FacebookTwitterLinkedIn

Farmacia a devenit pentru români la fel de prețioasă ca și pâinea. Uneori, într-o zi, poți să faci foamea, dar să nu intri într-o farmacie este un lucru inimaginabil! Mai ales că nu este cartier dintr-un oraș din România să nu aibă „plantată” o farmacie.

Extinderea masivă a rețelelor de farmacii din ultimii ani este evidentă. De asemenea, bombardamentul publicitar declanșat de marile lanțuri de farmacii, mai cu seamă pe televiziune, în încercarea de fidelizare a consumatorilor, arată concurența acerbă de pe această piață.

Cele 12 companii care operează lanțuri de farmacii, monitorizate de „Forbes România”, au avut, în 2014, o cifră totală de afaceri de 1,07 miliarde de euro, conform datelor de bilanț de la Ministerul Finanțelor Publice. Profitul net total a fost de 14.370.041 euro. Monitorizarea „Forbes România” a luat în considerare și firma Fildas Trading (Catena), care desfășoară și activități de distribuție și producție. Pentru lanțul Belladonna au fost calculate bilanțurile firmelor Belladonna Trade Pharm și Belladonna Concept Pharm.

Fildas Trading, care operează lanțul Catena, a realizat o cifră de afaceri de 334,15 milioane de euro și a raportat un profit net de 9,16 milioane euro. Afacerile Fildas Trading au crescut cu 15,2% față de anul 2013, iar profitul net cu 15%. Rețeaua Catena are peste 480 de farmacii.

Lanțul de farmacii Sensiblu, care numără peste 400 de unități, a avut o cifră de afaceri de 281,6 milioane de euro, în scădere cu 4,4% față de anul precedent. Sensiblu face parte din grupul farmaceutic A&D Pharma. La finele anului 2014, Sensiblu avea datorii de 115,4 milioane de euro și un profit net de 1,81 milioane de euro. Are cel mai mare număr de angajați: 2.205, conform bilanțului de la Ministerul Finanțelor.

Farmaciile Dona, operate de firma S.I.E.P.C.O.F.A.R. SA, au avut afaceri de 177,39 milioane de euro, cu 27,1% mai mari decât în 2013. Rețeaua a înregistrat cel mai mare profit net de pe piața farmaciilor: 5,32 milioane euro (cu excepția Fildas care are și activități de producție). Farmaciile Dona au avut 1.531 de angajați în 2014.

Doar trei companii care operează rețele de farmacii au raportat pierderi la finele anului 2014: Centrofarm SA (2,45 milioane de euro), Farmaplus S.A. (1,72 milioane euro) și Farmacia Alissa Retail (2,25 milioane euro).

În total, acest sector de activitate a avut anul trecut în jur de 7.500 de angajați. Oferta de farmacii pare acoperită în mediul urban. Totuși, marile rețele de farmacii nu dau semne că intenționează să se extindă în mediul rural. Ezitarea este firească. Aici, veniturile populației sunt foarte mici în comparație cu urbanul și o posibilă extindere nu ar fi o afacere profitabilă. Până una alta, marea bătălie se duce în orașe, folosindu-se tot arsenalul de marketing. Mediul rural a fost lăsat în „mâinile” farmaciilor independente care au fost „izgonite” de rețele din orașe.

Marile rețele de farmacii n-ar exista dacă n-ar avea în spate mari distribuitori și depozite de medicamente. În cazul distribuitorilor de medicamente, „Forbes România” a calculat bilanțurile pentru 12 companii, inclusiv Fildas Trading.

Compania Mediplus Exim, parte a grupului A&D Pharma, a realizat o cifră de afaceri de 712,6 milioane de euro la un profit net de 9,87 milioane de euro. Este cea mai mare cifră de afaceri de pe piața distribuitorilor de medicamente. Afacerile Mediplus Exim au înregistrat o scădere de 3,5% față de anul precedent.

Cel mai mare profit de pe această piață l-a raportat Farmexpert D.C.I.: 23,3 milioane de euro, la o cifră de afaceri de 598.168.150 euro. Farmexpert este deținut de Alliance Healthcare Deutchland, parte a Alliance Boots.

Trei distribuitori au raportat pierderi: Pharmafarm (8,21 milioane euro), ADM FARM (10,4 milioane euro) și A&G Med Trading (3,25 milioane euro). În distribuția de medicamente lucrează peste 5.100 de angajați în firmele de profil.

Cei 12 distribuitori monitorizați de „Forbes România” au derulatafaceritotale de 2,56 miliarde de euro și au avut profituri cumulate de 18,3 milioane de euro.