FacebookTwitterLinkedIn

Ioan Precup, care controlează, împreună cu familia sa, compania Cardinal Motors, dealer al mărcilor Volkswagen și Audi în Constanța și Ploiești, caută noi oportunităţi de afaceri în perioada în care sectorul auto este la pământ. Omul de afaceri care în urmă cu cinci-şase ani a pus bazele unui parc logistic pe Şoseaua de Centură, prin intermediul firmei Logistic Contractor, şi pe care ulterior, în 2007, l-a vândut către fondul austriac Immoeast cu aproximativ 20 de milioane de euro, se reorientează astfel din nou către investiţiile imobiliare.

Omul de afaceri a achiziţionat în perioada de boom terenuri – 50-60 de hectare, în apropiere de Bucureşti şi nu numai –, iar în prezent caută parteneri de afaceri. „În momentul de faţă m-aş descrie simplu: un nefericit posesor de terenuri“, spune Precup. Acesta a căutat deja în Emiratele Arabe și Kuweit, dar și la târgurile imobiliare de la Cannes și Milano, investitori pentru dezvoltarea unor proiecte imobiliare pe loturile achiziţionate în Corbeanca, Otopeni şi Mogoşoaia. „Am vorbit deja cu investitori, dar ei așteaptă să se mai liniștească lucrurile. Când va exista finanţare, când băncile nu vor mai fi reticente, vom putea construi atât vile, cât și blocuri cu 8-10 etaje, spaţii comerciale, dar și birouri“, dezvăluie Precup câteva din planurile sale imobiliare pe termen lung.

Cum în ultimii doi ani vânzările de maşini au fost catastrofale faţă de anii de glorie, perioada 2007-2008, Precup a găsit totuşi o cale de a-şi salva, cât de cât, businessul auto. A renunţat la aproape jumătate din angajaţi, păstrând aproximativ 150 de oameni, iar Cardinal Motors s-a axat mai mult pe partea de service.

În 2010, veniturile din reparaţii au reprezentat aproximativ 70-75% din cifra de afaceri a grupului auto. Şi asta în condiţiile în care în anii precedenţi ponderea service-ului în afaceri era de doar 30%-40%. În paralel, a negociat cu banca pentru a restructura un credit de circa şapte milioane de euro, a vândut câteva proprietăţi şi a achitat creditorilor circa 500.000 de euro. „Cam în trei ani sper să revenim la nivelul anilor 2006-2007. Păstrăm planurile la rece până atunci şi încercăm să supravieţuim“, mai spune Precup, care în 2007 și 2008 a vândut în total aproape 7.000 de automobile, iar compania sa a înregistrat, în acești doi ani, o cifră totală de afaceri de aproximativ 125 de milioane de euro.

Astăzi nu mai vorbește despre extindere cu acelaşi entuziasm ca în 2005, atunci când a inaugurat un nou showroom Volkswagen la Ploiești. Pe atunci, avea planuri mari: un nou shoowrom Audi la Ploieşti, unde familia sa deţine un teren de 15.000 de metri pătrați, dar și noi proiecte la Slobozia şi Tulcea, unde mai are 20.000, respectiv 12.000 de metri pătrați de teren şi unde intenţiona să ridice sedii ale Cardinal Motors, cu showroom și service.

Pentru el, businessul din auto a început în urmă cu mai mult de 10 ani. De meserie negustor – a terminat Facultatea de Comerţ Exterior la ASE –, Ioan Precup a adus pe piaţa din Constanţa primul showroom Audi şi Volkswagen. Dacă iniţial a închiriat o hală pentru a-şi desfăşura activitatea, în 2-3 ani a deschis la malul mării un showroom VW şi Audi la standarde internaţionale.

În afară de terenurile achiziţionate, Cardinal Motors a alocat, în ultimii patru ani, peste 13 milioane de euro pentru construirea unui complex showroom – service Volkswagen şi Audi, pe o suprafaţă de 60.000 metri pătraţi, în apropiere de Constanţa, la Valu lui Traian. Proiectul, care presupune o investiţie totală de 16-17 milioane euro, este încă în desfăşurare, iar banii au provenit atât din finanţare bancară cât şi din surse proprii. Iar în prezent cele două module – VW, care va dispune de 8.500 de metri pătrați și Audi – de 4.500 de metri pătrați – sunt finalizate în proporţie de 90%, respectiv 80%.Dar Precup nu vrea și nici nu poate să lase lucrarea neterminată.
Omul de afaceri caută şi aici un investitor, „de preferință străin“, cu care să se asocieze pentru a finaliza proiectul. Mai are nevoie de patru milioane de euro şi speră ca în 2012 să fie totul gata. Și pentru că vorbește de bani, îşi aduce aminte de vremurile bune, din 2007-2008, când vindea câte 250-300 de maşini în fiecare lună, dar revine brusc cu picioarele pe pământ.

Discuția alunecă spre numărul autoturismelor comercializate de Cardinal Motors, care a scăzut vertiginos în 2009 şi 2010, la 1.000, respectiv 500 de maşini vândute. Iar consecinţele se regăsesc în rezultatele financiare ale companiei. Dacă, în 2008, familia Precup înregistra afaceri de circa 75 de milioane de euro, în următorii doi ani businessul s-a înjumătăţit la 35 de milioanede euro în 2009, respectiv 18 milioane de euro, anul trecut.

Vezi care era averea lui Ioan Precup şi a familiei în 2010