FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Steffen Heringhaus, founder & CEO Five Elements Digital

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023?

„Adaptabilitatea” este cuvântul anului. Anul 2023 a fost marcat de schimbări rapide și neașteptate, atât în economie, cât și în tehnologie. Concret, este vorba despre:

  • Inflație, care a pus presiune pe costuri. Iar lucrul acesta îl simțim cu toții – companii sau persoane fizice.
  • Creșterea decelerată a pieței sau, în unele industrii, chiar stagnarea pieței, fapt care, pe companiile de marketing, le vizează în mod direct, pentru că bugetele de marketing sunt puternic asociate cu creșterea.
  • Apariția inteligenței artificiale în peisajul mainstream, urmată de tentațiile de a eficientiza sau reduce costurile prin automatizare.
  • Un nou regim fiscal, introdus tocmai într-un moment în care multe companii se confruntă cu unele costuri ridicate și cu o piață mult mai dificilă, ceea ce, în ansamblu, nu poate decât să descurajeze mediul de afaceri.

Totuși, pentru noi, a fost un an bun. În loc să stagnăm, am câștigat clienți noi și am crescut, deși la nivelul general al pieței a fost greu. Clienții au apreciat faptul că sunt pe mâini bune – mai ales în condițiile date – și ne-am concentrat pe adaptarea la aceste schimbări. Profitul va fi mai mic anul acesta – aici contribuie, în egală măsură, inflația și statul, dar până la urmă ambele momente par să fie fenomene one-off și suntem optimiști că vom merge înainte cu aceeași dinamică.

Care au fost motivele dumneavoastră de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului? 

La începutul anului 2023, am simțit mediul de afaceri mult mai precaut și timid. Aveam ceva dubii dacă putem să ne atingem creșterea propusă. Dar, în primăvară, s-a deblocat situația. Un moment important, probabil, a fost tocmai faptul că suntem o agenție specializată pe SEO și Performance Marketing, adică Google Ads și Facebook Ads. Alte agenții au încercat să se poziționeze ca destinații one stop in, prin care se pot obține toate serviciile de digital într-un singur loc. Până la urmă, clienții noștri – inclusiv cei nou-veniți – au apreciat că rămânem specializați, cu toate beneficiile pe care le poate aduce această focusare. În final, am crescut cifra de afaceri cu aproximativ 20% față de anul anterior, la peste 800.000 de euro, în condițiile în care avem și un segment de business care a experimentat o descreștere puternică și anume segmentul de „vânzare programatică” pentru publisher. Noi avem mulți clienți din industria de media/știri și, consumul fiind mai scăzut acum față de perioadele din pandemie, se simte o reducere de volum. Dar și aici, de fapt, am putut să ne consolidăm și chiar să ne extindem activitatea, astfel încât cred că suntem bine pregătiți pentru următoarele creșteri pe segment care, în mod sigur, vor veni. 

Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dumneavoastră? 

Crizele suprapuse și noua situație geopolitică nu ne-au influențat.

Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual? 

Admir România pentru talentul pe care îl are. Oamenii sunt deschiși, dornici să învețe și să se dezvolte, iar deciziile se iau relativ repede. Inovăm des în piața românească și am văzut, de multe ori, că firme occidentale au ce învăța de la echipele din România. Munca noastră a fost remarcată des în afara țării, în competiții internaționale. Există și câteva motive pentru care acest lucru a fost posibil. În primul rând, am avut un mediu de afaceri relativ simplu, cu reguli clare și stabile în ultimii ani, favorabile pentru expansiune. Totodată, faptul că încă suntem o piață care se află în recuperare față de piețele mai mature, acesta reprezintă un motiv puternic pentru anteprenori. Însă, în același timp, suntem și vulnerabili – economia, în multe feluri, este dependentă de conjunctura globală sau, mai exact, de cea vestică. Dacă piețele vestice au probleme, în general acest lucru ajunge rapid și în Romania, așa cum a fost inflația puternică de anul trecut, despre care se poate spune că este un astfel de efect. Tocmai de aceea mi-aș dori ca România să aibă în continuare un cadrul legal, care să încurajeze anteprenorii și businessurile noi. 

Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române? 

Îmi focusez așteptările și speranțele pentru perioada de după alegeri. Ultimii zece ani au fost, totuși, relativ stabili și România a făcut progrese mari. Îmi doresc să se mețină trendul. 

Care sunt principalele 3 puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Vom continua să ne focusăm pe SEO și performance marketing, adică reclame online. Vom mări echipa și ne vom focusa pe training. 

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2024? 

Profesionalizarea și presiunea pe cost cred că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial. Marketingul digital nu mai este o disciplină nouă, care poate fi prestată ușor cu training puțin către o audiență fără așteptări. Din contră, multe companii au acum așteptări clare despre ce poate să facă sau nu marketingul digital și chiar își fac planuri clare în acest sens. Tool-urile de marketing digital s-au dezvoltat continuu, fiind tot mai complexe. Mai mult decât atât, marketingul digital și cel clasic încep să meargă mână în mână. Acești trei factori cer de la agenții sau de la profesioniștii din domeniu, care vor să aibă performanțe, un grad foarte mare de pregătire și o formare continuă în mai multe domenii. Dar profesioniștii sunt rari și costă. În același timp se creează, printr-o competiție accelerată – pentru că, în cele din urmă, toți fac marketing digital – bariere mai mari de intrare pentru companiile noi sau cele mici, care în trecut preferau domeniul digital, considerându-l unul relativ accesibil ca preț. De asemenea, prețurile cresc și în zona de media – prețul pe publicitate și, într-un final, prețul pe digital marketing nu vor mai fi pentru toți și nici nu vor mai putea fi oferite de toți.