FacebookTwitterLinkedIn

Regina Maria și-a dublat în ultimul an ritmul investițiilor, în ciuda contextului macroeconomic complicat, iar volumul se va păstra cel puțin la același nivel și în următoarea perioadă. Pe ce se bazează Fady Chreih?

Cu trei ani în urmă, chiar la începutul anului, Fady Chreih a plecat într-o călătorie de studii în Statele Unite. Nici nu a apucat bine să revină în țară, și a intrat într-un scenariu greu de imaginat, chiar și după ce a petrecut un deceniu la conducerea rețelei de sănătate Regina Maria: pandemie, lockdown și transportoare blindate care blocau uriașul rond de la Piața Charles de Gaulle. 

Acum, proaspăt revenit dintr-o nouă călătorie de studii în Statele Unite, nu mai vede Parcul Herăstrău de la biroul său de la etajul 4 al clădirii CDG Plaza, ci întreaga panoramă a noului district de business al României, zona Floreasca – Barbu Văcărescu, așa cum se arată de la etajul 17 al turnului Globalworth. 

Dosar 23 pentru 2023. Încotro se îndreaptă businessul și societatea din România?

„Am dat startul unui nou ciclu de creștere anul trecut, prin investițiile pe care le-am făcut. Este un ciclu al maturizării, începem să ne maturizăm ca business. Nu am ajuns la maturitate încă, dar am trecut de adolescență”, spune Fady Chreih, cel care cunoaște mai bine ca oricine altcineva rețeaua Regina Maria. El a venit în cadrul companiei în anul 2010, când rețeaua purta numele CMU (Centrul Medical Unirea), iar acționar principal era fondul de investiții Advent. Ulterior, de la venirea la conducere a lui Fady Chreih, rețeaua își schimbă numele (în 2011),  apoi schimbă și acționarul majoritar (Mid Europa, în 2015) și începe o ofensivă susținută de creștere, atât prin achiziții, cât și dezvoltare organică. Numai anul trecut, rețeaua privată de sănătate a realizat investiții de 38 de milioane de euro, la care se adaugă achizițiile de companii, un nivel aproape dublu față de bugetul anual de investiții de circa 20 de milioane de euro din anii trecuți. Dar toate acestea fac parte din perspectivele noului ciclu de creștere. 

„Va fi un ciclu mult mai așezat, mult mai țintit, mai bazat pe fundamentele și pilonii strategici. Nu este ca în ultimii 10 ani. Acum o să creștem în principal pe segmentele în care suntem deja poziționați, pe ceea ce facem noi foarte bine, pentru că închidem un cerc virtuos în care avem din ce în ce mai mulți pacienți pe liniile pe care ne axăm noi. (…) Ne-am făcut ținta de venituri anul trecut, ceea ce este miraculos pentru un an ca 2022.”

Anterior, Fady Chreih a declarat că estimările pe care le-a avut pe final de 2021, mai exact creșterea businessului de circa 20% față de 2020 și o cifră de afaceri de peste 280 de milioane de euro, au fost atinse. De asemenea, compania a depășit pragul de 6 milioane de pacienți și 8.000 de angajați și gestiona un portofoliu de peste 750.000 de abonamente.

„Cred că de aceea mă uit la 2023 puțin mai optimist”, spune CEO-ul Regina Maria, care recunoaște că este în același timp și „rezervat” pentru evoluția din acest an, din cauza inflației care pune presiune atât pe veniturile populației, cât și pe companii. Chiar și așa, compania nu a oprit niciun proiect din motive macroeconomice. „De ce sunt rezervat? Pentru că avem o inflație «double digit». Nu am mai avut-o de foarte mult timp în România și trebuie coroborată cu faptul că rata șomajului este încă extrem de mică în orașele mari. Deci presiunea pe costuri rămâne, inflația este foarte mare, costurile sunt foarte mari, și-atunci focusul nostru ca echipă managerială va fi pe marjă”. 

Fady Chreih consideră că este un an în care impactul asupra României va fi împărțit, în sensul în care costurile se vor simți diferit în orașe precum București, Cluj, Timișoara, față de orașele secundare sau terțiare. 

„Avem în plus și zona rurală sau semiurbană, unde lucrurile vor fi mai dificile, după părerea mea. Cu siguranță va fi dificil pentru Regina Maria să penetreze aceste piețe anul acesta, dar focusul nostru este pe primele două zone, în care vrem să investim foarte mult”. 

Rețeaua a ajuns astăzi să însemne câteva sute de unități medicale, inclusiv spitale, după ce a crescut atât pe cale organică, cât și prin cele peste 30 de tranzacții de M&A (fuziuni și achiziții).

Piloni de dezvoltare

CEO-ul Regina Maria descrie noua etapă de creștere a businessului drept una construită pe piloni strategici, cu proiecte gândite pe o durată mai lungă, de cinci-șase ani. Sănătatea mintală, prevenția, chirurgia și digitalizarea sunt unii dintre pilonii strategici care contează pentru companie în planurile pentru următorii ani. 

„Pentru noi, zona de sănătate mintală este un pilon important. Am investit într-un M&A anul trecut, într-o echipă excepțională de psihoterapeuți, tocmai pentru că vedem un mare potențial în a discuta deschis despre acest subiect în România. Și nu avem ambiții foarte mari din punct de vedere financiar, pentru că nu credem că o să fie «the next big thing» din punct de vedere financiar pentru Regina Maria, dar cred că va fi «the next big thing» pentru România din perspectiva discuțiilor și a conversațiilor pe care trebuie să le avem.” 

Anul 2022 s-a dovedit devastator din punct de vedere al sănătății mintale și al uzurii angajaților, iar companiile încep să resimtă din ce în ce mai puternic presiunea și nevoia de a ține cont și de astfel de probleme. Însă România este abia la început. Dar liderul rețelei Regina Maria consideră că au început încă de anul trecut discuțiile la nivel de boarduri și departamente de HR pentru a deschide conversația, astfel încât să nu mai fie conversație tabu, iar ședințele de psihoterapie să devină o activitate firească. 

„Din păcate, foarte multe companii mari au avut probleme mari anul trecut cu oamenii. Ocupându-ne de atât de mulți oameni (prin cele peste 750.000 de abonamente de sănătate, Regina Maria este liderul pieței de profil – n. red.), vedem foarte multe lucruri pe zona de sănătate mintală și sunt companii care s-au confruntat cu tentative de suicid la birou, oameni care s-au decompensat și tot așa. Multe companii au început să realizeze că trebuie să adreseze acest subiect, că trebuie să schimbe comportamentul managerial din perspectiva deschiderii și a conversației măcar pe zona asta: ce înseamnă burnout? Cum accepți că angajații poate au nevoie de terapie? Cum accepți că poate ai niște colegi care au nevoie de atenție specială? Și este o conversație care nu se pornește ușor.”

Inițiativa rețelei private de sănătate de a deschide conversația despre sănătatea mintală la nivelul mediului de business a fost primită cu deschidere, potrivit lui Fady Chreih, reprezentând astfel o componentă importantă a dezvoltării pe termen lung a rețelei de sănătate Regina Maria. 

„Al doilea pilon pe care mizăm foarte mult în continuare este prevenția și încercăm să îi încurajăm pe abonații noștri, pe pacienții noștri, să vină mai devreme decât mai târziu la medic; ar trebui să înțeleagă că este foarte important pentru ei. Iar al treilea pilon este zona de chirurgie, care închide cercul serviciilor pe care le oferim, prin investițiile pe care le-am făcut în infrastructură. Îmi doresc foarte mult să oferim o experiență completă pacientului pe zona de chirurgie, mai ales că noi facem în momentul de față cele mai multe intervenții chirurgicale din România în rândul spitalelor private.” 

Un alt pilon care a evoluat în mod accelerat în cazul rețelei de sănătate Regina Maria a fost cel al digitalizării relației dintre medic și pacient. Fady Chreih are și o cifră de care este foarte mândru: aplicația Regina Maria a ajuns la peste un milion de utilizatori în doar un an și jumătate de la lansare, 40% din programări fiind realizate în mod digital – o țintă pe care compania o viza abia pentru 2024. 

„Adopția a fost exponențială. Este drept că am și investit timp, resurse, oameni și bani ca experiența să fie «pe bune» și să funcționeze și vrem în continuare să mai facem tot felul de lucuri. Dar suntem printre cei mai apreciați pe zona digital din toată Europa. România este, astfel, pe harta healthtech; nu sunt multe firme în toată Europa care pot spune că au peste un milion de clienți care au adoptat aplicațiile lor și care le folosesc în fiecare lună.” 

Piața din România

Fost bancher, absolvent al Institutului Bancar Român, Fady Chreih vede anul 2023 ca un teren propice pentru activitatea de M&A pe piața serviciilor medicale private. În contextul în care marjele bancare vor pune presiune pe cei îndatorați și pe cei pe care inflația i-a prins deja într-o situație dificilă, vor apărea oportunități interesante. Totuși, situația pieței s-a modificat în ultimii ani. 

„Cu siguranță, din punct de vedere calitativ, sunt din ce în ce mai puțini jucători disponibili care să fie aliniați cu valorile și spiritul rețelei Regina Maria. Iar din punct de vedere cantitativ avem de-a face cu o piață extrem de fragmentată. Piața are în continuare șanse extraordinar de mari să se consolideze. Văd anumite nișe, așa cum este cazul laboratoarelor, în care mi se pare că e exagerat de multă lume pe piață. Dacă raportezi la Polonia, noi avem de două ori mai mulți jucători decât ar trebui să avem, pentru că barierele de intrare sunt mici.” 

În acest context, rețeaua pregătește noi achiziții, Fady Chreih estimând că poate face în continuare „câteva tranzacții pe an. (…) Avem o disciplină de alocare a capitalului între greenfield și M&A, iar când vrem să facem ceva ne întrebăm întotdeauna care este cea mai bună modalitate în care putem să o facem. Mie îmi place mult și varianta de mijloc, brownfield, în care facem o achiziție, dar construim foarte mult împreună cu acele persoane”. O astfel de tranzacție oferă un filtru special pentru liderul Regina Maria, care poate înțelege dacă valorile noilor echipe care intră în rețea sunt aliniate sau se pot alinia la cele ale companiei. 

„Sigur că au fost și surprize. Din peste 30 de tranzacții am avut și eșecuri, dar din ele am învățat mult mai mult. (…) Un lucru pe care l-am învățat este că, atunci când cheltui bani mulți, trebuie să petreci mult timp înainte de tranzacție pe aliniere, să îi înțelegi pe potențialii parteneri, să îi cunoști, pentru că noi lucrăm foarte mult integrat.” 

O altă mutare folosită de Fady Chreih în privința achizițiilor vizează o integrare cât mai rapidă. „Facem integrarea în primele 12 luni. Dacă e cazul să se întâmple ceva rău, măcar să știm cât mai devreme și să diminuăm efectele. Nu stăm doi-trei ani să se acumuleze și să ne explodeze situația în față”, spune Fady Chreih, care consideră alinierea de valori mai importantă decât valoarea tranzacției. „Mi s-a întâmplat să mă ridic și să ies din întâlnire fără să fac un deal, deși financiar arăta bine, avea sens, dar mi-am dat seama că nu putem lucra cu persoana respectivă, pentru că vedem lucrurile prea diferit.” 

Un optimist prudent, șeful Regina Maria consideră că cel mai mare risc pentru anul 2023 ține de indicatorul cunoscut în rapoartele internaționale drept „consumer confidence” (încrederea consumatorilor). 

„Stăm mult mai bine decât în 2010, dacă ne aducem aminte de ultima criză de amploare din România. Acum, lucrurile stau cu totul altfel. Orașele din România arată mult mai sănătos, pătura medie din România e mult mai puternică, dar o scădere dramatică (a încrederii consumatorilor – n. red.) în viitor este cel mai dificil lucru care se poate întâmpla.”