FacebookTwitterLinkedIn

1. Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?

Sustenabilitate.

Anul 2021 a fost marcat, mai mult ca oricând, de conștientizarea riscurilor climatice și a nevoii imperative pentru o implicare activă și asumată din partea tuturor actorilor politici și economici pentru un viitor sustenabil.

2. Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). 

Criza economică și medicală cu care ne confruntăm de aproape 2 ani a avut un impact foarte mare asupra industriei noastre, în întreaga lume. 

La nivel european, transportul feroviar de marfă a fost unul dintre cele mai afectate de primul val de pandemie, cu pierderi săptămânale de ordinul zecilor de milioane de euro în 2020. 

Provocarea principală rămâne resursa umană, întrucât pandemia a agravat criza cu care ne confruntăm deja de ani de zile pe plan intern. O parte dintre mecanicii de tren pensionari, care erau reangajați, au decis să nu își pună în pericol sănătatea și au renunțat la locurile de muncă. Pe măsură ce activitatea operațională a revenit la normal, impactul acestei tendințe a devenit tot mai evident. 

Costurile operaționale din această perioadă reflectă creșterea accelerată a prețurilor la energie electrică, o componentă foarte importantă în activitatea noastră. Față de alți ani, ponderea cheltuielilor cu energia electrică a crescut de la 5% la 8% din cifra anuală de afaceri la nivel de grup. 

În același timp, criza guvernamentală din ultimele luni a perpetuat starea de incertitudine și lipsa de strategie într-o industrie care este, în alte țări, pe lista priorităților de top pentru investiții pe termen lung și dezvoltare sustenabilă. 

2. Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

În ceea ce ne privește, am reușit să depășim momentul critic (perioada lockdown-ului de anul trecut) datorită unei structuri de servicii integrate și a infrastructurii strategice pe care am dezvoltat-o în timp la nivel regional. Acest ecosistem ne-a ajutat să recuperăm rapid în a doua parte a anului trecut și să continuăm trendul pozitiv și în prima parte a lui 2021, pe măsură ce economia a început să își revină și nevoia de transport de marfă a crescut. 

În 2020, Grupul GRAMPET a raportat o cifră de afaceri de 1.661.366.710 RON și un rezultatul net de 54.652.215 RON.

Am încredere că anul viitor vom raporta o cifră de afaceri de peste 1,8 miliarde RON.

3. Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021? 

Printre momentele de referință din ultimele 12 luni aș aminti faptul că

  • Am lansat operațiunile Train Hungary – Sucursala Ljublijana în Slovenia, extinzându-ne astfel activitatea diviziei de transport feroviar de marfă la zece țări din regiune. 
  • Am demarat investițiile pe platforma RAFO Onești, pe care am preluat-o în 2020 cu scopul de a dezvolta cel mai mare centru logistic din Moldova. 
  • Ne-am consolidat divizia din Ungaria, unde derulăm un program de investiții de 14 milioane de Euro pentru modernizarea și retehnologizarea uzinei.
  • Electroputere VFU Pașcani s-a apropiat de finalul celui mai ambițios proiect din cei peste 16 ani de când face parte din Grupul GRAMPET – debutul pe segmentul construcțiilor de vehicule feroviare noi. Primul automotor produs integral în fabrica Electroputere VFU Pașcani așteaptă acum certificarea CE. În cifre, el înseamnă 7 ani de muncă, o echipă de peste 180 de specialiști români, 60% din echipamente furnizate de producători români și peste 95.000 de parametri testați cu succes în România. Sperăm ca odată certificat să intre în circuitul de transport călători în țară și în străinătate.
  • Am lansat două aplicații revoluționare pentru industria de transport feroviar din România și Sud-Estul Europei, respectiv ETA Expert (primul serviciu digital ce realizează estimări în timp real despre sosirea trenurilor sau vagoanelor la destinație) și TRASA Expert (un sistem informatic menit să îmbunătățească proiectarea traselor ideale și capacitatea alocată trenurilor de marfă). 
  • Am făcut progrese importante cu școlile de mecanici. Cu ajutorul CENAFER, am găsit o soluție pentru pregătirea teoretică a mecanicilor de locomotive în mediul online, ceea ce a crescut substanțial capacitatea de calificare teoretică. Astfel, dacă în anii anteriori reușeam să pregătim maximum 40 de mecanici într-un an, în 2021 reușim să finalizăm calificarea a 140 de mecanici.
  • Totodată, echipa fabricii de medicamente Polisano Pharmaceuticals din Sibiu se apropie de lansarea primul său medicament oncologic solid – un pas foarte important pentru întreaga industrie farmaceutică românească.

4. Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați. 

Companiile care și-au consolidat o structură bine integrată și sisteme de protecție în situații de criză sunt încă dinamice pe zona de investiții și proiecte de extindere. 

Unele dintre ele urmăresc în mod activ oportunități de consolidare. 

Din păcate, nu sunt foarte multe, iar marea majoritate a companiilor românești se luptă zilnic pentru supraviețuire.

Există multe motive de prudență și îngrijorare, iar lipsa unui suport real din partea statului – o realitate cu care, din păcate, ne-am obișnuit în ultimii 30 de ani – devine acum o piedică enormă pentru întreaga economie privată și, implicit, viitorul sustenabil al României.

5. Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut? 

Mi-e greu să identific o decizie care a avut un impact pozitiv asupra activității noastre, în ultimele luni. 

Așteptăm să vedem ce proiecte dedicate vor fi incluse – dar mai ales implementate, prin PNRR.

Transportul feroviar de marfă este un domeniu de importanță strategică, marile țări ale lumii alocând investiții substanțiale pentru consolidare și dezvoltare. România are mult de recuperat în această privință, nevoile de investiții și modernizare fiind uriașe. Principala provocare este în continuare faptul că nu există o strategie asumată de toate forțele politice, care să atragă după sine proiecte și măsuri optime.  

Ca operator privat, aș fi vrut ca propunerile guvernului să reflecte o strategie clară de relansare a industriei feroviare, care să adreseze cu prioritate problemele majore din sistem. Dincolo de infrastructura devastată de subfinanțare, un aspect cunoscut și asumat de autorități, avem o criză majoră a forței de muncă. 

Este greu de crezut că vom putea realiza investițiile promise și că vom reuși să îmbunătățim competitivitatea industriei românești și să o integrăm în sistemul european, în condițiile în care oamenii noștri bine pregătiți pleacă să lucreze în alte țări, iar numărul celor care vin în loc este foarte mic și nivelul lor de pregătire este aproape zero. 

În plus, ne-am dori o colaborare reală și o comunicare transparentă cu autoritățile de resort. Noi, segmentul privat din această industrie, avem soluții și propuneri ce pot fi implementate cu un minim efort din partea statului. Este însă nevoie de o intenție clară de reformă din partea autorităților, lucru pe care nu este ușor să ți-l asumi.

6. Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?

Evoluția pandemică va influența foarte mult lumea în 2022. 

Deja vedem noi semnale de alarmă la nivel global, pe măsură ce tot mai multe țări reiau tendința ascendentă de cazuri COVID. Acest lucru readuce în discuție restricții și chiar lockdown general care se vor reflecta în activitatea economică. 

Deja ne confruntăm cu o criză energetică semnificativă și un blocaj fără precedent al lanțurilor globale de distribuție, ceea ce determină tot mai multe companii să își reconsidere strategia și să relocheze activitățile din Asia în Europa. 

Anul viitor, România trebuie să asigure un cadru guvernamental stabil, dând astfel un semnal pozitiv investitorilor străini și mediului de afaceri.

Este esențial ca țara noastră să știe să profite de oportunitățile globale care se conturează în noua realitate economică. Istoric vorbind, nu excelăm la acest capitol. În lipsa unui dialog transparent și a unui parteneriat real cu mediul de afaceri din țară, riscăm să pierdem și acest tren. 

Industria feroviară din România are nevoie de investiții estimate la 13-15 miliarde de euro, iar mult-așteptatul PNRR nu poate rezolva toate nevoile, în lipsa unei strategii și viziuni naționale. Această realitate înseamnă oportunități pierdute pentru România, care prin poziția sa geostrategică poate avea rol de hub regional pentru principalele rute comerciale ce leagă 3 continente (Europa, Asia și Africa). 

De asemenea, în vederea realizării unui indice al încrederii mediului de afaceri, după metodologie Forbes SUA, vă rugăm să ne oferiți estimări punctuale legate de câțiva indicatori care ne vor să ajuta să înțelegem modul cum priviți contextul macroeconomic și microeconomic al anului 2022.

  • Care va fi evoluția PIB pe care o anticipați pentru anul 2022?

România poate spera la o creștere de 5-8% anul viitor, dacă reușește să atragă o parte din investițiile preconizate în cadrul tendinței de relocare a activităților de producție din Asia în Europa Centrală și de Est.

  • Care estimați că va fi evoluția cursului valutar mediu (euro/leu) în 2022?

Rămân optimist că moneda națională se va redresa anul viitor și că vom evita pragul psihologic de 5 RON/ Euro.

  • Dar a investițiilor străine directe?

Pe fondul tendințelor globale care forțează marile companii să își relocheze o parte din centrele de producție, România are șansa să atragă investitori importanți, datorită poziției sale geostrategice. 

Estimez că nivelul investițiilor străine poate depăși 4 miliarde de Euro anul viitor, dacă România va înțelege să adreseze în ceasul al 12-lea principalele sale probleme structurale – lipsa infrastructurii, care ne-a privat de investiții importante în ultimii 30 de ani, și lipsa unei strategii de educare și cultivare a resursei umane, care macină avantajul competitiv prin care România s-a diferențiat ani la rând.  

  • Care sunt estimările legate de evoluția principalilor indicatori ai companiei/grupului pe care o/îl conduceți pentru anul viitor? (venituri, profit, investiții)

Cifra de afaceri: Pentru 2022, estimăm o creștere de cel puțin 10% a cifrei de afaceri consolidate la nivel de Grup. 

Profit: Estimăm un avans de 4%.

Investiții: Bugetul de investiții pentru 2022 este 80.000.000 RON (vs 78. 306.115 RON în 2021.