Cautare




, Contributor

30 sub 30 |
|

30 sub 30: Dedicați antreprenoriatului

Ștefan este pasionat de programare, încă din liceu, și a participat la mai multe concursuri software: concursrul national de software Infoeducatie, unde a obținut locurile doi și trei și concursul de software GREPIT, unde a obținut locul trei. Pentru Diana, programarea era o curiozitate și un hobby, unde nimic nu este imposibil, orice poate fi îmbunătățit pentru a atinge standarde înalte de calitate și performanță.
Diana
Fiind colegi la facultate au reușit împreună să facă echipă bună în orice proiect. 
Au absolvit Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea Politehnică, București în anul 2013. La începutul anului doi de facultate au aflat de la un coleg de Startup Weekend, prima ediție organizată în România în 2010. “Mai erau patru ore până începea și noi trebuia să ne hotărâm dacă mergem sau nu. Nu știam ce este un startup, știam doar că Startup Weekend este un concurs și noi trebuie să dezvoltăm un produs super tare pentru a câștiga. Ca programatori, dorind să ieșim din rutina zilnică creată de facultate, am acceptat provocarea,” povește Diana.

Top ,,30 sub 30″, ediția 2017

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

A fost primul contact cu lumea antreprenorială, și au reușit să câștige Startup Weekend. Cu startup-ul astfel început – Eventriffic, au participat apoi și la alte concursuri organizate de Junior Achievement. În 2011 au câștigat titlul de Compania Anului (locul 1 la concursul național “Start! Busines”), calificându-se la Europe Enterprise Challenge, finala europeană ce s-a desfășurat la Madrid, unde au luat medalia de bronz. Aplicația lor “traduce” ceea ce spun utilizatorii de pe toate rețelele sociale în statistici și soluții pentru organizatorii de evenimente și campanii. Au concurat cu produse și servicii din 11 țări europene.

StefanCa studenți le-a fost greu să aloce multe resurse în lumea startup-urilor, de aceea nu au putut face din asta o prioritate. În 2012 au participat ca stundenți la Google Summer of Code, iar în 2013 ca mentori În cadrul aceluiași program. Pe parcursul acestor 2 ani au mai dezvoltat un startup – Ixapi, pe care nu l-au putut dezvolta din cauza lipsei de experiență și de timp, fiind studenți în anul patru. Au avut însă foarte mult de învățat din acea experiență. “Privind în urmă, cu experiența de acum, atunci ne aflam într-o piață nouă, în plină creștere, era momentul perfect pentru așa ceva. Competitorii noștri de atunci au fost cumpărați pe rând de către Facebook, Google – Apigee – pentru $625 million și Oracle – Apiary – nu se știe suma,” explică Ștefan Neculai.

Odată cu terminarea facultății, în 2013, la 23 de ani, au luat mai în serios cariera profesională, însă aveau nevoie de susținere financiară. Au continuat să lucreze ca freelanceri fulltime și în timpul liber erau în căutarea unei idei de business. Așa au ajuns la Froala. Este startup-ul dezvoltat de ei, din sufrageria unui apartament, timp de doi ani și jumătate. Din august 2016 echipa s-a mărit, fiind acum formată din patru membri, care lucrează de la TechHub. Din dorința de a-și dezvolta mai mult latura antreprenorială, acum participă la programul de accelerare MVP Academy.

Își amintesc că atunci când au participat la Startup Weekend, ca programatori nu știau ce înseamnă un pitch și nici măcar ce este un startup. “A fost cea mai mare provocare profesională și ne-am aruncat singuri în ea fără să realizăm asta. În timpul concursului, unul dintre mentori ne-a întrebat: <<Great idea, but how do you make money?>>. A fost momentul care ne-a schimbat complet gândirea profesională și chiar viața. Am realizat ce înseamnă un startup și de ce suntem la Startup Weekend. Cea mai mare provocare a fost să facem trecerea de la viața de programator la antreprenor, să realizăm că nu este suficient să faci un produs și să-l pui online și să crezi că lumea vine singură la tine să cumpere. A fost o adevărată provocare să ne ocupăm de marketing, să găsim canalele care funcționează și tind să cred ca majoritatea acțiunilor de marketing le-am făcut instinctiv, întrucât produsul nostru se adresează programatorilor și noi suntem tot programatori la origini,” susține Diana Neculai.

Acum sunt pasionati de lumea antreprenorială. Le este greu să se deconecteze de la ceea ce fac zi de zi. Îi prinde noaptea la birou și nici nu realizează când a trecut timpul. In weekend, de multe ori tot asta fac și nu din obligație, ci de plăcere și din dorința de a evolua.

Ca programatori, toate rudele și prietenii care au nevoie de un website apeleaza la ei. Astfel s-au gândit să rezolve atât problema lor, cât și a celor care au nevoie de un website, dezvoltând un website builder suficient de simplu pentru a putea fi utilizat de toată lumea. Așa a luat naștere Froala. O componentă vitală pentru website builder este un rich text editor aka WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor. Toate soluțiile existente aveau design învechit, se mișcau greu, aveau multe bug-uri, erau greu de integrat și adaptat nevoilor lor și cel mai important – aveau o interfață pentru utilizator foarte neintuitivă, ceea ce ar fi făcut produsul lor greu de folosit. “Așadar am hotărât să dezvoltăm noi un editor și odată ce a fost gata primul prototip, în ianuarie 2014, am zis că putem încerca să-l vindem și noi și eventual să-l transformăm într-o sursă de venit pentru bootstrapping. După o lună am avut primul client, iar al șaptelea-lea client a fost NASA. Din entuziasm, mare parte din atenția noastră s-a îndreptat către editor, website builder-ul a rămas pe TODO list. Nu am vrut să facem un startup din asta, dar s-a întâmplat și avem acum în lista de clienți nume de companii foarte mari: Apple, IBM, Adobe, Samsung, Panasonic, Orange, eBay, Intel, Toyota, Cisco, Thomson Reuters și lista poate continua,” povestește Diana.

Încă de la început au investit timp și resurse proprii, obținute din freelancing. După 6 luni de la primul client au ajuns să se poată sustine financiar doar din încasările Froala, renunțând complet la freelancing. “Până astăzi avem încasări totale de aproape $1mil, din care $500k sunt doar din anul anterior. Creșterea a fost de aproximativ 200% de la un an la altul și estimăm să continue în acest fel. Avem peste 4000 de clienți, din peste 100 de țări, iar în momentul de față încasările lunare sunt de aproximativ $60k. Nu am luat investiție si pentru moment considerăm că nu avem nevoie. Dorim să reinvestim propriile resurse pentru a crește afacerea și mai mult, dincolo de acel procent de 200%,” spune Ștefan.

Pe viitor, Diana și Ștefan doresc să dezvolte în continuare editorul și estimează că mai este destul de mult loc de creștere. Au în vedere și dezvoltarea altor produse, complementare cu editorul.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii