FacebookTwitterLinkedIn

Anul acesta, studiul „GfK Purchasing Power Europe 2020” include și Indexul de Impact Corona, care ilustrează impactul COVID-19 asupra țărilor europene.

Europenii au la dispoziție puțin sub 9,5 trilioane de euro în 2020. Această sumă corespunde unei puteri medii de cumpărare pe cap de locuitor de 13.894 euro.

Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor arată o scădere de aproape 5,3% în 2020 comparativ cu anul trecut, scădere care poate fi atribuită în principal răspândirii COVID-19 și impactului economic rezultat.

Clasamentele arată diferențe substanțiale între țările studiate în ceea ce privește suma disponibilă europenilor pentru hrană, servicii, energie, pensii private, asigurări, vacanță, mobilitate și cumpărături de bunuri de larg consum și de folosință îndelungată.

Liechtenstein ocupă din nou primul loc printre cele 42 de țări europene cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 64.240 euro. Acestă cifră depășește cu mult valorile celorlalte țări și este de peste 4,6 ori mai mare în comparație cu media europeană.

Urmatoarele țări incluse în top sunt Elveția și Luxemburg, situație similară cu cea de anul trecut. Elvețienii au 41.998 euro pe cap de locuitor disponibili pentru cheltuieli – de peste trei ori media europeană – în timp ce luxemburghezii au o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 34.119 euro. Aceasta este de peste 2,5 ori mai mare în comparație cu media europeană.

Puterea de cumpărare în Europa (top zece)

Locul în 2020

(anul anterior)

ȚaraNumăr de locuitori2020 puterea de cumpărare  

per capita
in €

Indexul puterea de cumpărare

Europa *

Indexul de Impact Corona în Europa*
1 (1)Liechtenstein38,37864,240462.415.2
2 (2)Elveţia8,544,52741,998302.326.1
3 (3)Luxemburg626,10834,119245.664.2
4 (4)Islanda364,13428,155202.6158.3
5 (5)Norvegia5,367,58025,699185.0163.2
6 (6)Danemarca5,822,76325,176181.268.9
7 (7)Austria8,858,77523,585169.760.8
8 (8)Germania83,019,21322,388161.177.6
9 (12)Irlanda4,904,24021,030151.477.2
10 (10)Suedia10,327,58920,882150.337.1
Europa (total)678,118,77313,894100.0100.0

source: ©GfK Purchasing Power Europe 2020

* indicele pe locuitor: media europeană = 100
rata de schimb pentru țările care nu fac parte din euro: prognoza 2020 a Comisiei Europene din 6 mai 2020

Toate celelalte țări din Top zece au, de asemenea, o putere de cumpărare per capita semnificativ peste medie – cu cel puțin 50% mai mare decât media europeană. Irlanda se clasează în top zece anul acesta cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 21.030 EUR, plasându-se pe locul nouă și eliminând Finlanda din top zece.

Șaisprezece dintre țările examinate în cadrul studiuui au o putere de cumpărare per capita peste medie, în timp ce douăzeci și șase scad sub media europeană. Ucraina ocupă ultimul loc cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 1.703 euro.

România este pe locul treizeci și unu în clasamentul european, chiar sub Ungaria, cu aproximativ 60% sub media europeană.

La fel ca Polonia, România are un decalaj foarte mare între bogați și săraci. Capitala, București, conduce clasamentul cu o diferență semnificativă. Locuitorii din capitală au puterea de cumpărare cu peste 81% mai mare în comparație cu media națională. Bucureștenii au veniturile pentru cheltuieli și economii de trei ori mai mari în comparație cu locuitorilor din județul cu cea mai mică putere de cumpărare, Vaslui.

Județele Arad, Arges și Prahova cresc fiecare cu un loc în top zece din perspectiva puterii de cumpărare, ocupând pozițiile de la șapte la nouă, în timp ce Hunedoara iese din top în acest an. Pe locul al zecelea este judetul Alba.

Pentru România datele cu privire la puterea de cumpărare sunt disponibile cu detaliere până la nivel de oraș pentru fiecare dintre urmatoarele categorii: produse alimentare, băuturi nealcoolice, băuturi alcoolice, produse din tutun, produse de sănătate și igienă, îmbrăcăminte, încălțăminte și produse din piele, mobilier, produse de uz casnic, sticlă, porțelan; electrocasnice, electronice de larg consum, IT&C, foto, ceasuri și bijuterii, cărți și rechizite, echipamente sportive, hobby-uri și recreere, articole pentru renovarea locuinței.