FacebookTwitterLinkedIn

Aflat anul acesta la cea de-a 10-a ediție, evenimentul Forbes CEE Forum a avut de-a lungul timpului invitați din rețeaua Forbes din toată lumea, oficiali de top din toate partidele politice și din administrație, dar și antreprenori de top, multinaționale și lideri de opinie. 

Oare câte dintre declarații mai sunt de actualitate și care sunt cele care s-au perimat? Vă invităm să citiți mai jos cele mai importante declarații făcute în 2021:

Cele mai importante declarații făcute în 2021

Vlad Tigoiu, Chief Strategy Officer Fildas Group:

„Noi suntem într-un proces de transfer spre a doua generație. Doamna Anca Vlad este fondatorul, acționarul grupului, dar de 4 ani îl avem și pe Alexandru, fiul doamnei , care este și în board-ul companiei.”

Alexandru Reff, Country Managing Partner Deloitte România și Moldova:

„Cu toții vedem guverne și companii grăbindu-se să propună proiecte ambițioase și care să reformeze societăți în aceste tendințe. La noi, fondurile foarte generoase care sunt teoretic disponibile nu vor fi ușor de accesat pentru că ele presupun obiective reformatoare. Nu ne va mai da nimeni bani doar pentru că avem decalaje de dezvoltare. Ne vor fi oferite surse de finanțare pentru a atinge obiective foarte concrete și foarte ambițioase de reformare a căror atingere va fi urmărită ulterior.”

Cristian Secoșan, ex-Preşedinte Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și ex-CEO Siemens România și Republica Moldova:

„Companiile au dat dovadă de o adaptabilitate foarte mare. În anumite situații, chiar am fost surprinși și noi cât de bine putem să trecem dintr-un mediu de lucru strict birou în acest mediu online. Această adaptabilitate ne-a arătat că, în condiții de presiune, în condiții de criză, putem să găsim soluții și putem să mergem mai departe, atât din punct de vedere al tehnologiei care ne este disponibilă, cât și din punctul de vedere al oamenilor.”

Cristian Nacu– Senior Country Officer pentru România și Republica Moldova al International Finance Corporation (IFC):

„Mi-aș fi dorit să văd mai mult în planurile de viitor ale României implicarea sectorului privat. Cred că nevoia de investiții este uriașă și fondurile publice, fie ele și europene, nu vor fi suficiente. Cred că una din soluții pentru rezolvarea multora din aceste probleme este și implicarea sectorului privat, printr-o formă de parteneriat public-privat. O astfel de investiție nu vine doar cu bani, vine și cu competența sectorului privat, care a ajuns semnificativ mai bună decât a sectorului public.”

Citește aici cele mai importante declarații făcute de-a lungul anilor la Forbes CEE Forum

Andrei Cionca, CEO & Co-fondator Impetum Group:

“Banii trebuie să vină, dar nu vin în orice condiții. Noi trebuie să facem niște reforme importante în această țară pentru a avea o economie rezilientă. Avem foarte multe proiecte de reformă care țin de digitalizare. (…) În studiul pe care noi îl facem am observat că în mediul privat 68% dintre managerii intervievați au definit digitalizarea ca fiind o prioritate. Cred că mediul privat e înaintea mediului public și că trebuie să folosim bunele practici ale mediului privat și în mediul public.”

Corneliu Bodea, CEO Adrem şi Preşedinte CRE (Centrul Român al Energiei)

„Prețul pe care îl vom plăti va fi unul energetic. Toți va trebui să plătim un cost mai mare, dacă dorim să fim responsabili față de generațiile viitoare. Noi nu vom reuși să scăpăm substanțial de combustibilii fosili decât după 2040-2050 și trebuie să ținem cont că tranziția nu este una tehnologică ci una politică. Această tranziție ar trebui să fie suportată diferențiat în funcție de veniturile populației.”

Florin Enache, Fondator Teilor:

„Privind către următorii cinci ani, văd Teilor ca fiind o companie globală, cu o prezență extinsă masiv în piața internațională – ne-am propus să deschidem peste 60 de magazine în CEE Market și ne vom axa clar pe  imaginea companiei deoarece poziționarea unui brand este foarte sensibilă la mulți factori și vreau să oferim acestui aspect o atenție maximă.”

Camelia Ene, CEO & Country Manager MOL România:

„Trebuie să ne dezvoltăm un mediu antreprenorial care să promoveze și să introducă noi servicii circulare cu emisii scăzute. Este important să formăm echipe care să se adapteze cât mai mult. Unul dintre principalele elemente pentru atingerea acestui obiectiv va fi menținerea capacității de a atrage, dezvolta și reține specialiștii în cadrul companiei.”

Sorin Preda, CEO și Fondator Global Vision:

“Dacă ar fi să sumarizez lecțiile învățate, prima ar fi partea de organizare internă. Am învățat în perioada asta că am putea face mult mai multe, cu costuri mult mai mici. Mă bucur că am reușit cumva să ajungem la un model de aplatizare al business-ului. (…) Noi suntem optimiști raționali. Adică ne căutăm întotdeauna optimismul prin rezultate. Al doilea aspect este atitudinea echipei și a oamenilor care ne înconjoară.”

Cristina Filip, Managing Partner Filip & Company:

„Anul 2021 este un an 2 în 1. Lucrurile care nu s-au putut întâmpla anul trecut s-au accelerat și se întâmplă anul acesta, plus oameni care vor să prindă acest moment bun pentru că nu se știe ce se va întâmpla la anul.  (…) Cred că tot ciclul dintre criza precedentă și ultima are acum un moment de creștere, de parteneriat și probabil că am mai văzut așa ceva în anul 2000. Este un moment foarte bun pentru piața de tranzacții din România.”

Rudolf Vizental, CEO Roca Investments:

“E acel moment în care mai multe forțe din mai multe direcții acționează în același timp. Spunem că e vorba de o speculație a momentului. Investițiile se fac întotdeauna pe termen lung.”

Maria Hostiuc, Head of Studio Experience Cognizant SoftVision:

“Activăm într-un sector în care se lucra deja de acasă dinainte de pandemie, iar acest lucru nu a reprezentat o surpriză pentru noi. De altfel, nu ne-a surprins nici faptul că oamenii au nevoie de birouri în continuare. Companiile se duc acum într-o cultură organizațională care vrea să țină oamenii aproape.”

Irina Munteanu, Director General Adjunct Apa Nova:

Este foarte impotant acest sistem hibrid, dar nu poți conduce un întreg business de acasă, din spatele unui calculator. (…) Singura constanta care ne definește acum este schimbarea. Am trecut cu bine peste această criză și am oferit stabilitate clienților nostri, iar asta reprezintă o doză de optimism pentru noi.

Mihai Păduroiu, CEO Office Division One United Properties:

“Piața de birouri se transformă fundamental. Asta e clar. La nivel mondial și evident și în România. Pe termen lung transformarea este benefică pentru că în primul rând crește ca prioritate pe agenda companiilor datorită acestei nevoi de adaptare la noua realitate. Birourile au devenit o prioritate în strategia companiilor pentru a pregăti revenirea angajaților.”

Andreea Minuță, Director Executiv Divizia de abonamente Rețeaua de Sănătate Regina Maria:

“Ce am simțit anul trecut pot spune că nu am simțit niciodată de când lucrez în această companie. A venit un val de solidaritate din partea multor companii (angajatori) care au pus pe primul plan sănătatea angajaților lor, investind semnificativ în programele de wellbeing. Din 2019 am simțit din partea clienților noștri o dorință de a se implica în acest sector destinat stării de bine a angajaților lor, însă, iată că pandemia aceasta a accelerat și dezvoltarea acestei industrii.”

Leslie Szamosi, Profesor MBA Director City College,

“Cea mai importantă lecție pe care trebuie să o deprindem în urma acestei crize sanitare este că trebuie să reînvățăm totul…de la capăt. Și asta pentru că, în urma acestei perioade incerte, lumea s-a împărțit. (…) Ce înseamnă asta? Înseamnă că e timpul să ne resetăm și să ne reorganizăm, trebuie să ne găsim o cultură organizațională care ne definește pe fiecare în parte. Cum facem asta? Învățăm. Cheia este să reînvățăm să ne reconstruim de la zero instituția. Nu ne iese din prima, mai încercăm.”

Fulga Dinu, ex-Country Manager Operations Immofinanz România

“Am învățat că este extrem de important să te adaptezi rapid și să ai planul A și planul B. Așa funcționez eu. (…) Eu nu cred în lucrul de acasă. Nu este benefic. Cred că se va implementa încet-încet modelul de lucru hibrid, care mi se pare că va ajuta foarte mult în perioada următoare. Birourile vor continua să fie necesare, dar se vor transforma în niște spații în care poți să stai ca într-un lounge, în niste spații mult mai primitoare.”

Christina Verchere, CEO OMV Petrom:

„Cred că empatia este un aspect important pentru leadership. În timpul pandemiei m-a șocat nivelul de empatie pe care-l avem ca lideri. Pandemia ne-a adus împreună. Pe lângă empatie, trebuie să fii mai conectat cu toate celelalte persoane.
Ca lider, ești un role model.”

Ana Maria Mihăescu, NED Raiffeisen Bank România și director non-executiv MedLife:

„Trebuie să realizăm că suntem într-o nouă realitate, trecem de la capitalismul lui Friedman la capitalismul stakeholderilor. Vorbim de un alt tip de leadership. Încă din anii ‘70, din perioada crizei petrolului, s-a vorbit foarte mult de VUCA, care s-a regăsit în 2020. Mi-aș dori, la nivelul nostru, să începem o educație cât mai amplă.”

Andrei Dudoiu, Co-fondator SeedBlink:

„Evoluția a fost peste așteptările noastre. Noi suntem un copil al pandemiei. Am avut 2 luni operare oficială înainte să ponească criza pandemică. (…) Ne-am bucurat că am reușit să ajutăm un ecosistem de oameni inovatori și progresiști să evolueze. Ne-a atras acest sector pentru că inovația poate să genereze progres și să aducă idei. (…)Antreprenorul este cel care se aruncă de pe un munte și îsi construiește avionul până să dea cu capul de pamant.”

Carla Corb, Marketing & PR Manager Tinmar Energy:

„Din perspectiva leadershipului, suntem martorii unui shift, și nu doar în industria energetică. Liderii au început să se concentreze pe skill-uri de inteligență emoțională. Deși a fost un an greu, nu ne plângem. Această lipsă a predictibilității a fost asumată. Orice criză este un moment de cotitură.”

Șetefan Tudos, Vice President Genesis Property:

„Noi ne-am repoziționat foarte repede. E o cutumă: criza poate aduce oportunități, multe afaceri pot beneficia de criză. Criza nu este ceva pe care să-l dorim, dar am reacționat rapid. (…) Un business bine condus trebuie să fie pregătit pentru a face față crizelor și provocărilor de orice natură. Pentru noi a fost cea mai importantă decizie de a lansa standardul IMMUNE și provocarea a fost să executăm rapid acest proiect.”

Dr. Josef Reiter, CEO BMW Group România:

Pentru a fi sustenabili nu este vorba numai despre electrificare, ci despre cum este construită o mașină, cum sunt reciclate materialele, dar și cum este folosită. Sustenabilitatea poate fi în viitor noul premium. Dacă societatea solicită ceva trebuie să ne adaptăm pentru a rămâne în piață.”

Mihai Ivașcu, CEO & Co-Founder Modex:

„99% din companiile de tehnologie mor pentru că rămân fără finanțare. Asigurarea unei finanțări este clar elementul principal de care avem nevoie. Nu există un apetit de risc mare al antreprenorilor români. (…) De cele mai multe ori vedem concepte bine împachetate însă nu sunt rezultate. Trebuie să revenim la chestiuni de bază, aici este inovația. Nu este vorba doar de hype-ul de a apărea în presă, ci de a crea lucruri sustenabile.”

Alexandru Bogdan, CEO ROCA X:

„În ultima perioadă, ecosistemul a fost stimulat să fie inovativ, iar acest lucru este demonstrat de existența multor inițiative care apar tot mai frecvent pe această zonă. Cu toate acestea, suntem foarte departe de potențial. (…) Este vremea propice în care fabricăm și ieșim în piața cu produsele noastre, nu mai importăm atât de mult.”

Răzvan Atim, ex-General Manager Eastern Europe UiPath

O calitate a nostră, a românilor, o trăsătură a companiei UiPath este că ne-am dus foarte modești, dar puternic pregătiți din punct de vedere profesional la clienți și i-am cucerit. Cu modestie, am putut să scalam. Modestia și profesionalismul reprezintă un început pentru globalizarea unei companii.”

Dan Isai, CEO Salad Box:

“Am încercat să fiu confortabil cu incertitudinea, să-mi creez scenarii. Dacă nu ești pregătit pentru asta s-ar putea să suferi. Pentru noi, succesul a venit pentru că ne-am adapatat, ne-am păstrat ADN-ul și viziunea. Scenariile îți arată unele oportunități, dar și pericolele. (…) Dacă găsești un echilibru între cât de mare să fie răsplata/pedeapsa se reglează și inovația în companie. Există companii care vor să ardă etapele. Este important să reușesti într-o piață și apoi să te gândești la scalare. După aceea să faci parteneriate pentru a te ajuta să crești acolo.”

Iulian Stanciu, Președinte Executiv eMAG:

Trebuie să țintești sus. Dacă nu faci asta, șansa de a ajunge acolo este zero. Există posibilitatea să ajungi unde îți dorești, dar ai nevoie de curaj, deteminare și să fii umil în ceea ce faci, deoarece vor fi provocări mari peste care trebuie să treci. (…)Cea mai bună metodă de a învăța este prin greșeală. Un lucru care a funcționat la noi este acela că în momentul în care facem o greșeală aceasta este a mea, iar când aveam un succes acesta se împarte. Sunt ingrediente care fac cultura unei companii să fie constructivă.”

“Uipath, Bidefender, eMag – Au niște lideri care au avut un lucru in comum: Matematica. A fost o bază bună pentru gândirea logică, informatică și lucruruile pe care le-am contruit apoi.”

Mihnea Crăciun, Managing Director Endeavor România:

“Ai nevoie de o echipă, de parteneri și de a învăța din greșelile altora atunci când vrei să ieși cu business-ul din țară. Cred că trebuie să ai și putin noroc atunci când pui în aplicare o viziune. Niciodată până acum mediul nu a fost mai prielnic pentru a încerca ceva nou. Cum facem ca aceste idei să crească repede?”