FacebookTwitterLinkedIn

O încântare pentru simțuri și o adevărată terapie pentru starea de bine, muzica are un rol important și în dezvoltarea copiilor. Iar pianul, cu precădere, este unul dintre instrumentele preferate de copii. Chiar dacă nu toți cei care iau lecții de pian vor avea o carieră muzicală, există o mulțime de avantaje pe care aceste cursuri le
aduc în viața celor mici. Am vorbit despre toate  aceste plusuri cu Amira Curus, profesor de pian.

Atenția, memoria, răbdarea, perseverența. Părinții au nevoie de acești „aliați“ pentru ca prichindeii să aibă rezultate la școală. Și pianul ajută categoric în acest sens. „Studiul la pian dezvoltă toate aceste abilități simultan. Lecțiile de muzică, în general, înseamnă interacțiune și comunicare. Acestea oferă un mediu în care copiii pot învăța să ofere sau să accepte critici constructive, iar transformarea unui feedback negativ într-unul pozitiv ajută la consolidarea încrederii de sine. Studiile științifice având ca obiect efectul muzicii asupra creierului uman demonstrează că pregătirea muzicală are un impact benefic major asupra dezvoltării comportamentale și emoționale a copiilor și că educarea lor prin muzică poate fi unul dintre cele mai eficiente moduri prin care pot atinge succesul în viață”, a explicat profesorul.

Sub formă de joc, copiii pot învăța sunetul clapelor la orice vârstă, însă pentru studiu, ideal este ca cei mici să fi împlinit 5 ani. Este o vârstă ideală recomandată de specialiști, însă timpul sau modul de lucru se aplică într-un mod distinctiv, în funcție de abilitățile fiecărui copil în parte. Cursivitatea înseamnă disciplină, iar disciplina înseamnă rutină. Este important ca studiul la pian să se integreze în activitățile zilnice ale celui mic, astfel că toate informațiile noi prezentate în decursul unei lecții vor fi înțelese și aplicate corect.

Frecventarea cursurilor de pian nu dezvoltă doar un simț artistic, ci și gândirea și abilitățile cognitive. „Dacă modalitatea de abordare a instrumentului este corectă, studiul la pian poate dezvolta gândirea pe mai multe planuri. Este cunoscut faptul că utilizarea celor două emisfere cerebrale concomitent sau cu alternanțe rapide dezvoltă unitar o gândire logică și intuitivă. Faptul că mâna stângă și mâna dreaptă cântă lucruri diferite, simultan, dezvoltă capacitatea de concentrare, memoria de lucru, dar mai ales memoria verbală, controlul atenției și aptitudinile organizatorice. În completare, studiul la pian construiește obiceiuri bune precum focalizarea și perseverența, diligența și creativitatea, astfel contribuie la stimularea coeficientului de inteligență“, a mai explicat Amira Curus. Și ce este foarte important este faptul că nu vorbim doar despre un talent înnăscut sau o  ureche muzicală perfectă. „Ambele pot fi înnăscute, la fel cum ambele pot fi dezvoltate. Sunt copii care se nasc cu auz absolut, cunosc cazuri. Altfel, auzul se poate lucra și dezvolta prin studiul unui instrument muzical. Talentul, din punctul meu de vedere, este un element de reper doar atunci când studiezi cu pasiune. Studiul la pian induce liniște interioară, transmite emoții, eliberează mintea de factorii de stres, aduce satisfacția propriilor rezultate, dar și o atitudine pozitivă față de imaginea de sine“. Mai mult, este o activitate care se potrivește oricărui tip de copil, indiferent de temperamentul și personalitatea lui, dacă profesorul știe să aplice moduri diferite de predare.

„Eu personal abordez studiul la pian ca o dezvoltare personală a tuturor cursanților pe care îi am, prin metode alternative de lucru. Este important să analizăm tipul de personalitate al fiecărui copil în parte, pentru a stabili aplicarea corectă a metodelor de lucru potrivite fiecăruia, în funcție de temperamentul său. Dacă un copil este intuitiv, este foarte important pentru dezvoltarea lui să abordăm această direcție de predare. Dacă are o gândire mecanică, matematică, atunci modalitățile de lucru utilizate vizează aritmetică muzicală, exerciții ritmice mai aprofundate, citirea notelor la prima vedere și nu numai, într-un mod precis. Toate acestea se pot dezvolta și intuitiv, desigur, prin metode de lucru bine definite, în funcție de capacitatea copilului de a asimila informațiile, într-o manieră mai puțin exactă/matematică, prietenoasă și pe înțelesul lui“, a explicat profesoara.

Amira-Magdalena CURUS, fondator Adlibitum și Profesor de pian, este absolventă a Universității Naționale de Muzică din București cu specializare în Pedagogie muzicală. Amira deține o experiență bogată în arta pianistică, având în portofoliu multiple premii și distincții obținute la concursuri internaționale și olimpiade de pian. De-a lungul timpului, a dezvoltat nenumărate colaborări cu diferite instituții culturale, ambasade  și fundații, pentru a da viață unor proiecte inovatoare și s-a implicat în organizarea unor evenimente caritabile de anvergură, festivaluri și concursuri.