prezențe globale încă de la începutul carierei sale. A început să viziteze China și să facă afaceri cu cinci ani înainte de Jocurile Olimpice din 2008 (chinezii îl numesc peștele zburător).

Phelps și Carlisle au folosit același manual și pentru Rio – a făcut patru vizite în Brazilia, înainte să aibă loc competiția olimpică, și a semnat un contract cu gigantul media brazilian Grupo Globo. În plus, în curând va porni într-un tur către Vietnam, Etiopia, Africa de Sud și America Latină. Desigur că Phelps a mai trecut o dată prin toate acestea, când s-a retras pentru prima dată, după JO din 2012. „De această dată este diferit”, spune el. „Atunci am vrut să sap cea mai adâncă gaură neagră și să fiu lăsat în pace. Acum viața este atât de diferită și mult mai bună. Îi am pe Boomer (fiul său de opt luni) și pe Nicole (soția lui). Am și alte lucruri pentru care să îmi fac griji în afară de mine.”

El călătorește trei săptămâni în afara țării, în fiecare lună, iar la reuniuni el nu apare doar de fațadă, ci chiar se implică cu entuziasm. „De fapt, chiar stau la masă în timpul discuțiilor și pun întrebări”, spune el. „Unele dintre ele sunt un cerc vicios, dar vreau să fiu acolo. Dacă mă izolez așa cum am făcut-o în trecut, știu ce urmează. Mă duc la fund, și știu că nu va fi plăcut”.
Rămâne o întrebare: A terminat el cu participarea în competiții? „Da, absolut”, spune el, în timp ce admite că a spus același lucru în 2012. Jocurile Olimpice din 2020 nu intră în discuție, dar Carlisle a lăsat să se perpetueze un scenariu intrigant în legătură cu Jocurile Olimpice din 2024. „Cred că Michael este 100% sigur că a terminat pentru moment”, spune el. „Dar ce ar fi dacă la Jocurile Olimpice din 2024 ar fi premiat la Los Angeles? Și ce ar fi dacă ar rămâne o ușă deschisă? Carlisle nu mai continuă, așa cum ar trebui să facă orice agent care se respectă. Phelps zâmbește când aude ideea. „Sun fericit acum și sunt entuziasmat pentru ce va urma”, spune el.helps călătorește trei săptămâni în afara țării, în fiecare lună, iar la reuniuni el nu apare doar de fațadă, ci chiar se implică cu entuziasm. „De fapt, chiar stau la masă în timpul discuțiilor și pun întrebări”, spune el. „Unele dintre ele sunt un cerc vicios, dar vreau să fiu acolo. Dacă mă izolez așa cum am făcut-o în trecut, știu ce urmează. Mă duc la fund, și știu că nu va fi plăcut”.

Traducere de Ana Racheleanu

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii