FacebookTwitterLinkedIn

Prima creație „Ramon Filip“ pe care am văzut-o vreodată a fost un clutch verde-smarald din piele de crocodil, cu finisaje perfecte și interior din piele întoarsă. Coroborând numele brandului cu faptul că asemenea tipuri de piele exotică provin cel mai adesea din America de Sud,  mi-am pecetluit pe loc convingerea că „Ramon“ este probabil vreun creator inventiv și minimalist din Columbia sau Venezuela.

Când am aflat că gențile încep la  1.600 de euro și că „Ramon“ a primit din mâinile Patriciei Field (celebra stilistă a serialului „Sex and the City“) trofeul „Designerul anului 2009“ la gala Madame Figaro, certitudinile mele în legătură cu originile exotice ale designerului s-au cimentat de-a binelea.

La câteva luni distanță, dilema avea să mi se lămurească definitiv. „Din Columbia aduc pielea, într-adevăr, dar la Londra și în Italia se face execuția“, îmi zâmbește Ramona. Mai precis Ramona Filip, maramureșeanca ce a pus bazele brandului „Ramon Filip“ în 2001, tocmai la Nicosia, în Cipru.

Originară din Vișeul de Sus, Ramona a terminat Relații Economice Internaționale la ASE București, iar după absolvire și-a urmat prietenul (actualmente soț și tatăl celor doi copii ai săi) la Nicosia. Spre deosebire de alți designeri care și-au descoperit pasiunea devreme în viață, înainte de „Ramon Filip“ Ramona nu-și amintește să-și fi dorit în mod conștient o carieră în modă. Una în actorie, în schimb, da! „Și tata și-ar fi dorit să fiu actriță“, zâmbește ea, cu un strop de amărăciune. „Dar nu m-a încurajat, dat fiind viitorul nesigur al artiștilor în România“.

Chemarea spre design a venit la ani distanţă de mirajul scenei, pe fondul unor aptitudini neexploatate și în contextul în care piața de lux din Cipru cerea asemenea produse. Şi, deși creativitatea i-a ieșit rapid la suprafață, Ramona a avut nevoie de multe ore de studiu și de parcurs umăr la umăr cu fetele din atelier drumul de la idee la schiță, desen tehnic și produs final.

În 2002, prima colecție – „The Dream“ – era prezentată oficial ciprioților, sub titulatura „Ramon Filip“. „Ramon“ pentru că este una dintre
„poreclele“ ei, dar și pentru că, fiind un nume unisex, păstrează un anumit mister privind identitatea designerului. „Am vrut să rămână un element de curiozitate“, explică Ramona.

Chiar și așa, începuturile brandului au fost dificile: fiind într-o țară străină, i-a lipsit clientela de început, formată din prieteni ai prietenilor, colegi de școală sau cunoștiințe care s-o susțină, cum se întâmplă cu orice designer începător. În plus, Ciprul neavând tradiție în creația couture, au fost necesare multe ore de muncă pentru a aduce personalul la nivelul de finețe cerut de un produs de lux. Și, în al treilea rând, a fost greu din cauza originii. „Să fii din România nu este chiar cea mai bună carte de vizită în Cipru“, recunoaște ea. Cu atât mai mult când ești o tânără care lansează peste noapte un produs de lux la prețuri mari, fără un background care să-i justifice aspirațiile.

Creațiile „Ramon Filip“ au plăcut însă din prima publicului cipriot, urmând prezentări la Londra, la Paris și la Săptămâna Modei de la Atena. Preț de câteva sezoane, Ramona a creat și o linie vestimentară pentru rețeaua de magazine grecești Raxevsky. Astfel, deși investiția inițială în lansarea brandului „Ramon Filip“ s-a ridicat la 100.000 de euro, afacerea a devenit profitabilă în decurs de un an.

Din 2002 încoace, Ramona a încercat să mai delege din atribuții,  însă „Ramon Filip“ rămâne în continuare un „one woman show“. „Prezența mea rămâne necesară în orice detaliu, de la creație până la marketing“, recunoaște ea. Ca mamă a doi copii – de patru și respectiv șapte ani – românca și-a dat seama că nu poate susține pe termen lung un asemenea ritm. Astfel, în plin apogeu al succesului, în 2010, a luat decizia de a se axa pe accesorii, mai exact pe poșetele din piele exotică de crocodil (care se vând în toată lumea, prin ramonfilip.com), creațiile vestimentare rămânând exclusiv „sur mesure“, pentru clientele care o vizitează personal în atelierul din Nicosia.

În ultimii zece ani, brandul a fost intens prezentat în mass-media cipriotă, care și-a dat seama imediat că atât produsul „Ramon Filip“, cât și imaginea creatoarei sale fac audiență și „vând“. „Aproape fiecare nouă publicație sau emisiune TV a dorit să mă aibă ca invitat la prima ediție“, mărturisește Ramona, zâmbind. „Sunt un fel de <omul cu care se începe cu dreptul>“.

Faptul că în România nu se știe mai nimic despre ea nu se datorează ambiției de a zbura sub radar, ci mai degrabă unei modestii senine. „Nu am considerat că e nevoie să se știe, având în vedere că nu am realizat ceva ce nu au făcut deja și conaționalii mei colegi de breaslă“, explică ea, firesc. Își dorește ca gențile „Ramon Filip“ să ajungă piese vintage, transmise din generație în generație și îmbogățite de patina vremii, și este bucuroasă că-și poate aduce măcar puțin contribuția la tot ceea ce înseamnă imaginea
României în diaspora. „Cred că e mai mult decât nimic“, zâmbește ea. „Și pentru asta nu este nevoie de niciun tam-tam…“.