FacebookTwitterLinkedIn

                                                                                                 LOCUL 2

Povestea fraților Dragoş şi Adrian Pavăl în mediul de business românesc a început la scurt timp după Revoluție, cei doi băcăuani punând bazele unei mici afaceri locale. De atunci și până în prezent, succesul fondatorilor Dedeman i-a transformat într-un model reprezentativ pentru noua generație de antreprenori români.

„Am înființat compania Dedeman la scurt timp după Revoluție, în anul 1992. Pe atunci încă nu îndrăzneam să visăm atât de departe și nici nu aveam prea multe exemple în jur spre care să tindem. Însă am constatat pe parcurs că momentul a fost cum nu se poate mai oportun pentru a porni în această călătorie. Treptat, fără ca măcar să știm ce însemna cuvântul, deveneam antreprenori, muncind și învățând din greșeli. Ascensiunea pe care a cunoscut-o compania noastră a fost favorizată de numeroși factori, însă cred că norocul a jucat un rol esențial în tot acest parcurs: norocul de a avea vârsta potrivită la Revoluție, norocul de a ne înconjura de oameni talentați care ne-au urmat și alături de care am edificat fundamentele succesului, norocul de a ne dezvolta într-un mediu economic nu foarte prietenos, dar care ne-a ajutat să fim astăzi suficient de pregătiți să transformăm o situație dificilă într-una favorabilă”, a precizat Dragoș Pavăl.

Pe parcursul ultimilor 20 de ani, fraţii Pavăl, fondatorii retailerului de bricolaj Dedeman, una dintre puținele companii cu acționariat 100% românesc ce ţine piept multinaţionalelor prezente pe această piaţă, au reuşit să ajungă de la o simplă afacere locală la un adevărat brand național. Dedeman a avut o cifră de afaceri de 7,2 miliarde de lei anul trecut, afacerile retailerului consemnând creșteri anuale de aproximativ 1 miliard de lei pe parcursul ultimilor cinci ani. În prezent, Dedeman are peste 10.000 de angajați și 49 de magazine de bricolaj, două centre logistice și un parc auto propriu. În contextul în care puține companii cu capital 100% românesc au reușit să țină piept marilor jucători veniți din Occident, să supraviețuiască și să câștige bătălia în fața acestora, Dedeman și modelul de business implementat de frații Pavăl reprezintă o adevărată sursă de inspirație pentru tânăra generație de antreprenori din România.

Cu o strategie gândită aproape matematic – de altfel, cei doi fondatori sunt matematicieni de profesie – Dedeman s-a consolidat treptat şi a început să crească, devenind unul dintre jucătorii importanţi din acest domeniu. În continuare, Dedeman nu dă semne de oboseală, ci este în plin proces de extindere.

Astfel, cei doi antreprenori au reușit să construiască o afacere de la zero, să înfrunte criza financiară și să spargă monopolul marilor jucători străini. În momentul inaugurării primului magazin Dedeman, în Bacău, în 1992, Dragoș și Adrian Pavăl erau deja familiarizați cu antreprenoriatul, la o scară mică, după ce, o perioadă au condus un butic. Principalii competitori de pe piață din acea perioadă (Praktiker, Bricostore sau Baumax) au preferat să nu activeze și în regiunea Moldovei și să își concentreze activitatea în București și în centrele urbane importante din Vestul și Centrul țării. Frații Pavăl nu au ezitat să profite de acest context și au dezvoltat inițial afacerea în Moldova, iar apoi în Muntenia, urmând ca abia în 2009 să deschidă primul magazin Dedeman din București. Pe parcursul acestor ani, Dedeman a devenit cel mai mare jucător de pe piața din România și a înregistrat an de an creșteri ale cifrei de afaceri și ale profitului net, chiar și în pofida faptului că întregul sector al construcțiilor a avut de suferit de pe urma crizei financiare. Strategia celor doi băcăuani s-a dovedit a fi una de succes pe termen lung, mai ales dacă privim contextul din perioada crizei din urmă cu un deceniu, când majoritatea companiilor din domeniu fie au înregistrat pierderi, fie, din cauza contextului internaţional nefavorabil, chiar au luat decizia de a se retrage din România. Până şi ideea de a deschide un magazin în Bucureşti, piaţă pe care o considerau mult prea scumpă, a fost atent calculată. Au luat însă această decizie îndrăzneaţă, în 2009, în plină criză. De altfel, pe întreaga perioadă de criză, Dedeman a mizat pe expansiune. Astfel, şi-au adjudecat titlul de cea mai extinsă reţea de bricolaj din România. Pe termen scurt, obiectivul Dedeman este de a-și consolida poziția de pe piață și de a ajunge la 55 de magazine la nivel național.

Odată cu succesul Dedeman, cei doi antreprenori au înființat Pavăl Holding, o companie cu un capital social de 1 miliard de euro. Frații Pavăl au fost în anul 2018 protagoniștii celei mai importante tranzacții de real-estate din România, după ce Forte Partners a semnat vânzarea integrală a proiectului de birouri The Bridge către Dedeman. Nici în acest an cei doi băcăuani nu s-au lăsat mai prejos, fiind implicați în cea mai mare tranzacție de real-estate din afara Bucureștiului, achiziționând proiectul The Office din Cluj-Napoca de la Nepi Rockastle și Ovidiu Șandor. Valoarea tranzacției nu a fost comunicată, însă, potrivit estimărilor, aceasta se situează în jurul sumei de 130 de milioane de euro.

„Piața imobiliară este în continuare o piață cu mult potențial și o analizăm cu atenție și în perioada următoare. De asemenea, am investit și urmează să investim în agricultură, în logistică, dar și în companii antreprenoriale locale pe care le vom selecta cu grijă”, a precizat Dragoș Pavăl.

Mai mult decât atât, frații Pavăl au fost implicați în unele dintre cele mai spectaculoase tranzacții de pe plan local, în portofoliul celor doi antreprenori intrând companii importante precum Alro Slatina, Cemacon, Electrica, Conpet, Transelectrica sau Antibiotice Iași. De asemenea, portofoliul de investiții al fraților Dragoș și Adrian Pavăl va continua să se extindă, cei doi fondatori ai Dedeman lansând în acest an un nou fond de private equity, Equiliant Capital, orientat spre investiţii în firme mici şi mijlocii. Fondul va fi finanţat integral de Pavăl Holding și va fi condus de Laurenţiu Ciocîrlan, şef al departamentului de investiţitii al Raiffeisen şi cel care a coordonat printre cele mai mari listări de la bursa românească.