FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Carlo Beltrame, Group Business Development Manager și CEO Franța și România, Donalam – AFV Beltrame

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023?

„Instabilitate”. Am traversat o perioadă dificilă și tensionată, cu repercusiuni semnificative asupra mediului de afaceri, industriei și investițiilor.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei, comparativ cu estimările de la începutul anului?

Costurile ridicate ale energiei și materiilor prime au reprezentat o preocupare majoră, amplificată de volatilitatea ridicată de pe piața de oțel, cauzată de scăderea abruptă, de aproape 35% a consumului de oțel, precum și de importurile masive la prețuri de dumping.

România este singura țară importantă din Europa care nu a implementat o schemă de sprijin pentru industria de mare consum de energie, spre deosebire de țări precum Germania, Italia, Franța, Polonia, Spania. În plus, Egipt, Algeria și China exportă în România la prețuri de dumping, căutând să obțină randament pentru produsele lor.

În ciuda competiției inechitabile și a contextului de afaceri volatil, în primele 9 luni ale anului 2023, am raportat vânzări de peste 155.000 de tone de oțel beton și oțeluri speciale, reușind astfel să deținem 24% din cota de piață locală, la numai un an de la reluarea vânzărilor de oțel beton. De asemenea, ne-am respectat programele propuse pentru modernizarea fabricilor din Călărași și Târgoviște, investind în acest an peste 30 de milioane de euro.

Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?

Crizele suprapuse și tensiunile geopolitice au avut un impact major asupra activității și performanțelor noastre în acest an. Costurile ridicate ale energiei și materiilor prime au pus presiune pe bugetele de cheltuieli pentru producție. De asemenea, în contextul perturbărilor continue din lanțul de aprovizionare, pe fondul războiului, am fost nevoiți să găsim surse alternative de aprovizionare cu materii prime.

În plus, energia și gazul sunt menținute la prețuri ridicate în mod artificial pentru a crește profitul acelor companii care nu au piață de desfacere. România produce mai mult gaz și energie decât consumă și, cu toate acestea, are cel mai mare preț din regiune, mai mare decât țările care sunt, în mod natural, importatoare.

Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

În comparație cu alte țări din Uniunea Europeană, costurile operaționale și forța de muncă sunt considerate competitive în România, ceea ce poate atrage investiții străine și consolida poziția țării pe harta afacerilor internaționale. Sectoare economice strategice precum energia, industria, construcțiile și agricultura oferă oportunități semnificative pentru investitorii care doresc să inoveze și să dezvolte noi proiecte.

Dintre punctele slabe aș enumera imprevizibilitatea fiscală, birocrația excesivă și faptul că politica industrială se concentrează în principal pe IMM-uri. Promovând doar IMM-urile, alocând milioane de euro într-un segment industrial care nu este pregătit să le primească, duce la incapacitatea de a absorbi fondurile UE și de a crea un mediu de afaceri puternic, spre deosebire de țări care susțin industriile mari de ani de zile.

Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

Este nevoie de reforme fiscale și administrative care să creeze un mediu mai stabil și mai favorabil pentru afaceri. De asemenea, am așteptări în ceea ce privește adoptarea unor politici și inițiative guvernamentale care să încurajeze practicile sustenabile și inovația tehnologică, pentru a crește competitivitatea afacerilor locale. Industria are nevoie de suport din partea autorităților pentru a contracara practicile comerciale neloiale și a proteja piața internă. De asemenea, este nevoie de progrese semnificative în infrastructură, în special în autostrăzi și logistica de transport.

Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Pentru anul viitor, intenționăm să ne continuăm proiectele de investiții prin alocarea a 16 milioane de euro, din resurse proprii, în retehnologizarea oțelăriei și a laminoarelor existente din Târgoviște, completate de 4 milioane euro, investiție capex, la Călărași. Un alt aspect la fel de important este asigurarea continuității operațiunilor noastre și stabilitatea financiară a companiei, pentru a ne menține competitivi și eficienți pe piața actuală a oțelului, afectată de provocările economice.

Nu în ultimul rând, planul de decarbonizare al Grupului AFV Beltrame rămâne un pilon esențial al strategiei noastre.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru domeniul în care activați, în anul 2024?

Consider că una dintre cele mai mari provocări la nivel mondial în 2024 va continua să fie lupta cu inflația. Industria siderurgică se va confrunta în continuare cu multiple provocări, printre care se numără prețul energiei, criza materiilor prime, cererea scăzută, prețul redus al oțelului și, de asemenea, deficitul de forță de muncă.