FacebookTwitterLinkedIn

Codrin Scutaru, CEO Public Affairs Solutions, crede că merită să se investească în Generația Z. Tinerii pot fi convinși să-și dezvolte cariera în România prin oferirea de salarii competitive și un mediu de lucru plăcut.

Două elemente sunt importante în viața unei companii: planurile de dezvoltare și finanțarea. Care sunt bunele practici pe care le operează liderii de organizații în raport cu finanțările pentru dezvoltare? Codrin Scutaru, CEO al companiei Public Affairs Solutions, consideră că un lider trebuie să fie hotărât și să aibă o viziune. Liderii companiilor care au reușit în business au fost cei care au fost determinați să meargă până la capăt pentru că, în cele din urmă, au găsit finanțări și un drum al deciziilor în acest sens. Pentru antreprenorii care decid să facă businessuri și proiecte mari, fie că sunt mari companii internaționale, fie că sunt investitori români, cel mai important lucru este predictibilitatea peisajului economic. „Totuși, dincolo de decizii și hotărâre, este esențial să ai un plan nelimitativ. Majoritatea liderilor români vin cu un plan de dezvoltare local, apoi vin cu proiecte adiționale în locuri accesibile din punct de vedere geografic. Cred că această limitare o putem depăși atât prin tehnologie, cât și prin curaj. Dar și prin investiții, dacă există finanțări”, declară Codrin Scutaru.

Vezi aici articolele de la Forbes CEE Forum 2023

Contextul actual este complicat. Se poate spune că bate la ușă criza economică. Se poate spune că România, din perspectiva politicilor publice, are obiceiul de a face lucrurile „pe repede înainte”, prin schimbarea Codul fiscal, cu impact negativ pentru investitori. „De ce nu s-ar publica și reacțiile decidentului, în speță ale guvernului, și răspunsurile acestuia la propunerile sale privind orice modificare de politică publică? Ca să știm clar că avem oameni deștepți și în administrația publică”, propune Scutaru. Unii clienți, în astfel de situații, îi întreabă pe specialiștii de la Public Affairs Solutions de ce sunt atâtea schimbări în zona de politici publice, de ce se primesc avizele târziu cu toate că actele au fost depuse la timp etc. „Aici este mai greu de răspuns. Pentru că trebuie să răspundem cu cel mai mare curaj că, pe anumite paliere, ne-a plăcut să rămânem la fel”, explică șeful companiei. În timp ce avem o Românie europeană și modernă, cu o capacitate de a depăși Spania din anumite perspective economice în viitorii ani, există și o Românie blocată în zona administrației publice centrale și locale. „Sunt foarte mulți oameni angajați în procese care pot fi automatizate într-o zi și sunt foarte multe clădiri care pot fi cedate dezvoltatorilor imobiliari ca să le transforme în obiective turistice. Nu se face acest pas. Se menține blocată o anumită Românie care crede că poate să rămână acolo”, comentează Codrin Scutaru. El crede că „pelteaua” nu se mai poate întinde foarte mult timp: „În loc ca guvernul să-i taxeze pe cei performanți, mai bine ar «rupe pisica» și ar face efortul să-i aducă pe mai mulți oameni din sectorul public în economia privată”.

Compania Public Affairs Solutions este prezentă pe piața din România din anul 2007, inițial ca McGuireWoods România, filială a McGuireWoods LLC, companie americană de advocacy situată în top 20 al firmelor de relații guvernamentale din Washington. La începutul anului 2020, McGuireWoods România a devenit o companie cu capital integral românesc, care își desfășoară activitatea sub brandul Public Affairs Solutions cu o echipă de 10 profesioniști din domeniu. Portofoliul clienților include peste 130 de investitori strategici dintr-o gamă largă de industrii.

Din experiența sa de antreprenor, Codrin Scutaru consideră că merită să se investească în Generația Z, tinerii între 20 și 25 de ani, care să fie convinși să lucreze și să-și dezvolte cariera în România. Această mișcare poate fi făcută prin oferirea de salarii competitive și un mediu de lucru plăcut. De asemenea, nu trebuie neglijați nici profesioniștii de peste 45 de ani, pe care deseori, din păcate, societatea românească îi tratează ca pe niște „tineri pensionari”.

Cum poate un lider de organizație să valorizeze tinerele generații? Răspunsul este simplu: încrederea. Codrin Scutaru mărturisește că, în urmă cu mulți ani, când avea 20-25 de ani, a primit această încredere de la câteva persoane mai în vârstă. „Așa încât privesc natural transmiterea încrederii mai departe. Cred că la 20 și ceva de ani ești suficient de matur ca să-ți formezi o familie și să fii responsabil. Deci cred cu tărie că la o astfel de vârstă poți fi profesionist într-un domeniu, poți fi chiar și consultant când ești foarte bine pregătit”, explică Scutaru.

Directorul companiei Public Affairs Solutions are o listă cu cinci calități care crede că ajută la formarea unui lider de succes. Acestea sunt viziunea, carisma, responsabilitatea, relaționarea și caracterul. „Caracterul reprezintă o calitate foarte importantă, pentru că sunt mulți clienți care-și doresc de multe ori să li se valideze o strategie. Și ca să validezi sau nu o strategie, ai nevoie de caracter”, conchide Codrin Scutaru.