FacebookTwitterLinkedIn

Cel mai experimentat director financiar român are o rețetă simplă, dar eficientă, pe care o recomandă atât în vremurile bune, cât și în preajma crizelor: cash is king!

„De fiecare dată fac următorul exercițiu cu managerii sau antreprenorii cu care discut. Îi întreb: cât credeți că este meritul vostru în ce s-a întâmplat până acum și cât este inerție? Aproape invariabil obțin următorul răspuns: 80% este contribuția noastră și 20% inerție. Dar, de cele mai multe ori, este exact invers.” 

Verdictul lui Mircea Varga vine după mai bine de 27 de ani de experiență în consultanță și management financiar, atât ca executiv, cât și ca reprezentant al acționarilor sau membru în consilii de administrație, în tot spectrul de companii, de la multinaționale din Big 4 (PwC) și industrie (Electrolux), la companii și grupuri dezvoltate de oameni de afaceri români sau preluate de fonduri de Private Equity (Euroholding, European Drinks, Macon, Energobit, Țiriac Holding, Allianz Pensii, Globe Ground, Teilor Holding, Safetech Innovations etc.), în care a dobândit o experiență și o expertiză profesională semnificativă în managementul de criză și transformarea organizațională, managementul strategic, M&A (peste 30 de proiecte), precum și în construirea de portofolii de investiții și atragerea de capital de pe piețele financiare.

Dosar 23 pentru 2023. Încotro se îndreaptă businessul și societatea din România?

„Aparent, visurile de creștere funcționează, însă e bine să rămânem cu picioarele pe pământ. De multe ori, inerția este cea care duce businessul respectiv mai departe. În tot acest timp, managerii fac multe greșeli și nu realizează. Iar atunci când trece valul acela de inerție, încep să apară problemele și să iasă în evidență greșelile în lanț ale căror efecte se văd imediat. Și atunci realizează că nu ei au dus, de fapt, businessul acolo unde este, pentru că, dacă ar fi fost meritul lor, atunci ar fi putut găsi soluții să îl ducă și mai departe”, explică finanțistul, care decidea la finalul anului 2020, după mai bine de 25 de ani de execuție și peste șase ani ca CFO al grupului de firme al lui Ion Țiriac, să ia o pauză de la execuție în business. „Îți dai seama cât de mult subevaluează managerii rolul norocului și al conjuncturii în business și din faptul că, dacă 80% dintre cei pe care i-am întrebat consideră că succesul lor se datorează talentului lor și 20% norocului, atunci când îi întreb despre concurenții lor, procentele sunt exact invers”, spune Mircea Varga, care recunoaște că nu a putut sta departe de business și a intrat, începând cu sfârșitul anului 2020, ca administrator independent în consilii de administrație, intrând de la începutul acestui an în al treilea Consiliu de Administrație (Board) al unei companii locale. 

„Orice business sănătos trebuie să se concentreze pe zona de vânzări, să plătească bine oamenii din această zonă, aceștia având un rol esențial în creșterea afacerii. Trebuie să ai oameni fericiți în relația cu clienții. Dacă omul din vânzări e nefericit, simți încă de când intri în magazin și de multe ori nu mai cumperi, pleci în altă parte.”

De altfel, Teilor a fost prima companie în Boardul căreia a intrat Mircea Varga, la finalul anului 2020, consultantul financiar fiind responsabil, printre altele, de coordonarea întregului proces de emisiune și listare a obligațiunilor corporative de 45 de milioane de lei ale holdingului pe piața AeRO a Bursei de Valori București la finalul anului 2021, cel mai mare din toată istoria pieței AeRo. De anul trecut, el a preluat poziția de președinte al Consiliului de Administrație Teilor Holding și a devenit și membru al Consiliului de Administrație al Safetech Innovations, o companie românească de securitate cibernetică listată pe piața AeRO a BVB și care pe data de 6 februarie 2022 a trecut pe piața reglementată. Perla Harghitei este a treia companie românească în cadrul căreia Mircea Varga a intrat ca administrator independent, care afirmă că are discuții și cu alte companii care au în plan transformări organizaționale și/sau accesarea pieței de capital sau de M&A. „Un astfel de proces nu funcționează oriunde. Trebuie să înțelegi foarte bine organizația și implicit acționarul și le spun întotdeauna că schimbarea începe cu acționarul, nu cu compania, dacă vrei să schimbi ceva profund.”

Iar pentru multe dintre companii, unul dintre cele mai critice momente vine atunci când vor să intre într-o fază de dezvoltare accelerată.

„Trebuie făcută cu cumpătare”, spune Mircea Varga, care consideră că scalarea afacerii duce compania pe un alt palier de costuri, iar, în condițiile în care veniturile nu urcă și ele corespunzător, atunci poate apărea o problemă de finanțare a creșterii. „De aceea se miră unii când aud despre cineva căruia îi mergea bine, dar care a dat-o în bară cu scalarea pentru că nu a făcut calculele corecte. Antrenarea costurilor pentru scalare trebuie făcută gradual”, completează consultantul financiar, care consideră, deloc surprinzător, că managementul lichidităților reprezintă veriga cea mai importantă într-o organizație. „Peste 82% dintre companiile care au dat faliment au făcut-o din cauza managementului deficitar și probabil imprudent al cash-ului. «Cash is king» pentru că, dacă îl ai, poți să beneficiezi la maximum de oportunități, în această situație tu dirijezi lucrurile. Dar cash-ul este foarte volatil, poți să crezi că nu ai probleme, dar în trei luni să te prăbușești. Managementul anticipativ este singurul care poate salva o companie, numai că de cele mai multe ori toată lumea așteaptă, în loc să aibă deja pregătite scenariile de stres.”

În business, consideră expertul financiar, nu se aplică dilema cu oul sau găina. „În business întotdeauna mai întâi e cheltuiala și abia apoi vine venitul. Așa că, dacă nu știi să dozezi cheltuiala și venitul nu mai vine sau vine prea târziu, te-ai dus în cap”, sintetizează, plastic, cel mai experimentat finanțist român. El consideră că zona pe care o poate controla cel mai bine o companie este reprezentată de cheltuieli, mai ales în ceea ce privește componenta operațională, deoarece în cazul evoluției cursului valutar sau a nivelului dobânzilor protecția este mai dificil (sau mai scump) de făcut.

„În mintea ta trebuie să ai foarte clar scenariile. Ce fac dacă se întâmplă anumite situații critice? Unde intervin? Poți rezista o perioadă scurtă când veniturile nu sunt la nivelul așteptat și încă mai poți duce structura de costuri. Dar nu trebuie să lași să se ducă în punctul în care nu mai poți lua nicio măsură logică din punct de vedere al businessului, ci trebuie să iei doar măsuri de supraviețuire. Este suficient dacă ai un scenariu de bază și câteva scenarii de stres, pentru că nimeni nu se va supăra dacă va fi mai bine decât în scenariile tale.”

Practic, consideră el, un business profitabil nu ar trebui să aibă o problemă în ceea ce privește obținerea de lichidități suplimentare decât în condițiile în care are un plan de investiții important. „Dacă vrei să investești, nu ar trebui să o faci la un nivel mai mare decât poți să produci și să atragi. Adică să nu investești în mod continuu într-un an mai mult decât EBITDA (profitul operațional – n. red.) ta! Poți să te împrumuți de la bănci, dar nu cred că în general poți să crești alert prin finanțare bancară, iar băncile sunt mult mai precaute, se uită la un plan de dezvoltare mai prudent. Băncile pot deveni în anumite momente chiar o piedică în expansiunea accelerată, în cazul în care au o expunere prea mare pe compania ta sau în sectorul tău de activitate! Iar în cazul unor turbulențe, cel care te-a împrumutat ar putea veni cu presiuni suplimentare pentru tine, pentru că așa sunt băncile.” Pe de altă parte, el consideră că, deși piața de capital implică aparent costuri mai mari în cazul emisiunii de obligațiuni decât în cazul finanțărilor bancare, „măcar stai liniștit, pentru că, dacă știi să gestionezi corect și transparent relația cu investitorii, oricine poate înțelege că, într-un context ca cel din prezent, cu premise noi, poți să modifici strategia și să alegi o consolidare, nu să deschizi alte fronturi. Și un IPO (ofertă publică inițială – n. red.) poate avea sens, chiar dacă acum vei vinde mai ieftin, pentru că poate ai de depășit o situație critică sau poate că urmează o etapă de creștere și atunci un cost de cel puțin 9% pentru un business care îți va aduce 25% marjă de profit este justificat. Dar este important ce măsuri iei, să dai confortul că ești hands-on (stăpân pe situație – n. red.)”, completează directorul financiar, care spune că simte în aceste vremuri „agitație” și concluzionează, după un an 2022 care nu a fost foarte bun, că nici 2023 nu se arată a fi prea bun.

Discuția ajunge, inevitabil, și la oportunitățile de investiții din prezent. „Nu prea sunt alternative și trebuie înțeles că orice alternativă implică riscuri. Poate titlurile de stat reprezintă o oportunitate, deoarece sunt garantate, dar nu e vorba de un câștig real, deoarece nivelul dobânzilor este sub cel al inflației. Poți investi în piețele financiare, dar nu e ușor. Pe de altă parte, chiar dacă piața cade, nu ești nevoit să marchezi pierderea, deoarece este una teoretică și piața își poate reveni, pe când dacă investești într-o companie și aceasta dă faliment ai pierdut toți banii.” Directorul financiar mai spune că în orice moment există oportunități, mai ales pentru cei care știu să gestioneze momentul.