FacebookTwitterLinkedIn

”Anul 2018 a fost pentru noi un an plin de provocări, dar și unul de succes. Am început proiecte noi. Urmează să construim și proiecte noi de birouri. O să avem un mall foarte bine poziționat în Brașov. Practic, Afi este un grup care merge pe o rețetă de succes. Am exersat în timp un anume tip de dezvoltări, în mod special mixul între birouri și centre comerciale, care s-a dovedit a fi de succes. Asta am făcut în 2018 și urmează să facem asta și în 2019. Mai exact, am început construcția Afi Brașov, care cuprinde un mall și 25.000 de mp de birouri. Am început Afi Tech Park, în zona de vest a Capitalei. Mai avem și alte surprize pentru acest an.

Trebuie păstrată o calitate ridicată a clădirilor. Într-adevăr, pe măsură ce trece timpul, piața office devine o piață a chiriașilor, a clienților și din ce în ce mai puțin o piață a dezvoltatorilor. Noi trebuie să jucăm corect și să încercăm nu numai să păstrăm o calitate ridicată a proiectelor dezvoltate, ci și să păstrăm un raport corect între calitate și condițiile comerciale pe care le au chiriașii. Noi am reușit să păstrăm o chirie competitivă. Asta înseamnă să diminuăm profitul, dar pe termen lung este un pas important. În loc să găsim artificii, mai bine încercăm să fim cât mai aproape de cerințele clienților și să oferim standarde foarte ridicate la o chirie competitivă. Dincolo de partea tehnică, cred că este foarte important ca noi, dezvoltatorii, să oferim un pachet complet chiriașilor. Dincolo de produs în sine este foarte important să oferim și niște servicii. Spre exemplu, noi facem asta prin Afi Club, care este un club pe care l-am constituit și din care fac parte toți angajații chiriașilor Afi Park. Aceștia beneficiază de discounturi pe care noi le negociem cu retailerii din zonă sau cu retailerii din mall-urile care sunt în proximitatea clădirilor noastre de birouri. Este un efort din partea noastră, dar îl facem pentru a oferi un pachet complet. În 2019, în afară că stocul clădirilor de birouri va depăși 3 mil. de mp, văd o orientare mai mare a tuturor dezvoltatorilor către client. Este important să avem un raport corect între ceea ce oferim și ceea ce cerem de la clienți.

Cea mai mare provocare o reprezintă lipsa de predictibilitate. Cred că asta afectează toate ramurile de activitate din România. În momentul în care apar legislații care afectează domeniul bancar, de pildă, este afectat consumatorul, sunt afectați antreprenorii, iar asta va afecta puterea de consum. Cel mai important lucru pe care îl dorim este mai multă predictibilitate și stabilitate.

Mi-aș dori ca dezvoltatorii să se gândească mai mult și la oraș, la cum dezvoltăm acest oraș. Mie mi-ar plăcea ca și alte sectoare din București să se dezvolte pentru că zonele rezidențiale se pot îmbina perfect cu clădirile de birouri. Mi-ar plăcea ca mai mulți dezvoltatori să aibă curajul și succesul pe care le-am avut noi și în alte zone decât în cele care sunt deja sufocate”, a afirmat Emma Toma în cadrul Forbes Best Office Buildings 2019.

Raul Doicescu (Bog’Art): Lipsa forței de muncă, a competenței și a investițiilor publice sunt principalele provocări pentru business

Anca Damour (Carrefour România): Cele mai multe comenzi înregistrate pe Bringo sunt în timpul ninsorilor, dar și în perioada sărbătorilor

Fulga Dinu (Immofinanz): Dacă s-ar face investițiile necesare în infrastructură, segmentul office s-ar dezvolta semnificativ în mai multe zone ale Capitalei

Oana Bădărău (PeliFilip): Dezvoltatorii care vor da dovadă de flexibilitate vor fi la mare căutare în perioada următoare