FacebookTwitterLinkedIn

Forbes: Cum arată piața editorială din România după două luni de pandemie (martie-aprilie 2020)?

Livia Stoia: Așa cum era de așteptat, închiderea librăriilor, a tipografiilor și relocarea activităților de birou la domiciliu au condus la reducerea semnificativă a activităților editoriale, cu efect imediat atât asupra volumelor de vânzări, cât și asupra planului de publicare, multe apariții fiind amânate pentru toamna sau prima jumătate a anului viitor.

În consecință, piața editorială a avut de suferit, estimând o scădere de circa 70% în perioada 15 martie – 30 aprilie 2020.

Forbes: În ce măsură criza din această perioadă a afectat activitatea agenției dvs?

Livia Stoia: Criza economică declanșată în această perioada a lăsat urme importante și în activitatea noastră:

– cererea de titluri noi a scăzut semnificativ;

– publicarea titlurilor noi, achiziționate de edituri în perioada anterioară, a fost amânată;

– târgurile internaționale de primăvară, care reprezintă un stimulent important pentru vânzările din cursul anului, au fost anulate sau mutate în spațiul online;

– plățile facturilor scadente au fost mult întârziate.

Desigur, am fost și noi nevoiți să transferăm activitatea de birou la domiciliu, ceea ce a generat unele întârzieri în fluxul agenției.

Partea bună este că, începând cu luna mai, am observat o tendința de redresare a lucrurilor care continuă și în iunie. Astfel, vânzarile din mai au egalat valorile aceleiași perioade a anului trecut, iar iunie a debutat la fel de promițător.

E adevarat însă că principalele surse de creștere sunt clienții noștri din alte țări central și est europene, unde revenirea în activitate s-a făcut mai repede și măsurile de relaxare ale autorităților au fost puse în practică mai rapid.

Forbes: Enumerați câteva măsuri urgente pe care instituțiile statului ar trebui să le adopte pentru a asigura supraviețuirea culturii scrise în România.

Livia Stoia: În opinia mea, măsurile enunțate de guvern (investiții în infrastructură, înlesniri fiscale, garantarea de credite ș.a) ar putea fi generatoare de creștere economică, dar, pe baza experiențelor anterioare, încerc să-mi temperez aștepările privind implementarea acestora.

În ce privește măsurile specifice industriei noastre, cred că stimularea cumpărării de carte prin acordarea de vouchere sau alte tipuri de subvenții pentru anumite categorii de cititori (de exemplu pentru cei din învățământul preuniversitar sau pentru pensionari) ar putea fi o măsură utilă pentru această perioadă.

Forbes: În absența unor măsuri reale adoptate de autorități, la câți ani estimați revenirea industriei editoriale din România la nivelul anului 2019?

Livia Stoia: Vreau să cred că autoritățile vor avea până la urmă în vedere și măsuri pentru industria noastră. În absența lor, cred că pierderile vor putea fi comparate cu cele ale crizei economice precedente, când revenirea a durat aproximativ 5 ani.

În final, aș vrea totuși să fiu ceva mai optimistă, gândindu-mă pe de o parte că originea crizei de acum e diferită, iar reacția autorităților mai promptă, dar și la entuziasmul care domină piață de carte românească până acum câteva luni, pe de alta. Deci, sper să nu dureze mai mult de doi ani până vom atinge din nou nu doar cifrele din 2019.

(10 iunie 2020)