
Consumul de publicitate pe piața radio (13 rețele) a crescut în al doilea an de pandemie. Bugetul brut de publicitate comercială s-a ridicat la 297,7 milioane de euro (rate card), mai mare cu 19% față de anul 2020, potrivit studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio” (MIPR), realizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT).
Numărul de spoturi comerciale, difuzate pe cele 13 rețele de radio, monitorizate de BRAT, a fost de 756.646, în creștere cu 14% față de 2020.
Companiile de retail și din domeniul farmaceutic au fost cele mai active în calupurile publicitare din programele radio. În Top 20 cei mai mari investitori în publicitatea radio pe anul 2021 se numără 12 firme de retail (lanțuri de magazine) și trei din sectorul farmaceutic.
Mai precic, sectorul retail a atins un buget de publicitate în valoare de 90,5 milioane de lei (rate card), reprezentând 30,4% din totalul investițiilor publicitare pe cele 13 rețele de radio. Numărul de spoturi s-a ridicat la 238.305 (31,5% din totalul difuzărilor).
Important: Bugetele sunt calculate pe baza tarifelor de publicitate (rate card) ale rețelelor de radio, fără să fie scăzute discounturile și gratuitățile acordate de radiodifuzori.
Alte sectoare cu investiții importante în publicitatea radio:
Farmaceutice/Sănătate: 57,8 milioane de euro (rate card), reprezentând o cotă de piață de 19,4%; numărul de difuzări – 132.841.
Comunicații: 26,7 milioane de euro (rate card), reprezentând o cotă de piață de 9%; numărul de spoturi – 71.814. Cei mai activi investitori pe acest segment au fost Orange, Vodafone, RCS&RDS și Telekom.
Divertisment & Media/Timp Liber: 21,4 milioane de euro (rate card), cu o cotă de piață de 7,2%; numărul de spoturi – 57.996.
În fruntea topului investitorilor în publicitatea radio, la fel ca și în anii precedenți, se află Zdrovit, companie poloneză de distribuție de medicamente și suplimente alimentare, cu un buget de 26,8 milioane de euro (rate card) și 56.723 de spoturi difuzate, conform BRAT. Investiția Zdrovit reprezintă 9% din bugetul de publicitate radio, iar difuzările dețin o cotă de piață de 7,5%.
Pe locul secund în topul investitorilor a urcat Carrefour, cu un buget brut de 13,2 milioane de euro (rate card) și 31.632 spoturi diuzate.
Cel de-al treilea mare investitor a fost Kaufland, 12,3 milioane de euro (rate card) reprezentând 41.342 de difuzări.
Demn de remarcat este prezența în top 20 a investitorilor în publicitatea radio a producătorului de bere Ursus Breweries (locul 17), cu un buget de 3,5 milioane de euro (rate card).
Cei 20 de mari investitori dețin împreună o cotă de piață de 50,2% din totalul investițiilor publicitare pe radio, în anul 2021.
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).