FacebookTwitterLinkedIn

Camera de Comerț Americană în România, una dintre cele mai importante organizații de afaceri din țară sărbătorește în acest an 30 de ani de prezență în România. De-a lungul acestor trei decenii, AmCham a avut un rol semnificativ în evoluția economică a României și în îmbunătățirea climatului investițional.

Jovan Radosavljevic
General Manager  Coca-Cola HBC Romania
Achilleas Kanaris
Președinte & CEO  Vodafone Romania
Mircea Scăunașu
Director General  Philip Morris Romania

Înființată în anul 1993 la inițiativa unui grup de 22 companii americane, AmCham reunește astăzi peste 530 companii americane, internaționale, și românești active în 32 de sectoare economice, care au creat peste 250.000 locuri de muncă în țara noastră. La nivelul anului 2021, cifra de afaceri cumulată a membrilor AmCham, de 65 mld. EUR, avea o pondere de 30% din PIB-ul României.

AmCham a susținut activ obiective strategice de țară care au fost determinante pentru parcursul euro-atlantic al României, promovând în cadrul dialogului public-privat teme centrale pentru mediul investițional, precum impactul politicilor publice asupra economiei, nevoia de asigurare a unui cadru de reglementare transparent și predictibil, recomandări pentru creșterea competitivității economice a României, intensificarea relațiilor economice România-SUA.

Odată cu investițiile directe, o contribuție valoroasă a membrilor AmCham la dezvoltarea economică a fost transferul de know‑how, de tehnologie și bune practici.

Cum au contribuit acestea la dezvoltarea economiei ne spun lideri din comunitatea AmCham, din perspectiva impactului pe care l-au avut la nivel de companie.

Care considerați că este cuvântul care definește cel mai bine evoluția economiei românești în perioada în care s-a scurs de la intrarea pe piață a companiei dvs.?

Jovan Radosavljevic: Dezvoltare … dar cu un grad mare de impredictibilitate. Din perspectiva evoluţiei ritmului de creştere economică, pe parcursul ultimelor decenii România a făcut progrese semnificative, îndeosebi după aderarea la UE. Iar perspectivele sunt, în continuare, favorabile. Am avut ocazia să descopăr aceste îmbunătățiri pentru mediul de afaceri, dar și la nivelul întregii societăți, atât în perioada 2013-2016, cât am ocupat poziția de Director de Vânzări pentru Coca-Cola HBC România, dar și din 2018 până în prezent, în actualul rol de Director General. România este o piață dinamică, cu multe oportunități de creștere, care depune eforturi constante pentru accelerarea reformelor structurale și dezvoltarea infrastructurii, două elemente cheie pentru a atrage investiții suplimentare. Însă, crizele recente au afectat țara într-o măsură mult mai mare în comparație cu alte țări est-europene.

În sfera aspectelor care merită îmbunătățite, mizăm pe mai multă stabilitate și predictibilitate. Sectorul de afaceri are un obiectiv comun – să ajute economia locală să prospere și știm cu toții că, pentru a se concentra pe eficiență și creștere, companiile depind atât de stabilitatea politică, legislativă și fiscală, precum și de un mediu cât mai predictibil pentru a lua cele mai bune și eficiente decizii.

Mircea Scăunașu: Progres. Acesta este cuvântul cel mai potrivit pentru ultimii 30 de ani, din perspectivă economică și de business. Anii ’90, știm cu toții, au reprezentat o perioadă plină de provocări pentru economia românească, cu o scădere anuală de 1.9% a PIB-ului. România era în plin proces de tranziție de la o economie centralizată, de stat, către o economie de piață. În următorul deceniu, între 1990 și 2000, țara noastră a pierdut 16% din PIB. Un procent uriaș care s-a reflectat atât la nivel de business cât și în societate. Ulterior, după anul 2000, economia românească a prins aripi cu o creștere economică de 4,6%, în medie, până în 2021.

În ciuda tuturor provocărilor, în 1993, Philip Morris International a intrat pe piața locală cu un afiliat, și a devenit rapid mai mult decât o simplă reprezentanță. În 1997, demara construcția fabricii din Otopeni, o decizie înțeleaptă de business și o șansă investițională într-un context economic și social dificil. 

Anii au trecut, iar din 2017, din momentul în care am mizat pe schimbarea viziunii noastre, PMI a fost de neoprit. Fabrica din Otopeni este martora acestei tranziții incredibile către un viitor fără fum. De atunci și până astăzi am evoluat enorm, am investit peste 600 de milioane de dolari în reconversia acestei unități de producție iar acum este complet retehnologizată şi modernizată.

În concluzie, am evoluat împreună!

Achilleas Kanaris: Când vorbim despre evoluția economiei românești cred că cel mai potrivit cuvânt este maraton. Văd zi de zi cum mediul de afaceri dă dovadă de reziliență, determinare și de adaptare la schimbare, tocmai pentru a evolua în concordanță cu nevoile societății, cât și cu contextul de reglementare. Este un efort permanent, un maraton alergat câteodată în ritm de sprint, în care digitalizarea joacă un rol esential.

În România, de-a lungul ultimilor ani, am observat deja o creștere accelerată a platformelor digitale, determinată de dorința consumatorilor de a experimenta instrumentele digitale, dar și de dezvoltare a afacerilor locale care sunt din ce în ce mai familiarizate cu noile tehnologii.

Paradoxal, digitalizarea este totuși zona în care mediul de afaceri are de recuperat cel mai mult pentru a rămâne competitiv. Noi, la Vodafone, prin pachetele gândite pentru mediul de business, suntem pregătiți să livrăm soluțiile adecvate pentru orice tip de afacere, dar și pentru administrația publică. Ne așteptăm să vedem o extindere accelerată a serviciilor digitale în mediul de afaceri, pe măsură ce tot mai multe companii, IMM-uri, start-up-uri și antreprenori adoptă soluțiile inteligente.

Care considerați că este cuvântul care definește cel mai bine evoluția companiei dumneavoastră în aceeași perioadă?

Jovan Radosavljevic: Călătorie spre un mai bine comun cred că este ceea ce definește cel mai bine evoluția celor peste 30 de activitate a noastră în România. Sunt ani de-a lungul cărora am construit, împreună cu clienții, partenerii și consumatorii noștri, motive să privim spre viitor cu optimism. De la prima sticlă Coca-Cola îmbuteliată în România, în 1991, până la actual statut de lider al industriei locale de băuturi a fost un drum lung, pe care l-am parcurs punând mereu accent pe o construcție sustenabilă, preocupați să avem grijă de resurse, mediu și oameni. Cu această abordare, am devenit un partener solid și de încredere, care a crescut pe baze solide împreună cu întreaga societate.

Mircea Scăunașu: Transformare. Pe lângă evoluția firească, adaptată mediul economic românesc, noi, ca și companie, ne-am propus să ne transformăm. Așa cum știți, Philip Morris International este o companie de top din industria tutunului care, printr-o mișcare revoluționară și-a propus să construiască acest viitor fără fum. Acest lucru presupune, pe lângă o doză uriașă de curaj, disponibilitatea de a te reinventa și un mod etic și onest prin care să îți pui în practică decizia. O spun din nou, suntem pe deplin angajați în construirea unui viitor în care țigările să nu mai fie prezente, în beneficiul celor peste un miliard de fumători din întreaga lume, dar mai ales pentru cei aproape 5 milioane de fumători adulți din România.

De 30 de ani construim în România și încă de la înființarea afiliatului am privit mereu spre viitor. În aceste trei decenii am investit peste un miliard de dolari, am angajat forță de muncă locală și ne-am dorit să fim parte din procesul de dezvoltare socio – economică al țării. Inovația și cercetarea ne ajută astăzi să mergem către pasul următor, să ne transformăm la nivel operațional și de business. Impactul activității noastre nu este vizibil doar aici, pe plan local, suntem relevanți și în alte piețe unde sunt exportate consumabilele pentru produsele fără fum fabricate în România.

Achilleas Kanaris: Cu siguranță vorbim despre schimbare. Vodafone, atât la nivel global, cât și în România, se transformă dintr-o companie de telecomunicații într-un furnizor de tehnologie. Procesele noastre se schimbă, punem mult mai mult accent pe simplificare, pe tehnologie și digitalizare, dar mai ales pe modul în care acestea servesc nevoilor în continuă schimbare ale publicului, afacerilor și administrației românești.

Avem peste 300 milioane de clienți la nivel global, suntem lideri IoT, conectând aproximativ 160 milioane de dispozitive prin rețeaua noastră, iar o cincime din internetul mondial trece prin rețeaua noastră. Transformare este iminentă, iar pentru noi a devenit parte integrată a ADN-ului nostru pentru că am conștientizat potențialul imens încapsulat în digitalizare și tehnologie.

Suntem aici nu doar pentru a răspunde schimbării digitale accelerate de ultimii câțiva ani, ci și pentru a fi promotorii ei.

Cum au contribuit investițiile și soluțiile companiei la modernizarea și automatizarea proceselor de producție în România, și la impactul acestui sector în economie?

Jovan Radosavljevic: Strategia noastră de afaceri se bazează pe o adaptare continuă. Ne-am ajustat strategia de investiții astfel încât să răspundă dinamicii din evoluția societății, cât și să ținem pasul cu cele mai noi tehnologii.

România este o piață foarte importantă pentru Coca-Cola, este un hub regional de inovație si producție. Am investit constant în cele trei fabrici, pentru a extinde capacitatea de producție și depozitare, a crește performanța și eficiența. Am pus mereu accent pe dezvoltarea oamenilor din echipa noastră si pe o relație onestă și de durată cu clienții și furnizorii noștri. De asemenea, am dorit să fim mereu aproape de consumatorii noștri, să le ascultăm feedback-ul, să le întelegem nevoile pentru a le putea oferi produse de calitate, servicii excelente și experiențe memorabile.

Coca-Cola HBC România înseamnă la ora actuală 1.500 de angajați și 3 fabrici de producție, cu o capacitate maximă de îmbuteliere de 8,5 milioane de litri de băuturi zilnic. Cu 25 de depozite în toată țara și un lanț de aprovizionare bine pus la punct, ne asigurăm că fiecare român se poate bucura de băutura potrivită în orice moment al zilei.  Acest lucru este posibil doar prin parteneriatul cu peste 83.000 de clienți care ne vând produsele.

În ceea ce privește impactul socio-economic, în 2021, valoarea adăugată de întregul lanț valoric al Sistemului Coca-Cola în România a fost de 519 milioane de euro, echivalentul a 0,22% din PIB-ul României. Pentru fiecare euro cheltuit de români pe produsele din portofoliul nostru, 59 de cenți au rămas în economia locală. Numărul locurilor de muncă create și susținute de-a lungul întregului nostru lanț valoric ajunge la 18.800 de locuri de muncă, ceea ce înseamnă că fiecare loc de muncă din Sistemul Coca-Cola susține alte 11 locuri de muncă pe piața locală.

De-a lungul anilor am implementat mai multe inovații, unele dintre acestea fiind chiar preluate ca exemple de bune practici și în alte țări din Grup.

În 2020, în fabrica din Ploiești, am investit 4,5 milioane de euro pentru deschiderea unei noi linii pentru băuturi ambalate în sticlă. Tot în 2020, am investit 9,5 milioane de euro în fabrica din Timișoara, pentru integrarea celor mai noi tehnologii de îmbuteliere a băuturilor în PET și creșterea semnificativă a performanței procesului de producție.

În 2021 am inaugurat linia ASEPTIC în fabrica din Ploiești, dedicată îmbutelierii FUZETEA, printr-o investiție de peste 19 de milioane de euro. Este singura linie din Coca-Cola HBC România și a doua din grupul Coca-Cola HBC la nivel global care foloseste DRY, o tehnologie inovatoare care reduce considerabil consumul de substanțe chimice, apă și energie în procesul de sterilizare a ambalajelor. De asemenea, în 2021, Sistemul Coca-Cola a lansat, în premieră pe piața locală, tehnologia inovatoare Keel Clip: ambalajul colectiv din carton biodegradabil și reciclabil pentru baxurile de doze, care ajută la reducerea cu aproximativ 200 de tone pe an a cantității de plastic din folii. Investiția în fabrica din Timișoara s-a ridicat la 2 milioane euro.

Avem în derulare o investiție operațională pentru instalarea unei linii de decontaminare fulgi PET în fabrica de la Ploiești, un exemplu de acțiune pe care o întreprindem pentru a ne îndeplini propriile angajamente pe termen lung, în linie cu modelul economiei circulare.  Investiția de peste 10 milioane de euro ne ajută să punem în funcțiune un proiect important pentru noi și o premieră în România. Odată deschisă această linie, vom produce rPET (PET reciclat) pe care îl vom folosi pentru ambalajele noastre, reducând astfel utilizarea PET-ului virgin.

Mircea Scăunașu: Vă spuneam că PMI a intrat pe piaţa locală în 1993, iar patru ani mai târziu a demarat construcţia fabricii din Otopeni. De atunci și până la finalul acestui an, investiția se ridică la 600 de milioane de dolari.  De ce? Nu poate exista evoluție și transformare fără investiții, iar noi chiar ne-am propus să punem România pe harta inovației și să fim prezenți într-o societate fără fumători. Aș mai adăuga faptul că fabrica din Otopeni este una dintre cele mai moderne unități la nivel global și a doua la nivel european din punct de vedere al producţiei de consumabile, după fabrica din Bologna. Peste 90% din producţia fabricii noastre este exportată în 54 de ţări de pe 5 continente.

Pentru că menționați impactul economic pe care îl avem, acesta se ridică la peste 927 milioane de euro, echivalentul a 0,38% din PIB-ul României doar în 2021. Plătim în fiecare an taxe și impozite care se ridică la peste 2,6 miliarde lei, iar în ultimii ani produsele din tutun încălzit au avut o contribuție semnificativă și la reducerea deficitului comercial al României.

Toate aceste cifre demonstrează că viziunea unui viitor fără fum nu este o utopie. Împreună cu colegii mei construim acest viitor zi de zi. Astfel, cei 5 milioane de fumători adulți români au acces la informații corecte și, în funcție de ritmul și călătoria fiecăruia, au posibilitatea de a alege, la un moment dat, un produs fără fum, o alternativă mai bună decât continuarea fumatului.

Achilleas Kanaris: Lanțurile de aprovizionare sub presiune, inflația, reticența de a investi și un apetit redus pentru consum au făcut parte din provocările pe care le-am întâlnit peste tot în lume, nu numai în România, și care au afectat  mediul de afaceri local.

În acest context incert, cu o anumită lipsă de predictibilitate, ne-am concentrat pe un proces rapid de luare a deciziilor, având că prioritate sprijinirea mediului de afaceri, dar și servicii optime pentru utilizatorii individuali. Principala noastră preocupare, la Vodafone, a fost și rămâne dezvoltarea unei României digitale pregătite pentru viitor. Avem o rețea puternică, certificată – coloana vertebrală pe care construim soluții digitale și tehnologice personalizate menite să facă procesele clienților noștri să funcționeze mai ușor, mai inteligent și mai previzibil.

Conform studiilor europene, România se clasează pe ultimele locuri când vine vorba de digitalizare și implementarea soluțiilor din această zona, dar asta nu poate însemna decât că există un potențial enorm. Implementarea 5G, existența unor soluții digitale facile și coerente, dar și o educație digitală – vor avea capacitatea de a dezvolta exponențial economia României.

Privind 30 de ani în viitor, chiar dacă este o perioadă extrem de lungă, ce considerați că se va schimba dramatic și ce va rămâne la fel în ceea ce privește economia României?

Jovan Radosavljevic: Potențialul de creștere, atractivitatea din perspectiva investițională și poziția competitivă a României la nivel regional sunt aspecte care cred că vor rămâne solide și în viitor.

Cred că se va schimba dramatic întreaga noastră viață, personală și de business, în contextul evoluției digitale accelerate, pornind de la explozia și trendul continuu ascendent al comerțului online și până la diversificarea instrumentelor online și a tehnologiilor utilizate pentru îmbunătățirea eficienței operaționale și a serviciilor oferite clienților și consumatorilor.

De asemenea, se va schimba paradigma în care companiile și brandurile se vor raporta la sustenabilitate. Credem că din ce în ce mai multe businessuri vor înțelege că dezvoltarea trebuie să aibă la bază sustenabilitatea. Nu este o modă, ci modelul de business al viitorului și un stil de viață. Ce ne-am propus noi este să continuăm să contribuim la schimbarea în bine și ne bucurăm că este un demers pe care l-am început cu mulți ani în urmă și-l tratăm cu maximă responsabilitate. Toate inițiativele noastre pornesc de la a acționa în mod responsabil pentru viitor: fie că este vorba despre impactul operațiunilor noastre asupra mediului, despre utilizarea eficientă a resurselor naturale, despre portofoliul pe care îl oferim consumatorilor, despre oamenii noștri și modul în care putem sprijini dezvoltarea lor, dar și despre cum putem aduce valoare comunităților în care ne desfășurăm activitatea.

Mircea Scăunașu: Peste 30 de ani, inovația va avea impact nu doar asupra vieților noastre, dar și asupra mediului de business sau a societății românești, în ansamblul ei. Digitalizarea proceselor ar putea fi unul dintre lucrurile care vor produce schimbări majore, iar tehnologia și inteligența artificială cred că vor rămâne aceste „locomotive” ale schimbării. Fiecare industrie va intra, mai devreme sau mai târziu, în acest vortex al transformării. Mă uit cu interes, de asemenea, și către felul în care se profilează viitorul în zona calculatoarelor cuantice. Lumea se schimbă, e clar, odată cu ea și noi!

Îmi doresc și sper ca și peste 30 de ani România să reprezinte în continuare locul în care antreprenorii să aibă spațiul necesar pentru a se dezvolta, iar stabilitatea economică și geopolitică să rămână o constantă. Sigur, parcursul european al României, deschiderea către valorile democratice, rămân de asemenea esențiale pentru viitor. Faptul că țara noastră a fost o pepinieră de talente este de asemenea o certitudine. În următorii 30 de ani, cred ca o parte dintre talente se vor întoarce acasă, într-o Românie care va fi cu siguranță ceva mai uniform dezvoltată și care va miza pe centre regionale puternice din perspectivă economică.

Chiar dacă ultimii 30 de ani au presupus un drum lung și adesea complicat al României, în prezent, țara noastră oferă oportunități de business, este o piață extrem de dinamică și de competitivă. O investiție de calibrul celei făcute de Philip Morris International în România vorbește de la sine. Nu suntem singura companie multinațională care a decis să investească aici, însă, așa cum știți, companiile investesc într-o țară atunci când pot miza pe siguranță și predictibilitate, la nivel politic, fiscal sau de reglementare. Privesc așadar cu optimism viitorul, iar Philip Morris România va continua să fie și în anii viitori un partener de încredere al statului român.

Achilleas Kanaris: Ritmul în care evoluează tehnologia mă face să fiu precaut în ceea ce privește previziunile pe termen lung. Cu toate acestea, ne așteptăm la o adoptare masivă a digitalizării, a inteligenței artificiale și a unui rol din ce în ce mai mare al tehnologiei în toate aspectele vieții cotidiene.

Tehnologia poate, și cu siguranță va crește, decalajele dintre cei care o îmbrățișează și cei care nu o acceptă. Digitalizarea, ca aspect al evoluției tehnologice, va fi mult mai prezentă peste tot printre noi.

De aceea, Vodafone face toate eforturile pentru a nu lăsa pe nimeni în urmă în acest parcurs către o societate digitală, în care tehnologia va eficientiza procese, va dezvolta potențiale, dar mai ales, va sprijini dezvoltarea comunităților.