FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Ioan Bejan, Sustainability Director, Genesis Property

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023?

Adaptabilitate. 2023 a fost un an dinamic din perspectivă economică și plin de schimbări în viețile oamenilor, atât pe plan personal, cât și profesional, în contextul inflației ridicate și a creșterii costurilor de finanțare reflectate în puterea de cumpărare, dar și ca urmare a transformărilor din piața muncii.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei, comparativ cu estimările de la început anului?

2023 a fost un an foarte bun pentru noi chiar și în contextul economic și social delicat pe care l-am traversat. Am finalizat o nouă etapă a conceptului YUNITY Park, în urma unei investiții de 20 de milioane de euro.

Acum, pe lângă spațiile de birouri ultramoderne, cu standarde înalte de sustenabilitate, campusul YUNITY Park dispune de o pădure urbană de 1.000 de metri pătrați, care contribuie la absorbția a peste 5 tone de CO₂ anual, un amfiteatru în aer liber cu o capacitate de 1.500 de persoane, 2.000 de metri de alei pietonale și promenadă etajată, oglinzi de apă în trepte și spații creative pentru întâlniri.

Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?

Activitatea Genesis Property a fost rezilientă la contextul economic și geopolitic global, deși impactul acestuia la nivel macroeconomic a fost important, iar investitorii au avut o abordare mai prudentă, pe fondul inflației și a creșterii costurilor de finanțare. Piața birourilor de clasa A din care facem parte a rămas stabilă, susținută de tendințele privind viitorul muncii, iar perspectivele pentru următorii ani sunt încurajatoare.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

Mediul de afaceri din România a dat dovadă de reziliență și adaptabilitate la contextul macroeconomic și geopolitic actual și la lipsa de predictibilitate din ultimii ani. Cu toate provocările legate de prețuri, inflație, creșterea dobânzilor sau diminuarea investițiilor private, managerii români rămân optimiști privind evoluția economică. Este nevoie însă de investiții susținute și inovație pentru a putea evolua mai departe într-un mod sustenabil.

Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

Avem de fiecare dată aceleași așteptări legate de predictibilitate, transparență și digitalizarea administrației publice, indiferent de contextul politic. Suntem un contribuabil important la bugetul statului și ne dorim o administrație publică la nivelul celor din statele dezvoltate ale Europei.

Care sunt principalele 3 puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

În 2024, principalul punct al strategiei noastre este, în continuare, să fim în avangarda tendințelor și viitorului muncii, oferind experiențe excelente oricărei persoane care intră în parcurile noastre de birouri. Atât în YUNITY Park, cât și în West Gate Business District, vom continua să dezvoltăm repere și funcționalități elocvente pentru viitorul muncii, cu accent pe inovație, comunitate și colaborare.

În același timp, o prioritate extrem de importantă este sustenabilitatea. Nicio investiție în viitor nu poate fi completă fără grija față de mediul înconjurător și fără a respecta cele mai stricte norme europene privind eficiența și tranziția energetică, raportarea transparentă și responsabilitatea socială.

Nu în ultimul rând, inovația este pentru noi o misiune strategică. Proiectăm spații și facilități aliniate celor mai noi tehnologii existente, inclusiv dezvoltate în contextul evoluției spectaculoase a Inteligenței Artificiale (AI), pliate pe stilul de lucru și de viață al angajaților și deja obligatorii pentru generațiile care vin din urmă.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru domeniul în care activați, în anul 2024?

Ne așteptăm la un an 2024 în continuare marcat de lipsă de predictibilitate și de instabilitate economică, în care datoriile statelor vor crește, iar presiunea de a obține mai mulți bani din creșterea taxelor va fi tot mai mare, mai ales dacă vorbim de Europa. Mediul de afaceri se va confrunta, la nivel european, cu o dublă provocare: taxe și costuri mai mari pe de o parte, și o reticență crescută din partea consumatorilor de cealaltă parte, context care va obliga organizațiile și oamenii să găsească soluții creative pentru o evoluție sustenabilă.

În ceea ce privește piața de birouri, provocările depind mult de categorie. Zona birourilor de clasă A din București, în care suntem și noi activi, va fi, de departe, cea mai rezistentă. Aici contractele sunt semnate pe mulți ani, iar chiriașii sunt în principal companii multinaționale solide, de renume la nivel global. Dacă vorbim însă de birouri clasa B sau de birouri situate în orașe mai mici, unde cererea tinde să scadă în perioade de recesiune, impactul instabilității financiare globale se va resimți mai puternic. O astfel de situație poate fi însă o oportunitate importantă pentru piață per ansamblu, de a se reinventa și a crește calitatea serviciilor oferite.