FacebookTwitterLinkedIn

2021 a fost anul în care NFT-urile (non-fungible tokens) au intrat pentru prima dată în conștiința publică, iar 2022 a fost anul explorării de proiecte noi și de utilizări noi, testând gradul în care această tehnologie poate fi transformatoare. De la proliferarea noilor colecții PFP – new profile picture – la incursiuni exploratoare în modă, muzică, entertainment, gaming și experiențele din metaverse, aceste noi idei au avut anul trecut succes și eșec, deopotrivă.

Deși au venit (și ele) cu fervoare speculativă, NFT-urile se dovedesc a fi mai mult decât  doar niște JPEG-uri în blockchain. Cele mai mari proiecte ale anului 2022 din zona NFT sunt crearea de mărci media globale, de crearea de conținut exclusiv, de proprietate intelectuală, de experiențe virtuale, titluri din gaming, produse în ediție limitată și multe altele.  

Unele dintre numele mari care au jucat în 2022 în terenul NFT sunt Starbucks, Instagram, Nike și Reddit, împreună cu mărcile de lux Burberry, Gucci, Louis Vuitton, Dolce & Gabbana și Salvatore Ferragamo. Așa cum fiecare business mare a trebuit să își dezvolte strategia și canalele de social media odată cu dezvoltarea platformelor Twitter, Facebook, Instagram, Google etc., la fel, acum, acestea trebuie să își dezvolte strategii de NFT pentru a rămâne competitive.

Rămânând fidele etosului crypto, NFT-urile pavează drumul cu metode noi pentru monetizarea operelor diverșilor creatori și pentru reducerea rolului diverșilor intermediari. Astfel, artiștii intră în legătură directă cu fanii lor.

Două dintre direcțiile de monetizare pe care creatorii de NFT le pot avea sunt colecțiile nou-mintuite și plățile continui de drepturi de autor, care vin din tranzacțiile de pe piața secundară.

NFT-urile au facilitat adoptarea la scală mai largă a pieței crypto de către o audiență mai mare. Prin interacțiunea cu NFT pentru prima dată în acest an, mulți utilizatori noi au învățat despre cum susține tehnologia blockchain Bitcoin, Ethereum, Solana, Polygon și Stacks, iar implicit aceasta a dus la înțelegerea și la adopția crypto pe scală mai amplă.

Privire de ansamblu asupra pieței NFT

Oricine are puțină experiență cu crypto știe cât de volatilă poate fi această piață. Cu toate acestea, 2022 a fost anul în care piața NFT a avut primul mare vârf, în lunile începutului de an, urmat fiind de un declin precipitat, determinat de declinul în volumul tranzacțiilor și în prețul creațiilor. În ciuda declinului, numărul de deținători NFT a crescut substanțial și deja la acest moment se poate vorbi de o proliferare a sectorului și de o bază solidă pentru anii care vor urma.

Potrivit datelor agregate de platforma NFTGo, capitalizarea de piață a tuturor colecțiilor listate a fost în martie 2022 de $35 de miliarde. Totalul curent este de $21 de miliarde, reprezentând un declin de 40%. 

Deși s-a pierdut din dinamică spre finalul anului 2022, față de 2021 piața de NFT a avut o creștere imensă. Volumul de NFT-uri comercializate a atins în aprilie 2022 $1.3 miliarde. 

În ce privește vânzările primare și secundare, pe baza datelor de la NonFungible.com, cea mai mare activitate apare în luna mai a anului 2022, când s-au înregistrat tranzacții primare săptămânal de $530 de milioane și tranzacții pe piața secundară de $1.3 miliarde. În mod cert, piața secundară aduce mai mult volum decât cea a tranzacțiilor la prima mână.

Dintre marketplace-urile de NFT, OpenSea și-a păstrat statutul de platforma cu cel mai mare număr de utilizatori, însă începe să fie urmată îndeaproape de nou-venitele LooksRare, Blur, X2Y2 și Magic Eden. OpenSea a avut în ultimul trimestru al anului 1.3 milioane de utilizatori, urmată de Blur, cu 172,000. 

În termeni de număr de utilizatori, OpenSea deținea 73% din piață.

Blur este un marketplace descentralizat de NFT-uri relativ nou, lansat în octombrie. Este destinat cu precădere traderilor profesionali. Platforma a reușit să atragă rapid traderi activi pentru că a oferit o interfață foarte trader-friendly (incluzând analiză de portfoliu, instrumente de căutare etc.), zero comisioane pentru trading și recompense airdrop pentru utilizatori. Acestea au ajutat Blur să capteze o cotă de piață semnificativă în ultimele două luni ale anului.

O mare cădere a înregistrat-o platforma de NFT Coinbase, care în ultimele zile ale anului trecut a avut doar $6,300 în valoarea tranzacțiilor. Coinbase nu a reușit să ofere încă un produs diferențiat și a ales să nu adauge funcțiuni așteptate deja de la un exchange centralizat, cum sunt custodie securizată, suport multichain etc. Coinbase s-a îndreptat în schimb către Web3 și cere utilizatorilor să aibă propria custodie a NFT-urilor lor, iar schimburile și achizițiile se fac cu portofele non-custodiale cum sunt Metamask sau Coinbase Wallet. Coinbase NFT a înregistrat un oarecare succes cu colecțiile Bill Murray 1000, Chicago Bulls, Aurochs, New York Forever a New York Knicks și Wu Tiger Clan.

Dezbaterile cu privire la drepturile de autor ale creatorilor de conținut

Creatorii de NFT au două surse principale de venit: prima vânzare a NFT-ului creat și apoi încasările din plățile de drepturi de autor care vin din tranzacțiile de pe piețele secundare; acestea din urmă sunt încasate perpetuu. Drepturile de autor reprezintă un procent din prețul NFT-ului și sunt plătite fie de cumpărător, fie de vânzător, în funcție de cum structurează tranzacțiile platforma de pe care sunt cumpărate NFT-urile.

Anul trecut a avut loc o dezbatere majoră cu privire la drepturile de autor ale creatorilor și dacă cei care sunt activi pe piață ar trebui să continue să le onoreze. La nivelul de protocol blockchain drepturile de autor sunt practic imposibil de impus, așa încât marketplace-urile de NFT au devenit punctul focal al impunerii acestor plăți. Pentru a rămâne competitive la nivel de preț și pentru a atrage cumpărătorii și traderii, marketplace-urile sunt motivate să nu impună plățile pentru drepturile de autor.

Prima platformă care a deschis această dezbatere a fost exchange-ul descentralizat de NFT numit Sudoswap (care funcționează pe Ethereum), iar aceasta s-a făcut prin lansarea unui proces care scoate automat plățile drepturilor de autor în cazul tranzacțiilor de pe piețele secundare. Sudoswap servește traderii și speculanții și prin eschivarea de la plata drepturilor de autor poate oferi prețuri mai bune. Se crede că astfel va câștiga teren în comunitatea traderilor de NFT.

La scurt timp marketplace-urile de NFT Magic Eden și LooksRare au urmat aceeași tendință și au făcut opțională plata drepturilor de autor la punctul de vânzare, lăsând decizia cumpărătorului. În mod interesant, platforma X2Y2 a făcut opțională plata drepturilor de autor și apoi s-a întors la impunerea plăților acestora în urma presiunii comunității de creatori.

OpenSea a luat poziția de a susține creatorii cu plata drepturilor de autor, creându-și propriul instrument pentru impunerea acestora. Instrumentul impune colecțiilor noi și celor existente să își actualizeze codul din contractele smart și să includă în acesta un cod snippet al OpenSea. Găselnița lor este că instrumentul OpenSea blochează marketplacesurile care au zero comision pentru drepturile de autor sau pentru care acestea sunt opționale, făcând dificilă sau imposibilă inter-operativitatea cu alte marketplace-uri sau cu alte aplicații.

Această tendință de neplată a drepturilor de autor pe piața secundară creează întrebări și dispute cu privire la modul în care creatorii și colecționarii vor putea să se finanțeze în viitor și dacă aceasta poate fi o garanție a continuării implicării în noua artă digitală.

Dezbaterea este încă activă și în 2023.

Viitorul

Ecosistemul NFT este încă în infantilitate și piața va continua să exploreze și să implementeze noi aplicații ale tehnologiei. De la monitorizarea provenienței, la protecția contrafacerii, la biletele la evenimente, la economii digitale în metaverse, la aplicații financiare de gaming, la tokenizarea veniturilor din muzică și din entertainment, la drepturile de vot și de guvernanță, la experiențele virtuale și la multe altele – sectorul NFT este doar la suprafața valorii tangibile pe care această tehnologie o poate genera.

Cel mai probabil că NFT-urile vor avea un rol major în metaverse, care este o versiune imersivă și potențial descentralizată a Internetului. 

O interpretare de urmărit a NFT-urilor este tokenizarea și monetizarea culturii. NFT-urile au permis primelor comunități care le-au adoptat să se formeze în jurul ideilor și al intereselor de nișă și au oferit, în paralel, platforme de monetizare a eforturilor pentru artiștii recunoscuți deja sau pentru cei în devenire.

Deși viitorul poate să continue să fie volatil, ecosistemul NFT va descoperi noi modalități de a atrage participanți și de a crește dinamica adopției, în paralel cu – sau chiar înaintea – creșterii întregii economii crypto.