FacebookTwitterLinkedIn

Evoluția afacerii cu producție de țiglă metalică, pornită acum 16 ani de făgărășeanul Horațiu Țepeș, a fost spectaculoasă: afacerile companiei au crescut la 1,15 miliarde de lei în 2022. 

În prezent, compania vinde pe plan intern și la export, prin intermediul a peste 500 de dealeri stabili. Produsele sale ajung în țările din jur, Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova, dar și în restul Europei, în Germania, Polonia, Slovacia, Olanda, Austria și altele. Anul trecut, compania a avut exporturi de aproximativ 30 de milioane de euro. „Poate părea o valoare destul de mare, dar, raportat la cifra noastră de afaceri, nu este chiar așa”, spunea Horațiu Țepeș.

Omul de afaceri a construit de la zero afacerea Bilka, ajungând să se numere astăzi printre cei mai mari furnizori de sisteme pentru acoperișuri de pe piața construcțiilor din România. O performanță pe care nu mulți o pot egala. 

Iar după ce a cucerit piața românească, următoarea etapă de dezvoltare strategică are o direcție clară: piața din Uniunea Europeană. După cum declara Horațiu Țepeș într-un interviu pentru Forbes, în cinci ani, va exista, „cel puțin în fază incipientă, o fabrică în afara țării”, în Slovacia și probabil un mic punct în Ungaria. 

Ideea sa, de a construi fabrici prin investiții greenfield în piețele externe, se bazează pe modul în care este structurată piața materialelor de construcții la nivelul Uniunii Europene, unde logica de business te împinge să produci cât mai aproape de piețele de desfacere pentru a fi mai eficient și mai profitabil.

„Am ajuns lider de piață în România în 2012, la cinci ani de activitate. Eram într-o piață cu o concurență slabă, aș putea zice chiar blazată, iar provocarea a fost să ne consolidăm poziția în piață și tot ce-am făcut în România trebuie să facem și în afară”, a declarat el. 

O parte din dezvoltarea strategică și din diversificarea produselor oferite stă și în noua fabrică de panouri termoizolante pe care Bilka o construiește de câțiva ani. Această fabrică ar trebui să producă la capacitate normală anul următor, iar în trei ani va reprezenta o investiție matură. Potrivit lui Horațiu Țepeș, planul inițial pentru fabrica nouă a fost de 20 de milioane de euro și la final investiția va ajunge la 35 de milioane de euro. „S-au scumpit utilajele, materialele de construcții, mâna de lucru, am refăcut contractele și am acceptat noi termeni de nenumărate ori.”

Făgărășeanul a pus bazele companiei Bilka în 2007, pornind cu o fabrică de doar 4.500 de metri pătrați. Afacerea s-a dezvoltat an după an, astfel că, după extinderi ale spațiilor de producție și investiții serioase în utilaje de ultimă generație, spațiile de producție și depozitare au ajuns să acopere o suprafață de 140.000 de metri pătrați.

Viziunea completă de dezvoltare Bilka pentru piața internă cuprinde patru segmente de produse, de la cel rezidențial la segmentul industrial, cu hale la cheie, și până la o divizie de profile de gips-carton, respectiv una de uși de garaj. Până acum, investițiile Bilka s-au ridicat la 70 de milioane de euro, iar în următorii ani ar putea crește accelerat.

„Vorbind în valorile de acum, probabil că la acel moment vom ajunge cu investițiile undeva la 170-200 de milioane de euro, dar vom vedea și care este dimensiunea pieței, pentru că noi acum vedem suficient ca pe un teren de 12 hectare să facem 6,5 hectare de hale dedicate doar pentru panouri termoizolante. Dar dacă piața va crește foarte mult, vom avea și la nord, și la sud oportunități foarte mari de desfacere, cu siguranță va trebui să relocăm și să ne adaptăm vremurilor. Deci planurile pentru România în următorii 10 ani vor fi tot de investiții”, a declarat el. 

Horațiu Țepeș consideră că pentru a avea success este important să faci ceea ce-ți place, să cunoști domeniul și piața în care activezi și să te dezvolți constant. Astfel că a aplicat aceste principii încă din momentul în care a intrat în domeniul acoperișurilor metalice ca proaspăt absolvent de facultate și simplu consultant tehnic. A ajuns 20 de ani mai târziu să dețină cea mai mare fabrică de acoperișuri din Estul Europei, dar planurile lui nu se opresc aici. 

Producătorul specializat în producția și dezvoltarea de sisteme complete pentru acoperișuri (țiglă metalică, sistem pluvial și accesorii) pentru construcții rezidențiale și industriale a ajuns la performanța ca unu din patru acoperișuri comercializate în România să poarte marca sa.

Locul 24

Avere: 1,1 miliarde de lei 

Horațiu Țepeș

43 de ani | Brașov

metalurgie

Locul 22 în ediția 2022 a Forbes 500