Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2018 – Irina Roncea (Golin): „E anul în care am rezistat și am mers mai departe!”

Anul 2018 nu poate scăpa de câteva concluzii. „Forbes România” a întrebat, oamenii de publicitate au răspuns, iar cititorii vor trage concluziile, adică vor trage linia de bilanț.
Irina Roncea.

Irina Roncea, Deputy Managing Director, Golin

Forbes: Situația social-politică și economică din România anului 2018 a fost o oportunitate sau o dificultate pentru agenția dvs?

Irina Roncea: Uitându-mă retrospectiv, pot spune că a fost o dificultate devenită de la un punct încolo oportunitate. E anul în care am rezistat și am mers mai departe!

Am funcționat și anul acesta într-un climat politic problematic, ce a stat sub semnul nemulțumirilor verbalizate puternic în spațiul public. Și asta nu doar la noi – dacă ne uităm doar la cazul Khashoggi, ne trece un fior rece pe șira spinării.

Lumea se schimbă, suntem parte din acest proces și e „in our power” să facem această schimbare să fie cu semnul „+” sau „-”.

2018 va rămâne anul în care am luptat pentru protejarea unor drepturi fundamentale ce nu credeam că vor ajunge la vot și în pericol de a fi interzise într-o democrație europeană a secolului XXI. E anul în care ne-am indignat, ne-am înfuriat, ne-am frustrat și, undeva pe parcurs, ca industrie, am început să punem (din nou) preț pe valori morale, etică, respect, responsabilitate și solidaritate. Cel puțin la nivel declarativ. Iar asta ne-a unit pe mulți într-un spirit comun: avem aceleași așteptări de la țara în care trăim, luptăm pentru aceleași valori și principii, iar dacă suntem (încă) aici nu este ca să „stingem lumina”, ci că să facem treabă bună!

Sper că acest spirit comun se va decanta în continuare într-o relaționare și funcționare mai bună a industriei, a relațiilor dintre agenții și clienți, dintre agenții și oamenii lor, dintre jucătorii din advertising și asociațiile profesionale.

Pentru noi, în Golin, anul acesta a marcat și o reafirmare și o abordare progresivă a relațiilor publice, domeniul în care activăm. Am spus tare și cu încredere „Proud to work in PR”, un statement care are în spate o serie de acțiuni concrete: investiții în principalele competențe ale agenției-relațiile cu media și influenceri, instrumente de data & analytics și customer experience (CX) și creativitate axată pe soluții earned-first.

VEZI BILANȚUL LUI CRISTIAN BULFINSCHI (BRANDS&BEARS)

Forbes: Care au fost cele mai bune trei întâmplări/evenimente ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care activați?

Irina Roncea: Este anul în care am văzut (mai mult) curaj din partea clienților și a agențiilor: campanii mai bine ancorate în insights și strategie, trecerea de la clasicele planuri de comunicare pe câteva luni la viziuni de reputație și comunicare de brand pentru 3-5 ani, în linie cu obiectivele de business.

E anul în care am trăit și am văzut Centenarul. Dacă la nivel de țară și instituțional nu-mi pot aminti vreun proiect sau campanie la care să nu fi închis ochii de rușine, din partea companiilor am văzut o serie de proiecte foarte bune și coerente în anul Centenarului.

La câteva dintre ele am avut șansa să lucrăm și noi, Golin, pe componentele de PR. Am început 2018 sub semnul campaniei de Anul Nou a BRD – o poveste adevărată despre Marea Unire, povestea lui Samoila Marza, spusă în 60 de secunde de regizorul britanic Laurence Dunmore. Ne-am mândrit să spunem alături de Electronic Arts România despre FIFA 19 că este #creatinRomania de o echipă talentată de oameni pasionați de tehnologie și design, care dau viață celor mai inovatoare idei.

Am luat parte activ la conversația lansată pe turnul BRD din București, am răspuns și noi la întrebarea „Tu ce vei face mâine?” și ne-am imaginat România peste 100 de ani. Alături de Lidl am văzut cum ar arăta România dacă ar fi o comunitate de #100deromâni. Pe 1 Decembrie ne-am unit preferințele culinare #pebune alături de KFC și am văzut că e ok „sa trăiască și capra vecinului”, așa cum ne-au îndemnat colegii din industrie.

Este și anul în care am sărbătorit alături de colegii din LoweGroup #25yearsyoung. Dincolo de petreceri, saloane de tatuaje la birou, fugit în Vamă spontan într-o vineri la #UnofficialTeambuiding, 25 de ani de Lowe Group înseamnă pentru noi 25 de ani de pionierat, curaj și standard în industria creativității, 25 de ani în care grupul a participat activ la  construirea și consolidarea acestei piețe. O piață care, iată, începe să se maturizeze și să se comporte că un adult responsabil și lasă în urmă pornirile impetuoase de adolescent exaltat.

Să nu uităm nici că 2018 este anul în care primul Spital de Oncologie și Radioterapie Pediatrică din România este construit nu de statul român care colectează (defectuos) taxele noastre, ci de două femei tenace reunite într-un ONG care a coalizat populația și mediul de business într-un efort de strângere de fonduri extraordinar. Un proiect comunicat impecabil și demn de admirat.

IATĂ BILANȚUL LUI CĂTĂLIN DOBRE (MCCANN ROMÂNIA)

Forbes: Dar cele mai proaste/regretabile trei lucruri ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care vă desfășurați activitatea?

Irina Roncea:

  1. Pitch-urile jucate „la preț”, dar cu briefuri în care se cer expertiză, strategie și creativitate și se alege în final costul cel mai mic. Lipsa de transparență în procesele de selecție în care nu se oferă informații minimale, dar extrem de relevante cum ar fi bugetul, criterii clare de selecție și scoringul obținut în pitch sau agențiile participante. Deadline-uri rezonabile pentru rezolvarea briefurilor. Transmiterea unui răspuns, oricare ar fi el, către agenții după pitch. Sunt lucruri pe care sper că le vom vedea din ce în e mai rar.
  2. Piața muncii e un „călcâi al lui Ahile” tot mai dureros și cu efecte acute. Numărul redus de specialiști disponibili și puținii oameni cu adevărat competenți și performanți, tendințele Millenialiste de a experimenta cât mai multe job-uri cât mai repede și apetența ridicată a tinerilor pentru job-uri cu programe flexibile și care pot fi realizate din afara unui birou schimbă configurația procesului de lucru în industria noastră. Noi am ales să ne adaptăm la aceste realități și să fim un angajator dezirabil pentru talentele de azi. În Lowe Group, programele de Light Friday, work from home sau sabbatical leave sunt deja o normalitate.
  3. Plata corectă a serviciilor de comunicare în raport cu volumul și calitatea celor solicitate, cu actualele costuri din piața muncii și cu nivelul inflației. Armonizarea termenelor de plată ale clienților cu termenele de lucru ale proiectelor și producțiilor cerute.

CITEȘTE BILANȚUL LUI ALEX BĂDILĂ!

Forbes: Care sunt speranțele și temerile dvs, referitoare la piața de publicitate și marketing din România în anul 2019?

Irina Roncea: Sper să continuăm să fim o industrie maturizată, întreagă la minte și creativă. Sper că evoluția AI-urilor și a machine learning să ne ajute să automatizăm și să eficientizăm niște procese de lucru. Sper să folosim data din ce în ce mai mult și cu sens.

Sper că oamenii talentați, cu principii de viață și de lucru sănătoase, cu chef de muncă și idei bune să rămână aici și să-și dorească să lucreze pe termen lung în proiecte meaningful, fie că aleg agenția, clientul, societatea civilă sau mediul instituțional. Sper să ne respectăm unii pe alții și munca pe care o face fiecare dintre noi.

Temerile prefer să le las în 2018. (Zâmbește.)

(14 decembrie 2018)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii