FacebookTwitterLinkedIn

Anul 2022 a însemnat pentru piața editorială din România o creștere a cifrei de afaceri cu 8% față de anul precedent. A fost primul an fără restricțiile pandemice, fapt care a condus la organizarea în format fizic a târgurilor de carte Gaudeamus și Bookfest. De asemenea, editorii au putut organiza lansări de carte și întâlniri cu cititorii fără nicio restricție, ca în „vremurile bune”.

Pe de altă parte, editorii s-au confruntat cu creșterea prețurilor la hârtie, servicii tipografice și energie, cu întreruperi ale lanțurilor de aprovizionare, cu o inflație care a erodat puterea de cumpărare a românilor și cu criză a forței de muncă în acest domeniu. În aceste condiții, prețurile cărților în 2022 au crescut.

În ciuda acestor problemele dificile, piața de carte a crescut pe propriile puteri, fără ajutorul statului. A fost o creștere eroică.

Cele 105 de edituri monitorizate de „Forbes România” au înregistrat o cifră totală de afaceri de 134,1 milioane de euro, în creștere cu 9,2% față de anul precedent. (Au fost comparate aceleași 105 de edituri în 2022 vs. 2021.) Cifrele de afaceri pentru anul 2022 includ toate domeniile editoriale (inclusiv manualele, cărțile electronice și audio).

Din monitorizare lipsesc Grupul Editorial Art și Lotus Publishing. Bilanțurile acestora nu figurau pe site-ul Ministerului Finanțelor până la redactarea acestui articol.

Profitul net cumulat al celor 105 de edituri a fost de 18,75 milioane de euro, calculat la cursul mediu BNR de 4,93 lei/euro, în scădere cu 9,8% față de anul 2021.

Numărul total al angajaților celor 105 edituri, conform raportărilor la Ministerul Finanțelor, a fost de 1.449, reprezentând o creștere importantă față de 883 în 2021.

Grup Editorial Litera a avut cel mai mare număr de angajați: 131. Această editură a fost urmată de Paralela 45 (97 de angajați), Polirom (73) și Art Klett (65).

Din cele 105 de edituri monitorizate, doar 14 au raportat pierderi la finele anului 2022. Primele 13 edituri din top au raportat profituri. Editura Didactică și Pedagogică, locul 14 în topul după cifra de afaceri, a raportat pierderi de 8.700 de euro.

Cele mai mari profituri au fost raportate de Grup Editorial Litera (1,65 milioane euro), Booklet (1,61 milioane euro), Paralela 45 (964.599 euro), Bookzone (927.936 euro), Sinapsis Publishing (909.367 euro) și Editura TREI (708.073).

Anul trecut, 35 de edituri au raportat cifre de afaceri de peste 1 milion de euro, comparativ cu 29 în 2021.

Primele 10 edituri din top dețin afaceri cumulate care reprezintă 48,2% din totalul cifrei de afaceri a celor 105 de edituri monitorizate.

Printre editurile care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2021 se numără: Paralela 45 (25%), Booklet (24,2%), Humanitas (6,6%), Sinapsis Publishing (40%), Bookzone (250% !!!), Univers Enciclopedic Books (24%), RAO Distribuție (1,2%), Editura Didactică și Pedagogică (1,7%), Gama (22%), Universul Juridic (12,7%), Corint Books (50,2%), Kreativ (21,4%), Galenus (37,7%), C.D. Press (20,4%), Univers Enciclopedic Gold (29%), Univers (16,5%), Publica (6,8%) și Editura Girasol (12,3%).

Printre editurile care și-au menținut afacerile la nivelul anului 2021 sau au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri se află: Polirom (+0,2%), ART Klett (-13,4%), Editura TREI (-11,8%), Curtea Veche Publishing (-5,2%), Nemira Publishing House (-5,1%), Humanitas Fiction (-7,2%), Didactica Publishing House (-3%), Aramis Print (-41,6%).

Topul cuprinde edituri separate ca entități cu personalitate juridică. Pe piață, însă, funcționează mai multe grupuri editoriale, formate din edituri care vizează un anumit domeniu editorial.

Nota 1Brandul Bookzone.ro este deținut de compania Bestseller Publishing SRL. Prin Bookzone.ro, compania distribuie cărți editate de Bestseller Publishing SRL, dar și cărți publicate de alte edituri. 80% din cifra de afaceri a companiei Bestseller Publishing SRL este atribuită vânzărilor de cărți tipărite în România de companie sub brandul Bookzone, conform declarațiilor oficialilor firmei.