FacebookTwitterLinkedIn

În ciuda transformărilor și provocărilor generate de pandemie și, în special de războiul din Ucraina, sectorul agricol românesc încearcă să-și păstreze titulatura de jucător important în agribusinessul mondial.

Seceta prelungită din acest an, scăderea prețurilor la cerealele românești în contextul importurilor din Ucraina, precum și costurile mari de înființare a precedentelor culturi, pe care fermierii nu au reușit să le recupereze în acest an, au afectat serios industria agricolă locală. Cu toate acestea, privind din perspectivă macro, din punct de vedere al exporturilor, la nivelul Uniunii Europene, în perioada 1 iulie 2023 – 1 noiembrie 2023, România ocupa locul 1 la exportul de grâu.

Export grâu Uniunea Europeană

Perioada: 01.07.2023 – 01.11.2023

SURSA: AGRICOLUMN pentru Forbes România

„Grâul românesc este extrem de competitiv. Competitivitatea sa este demonstrată și de vânzările către Egipt, efectuate prin autoritatea de stat GASC. La prima vedere Rusia domină, însă trebuie să privim și comparativ producțiile din cele două țări. Rusia cu un volum de 92,7 milioane de tone, iar Romania cu 10,2 milioane de tone. Practic, avem un raport superior în procentaje de producție a Rusiei față de România. Însă, acest tablou trebuie privit în procente export Rusia versus România”, a precizat pentru Forbes România, Cezar Gheorghe, fondator AGRIColumn, expert și analist cu o experiență de aproape 20 de ani pe piața de cereale.

SURSA: AGRICOLUMN pentru Forbes România

În ceea ce privește sezonul 2022-2023, care s-a încheiat la data de 30 iunie 2023, țara noastră a exportat către destinații NON-EU următoarele volume de produse:

GRÂU – 4.685.000 tone

PORUMB – 2.100.000 tone

ORZ  – 1.215.000 tone

SFS – 252.000 tone

RAPIȚĂ  – 146.000 tone.

În noul sezon agricol care a început la 01.07.2023 și până la data de 1 noiembrie 2023, România este înregistrată cu următoarele date referitoare la exportul de mărfuri agricole:

GRÂU – 2.636.000 tone și un line-up pentru Egipt cotat la 600.000 tone

PORUMB – 316.000 tone

ORZ – 542.000 tone

SFS – 63.500 tone

RAPIȚĂ – 65.500 tone

Potrivit lui Cezar Gheorghe, în ceea ce privește importurile, România este clar dezavantajată de proximitatea cu Ucraina și derogările Comisiei Europene privind suspendarea tarifelor prevăzute prin acordul de asociere din anul 2014.

„România a importat 5 milioane de tone de mărfuri din Ucraina în perioada 15.03.2022- 01.11.2023”, explică acesta.

SURSA: AGRICOLUMN pentru Forbes România

„Status-ul este și mai dramatic privind importul României din momentul impunerii restricției de import din Ucraina, adică de la 01.05.2023 până la data de 1 noiembrie 2023 – peste un milion de tone în condițiile în care grâul, porumbul, semințele de rapiță și floarea soarelui erau interzise la import. Singura excepție a constituit-o uleiului de floarea soarelui, ce nu a fost restricționat dar efectiv a inundat piața autohtonă”, a completat Cezar Gheorghe.

 SURSA: AGRICOLUMN pentru Forbes România

DSV Road, unul dintre cei mai mari transportatori din România și Europa, consideră că 2023 poate fi catalogat ca fiind cel mai bun an pentru importul și exportul de mărfuri în agricultura românească.

Potrivit reprezentanților DSV Road, în 2023 a fost înregistrată o activitate de import și export intensă pentru companiile din agricultură, cu o creștere de 30% a cererii pentru servicii de transport de mărfuri specifice domeniului, îngrășăminte și utilaje agricole, cea mai mare cerere pentru servicii de transport în agricultură înregistrându-se în județele Ilfov, Brașov, Galați și Dâmbovița.

 SURSA: Forbes România, pe baza datelor INS

„Cererea în creștere pentru transportul de îngrășăminte și utilaje agricole este un semn că sectorul agricol din România dă roade și este nevoie de soluții care să eficientizeze activitatea agricolă. În același timp, au fost importate cantități impresionante de îngrășăminte, în special bio, pentru a combate seceta acută de anul acesta. Industria automotive are cea mai intensă activitate de transport, însă agricultura este noul motorul al creșterii în transport”, mărturisește Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road. Așadar, oficialul subliniază că activitatea de import pentru agricultură a reprezentat 20% din întreaga activitate de transport, cele mai importate mărfuri fiind utilajele agricole, îngrășăminte, în special bio, semințe, pesticide si ierbicide.

SURSA: Forbes România, pe baza datelor INS

Conform DSV Road, cel mai folosit serviciu de transport pentru mărfurile din agricultură este grupajul. Acesta permite transportarea cantității dorite de mărfuri, de la 10 kg la 3.000 kg per camion, alături de mărfurile altor companii, reducând cheltuielile de transport cu până la 80%, și intermodal (rutier + feroviar), folosit pentru reducerea cantității emisiilor CO2 cu până la 70%.

În ceea ce privește profilul companiilor din agricultură ce folosesc transportul de tip grupaj sau intermodal, 30% sunt IMM-uri, cu activitate agricolă în producerea de cereale, legume sau fructe.