FacebookTwitterLinkedIn

Mustafa Tiftikcioğlu – CEO Garanti BBVA România

Garanti BBVA aniversează anul acesta 25 de ani de prezență în sectorul bancar românesc și a demarat un proiect de transformare a sistemului bancar de bază pentru consolidarea capacităților digitale.

Cum a început anul 2023 pentru Garanti BBVA?

Grupul Garanti BBVA a obținut anul trecut rezultate financiare foarte bune, cu cel mai mare profit de până acum și cu indici puternici de solvabilitate și de calitate a portofoliului. Am reușit să ne dezvoltăm în continuare portofoliul de credite și depozite, am lansat o serie de produse care sunt deja apreciate de clienți și am rămas fideli angajamentului nostru de a ne orienta acțiunile către sustenabilitate.

De asemenea, am început anul 2023 într-o notă bună, cu multe proiecte pe care planificăm să le implementăm în perioada următoare. Pe lângă proiectele de digitalizare și de transformare a core banking-ului pe care le-am demarat, oferim în mod constant soluții și campanii pentru clienții noștri. De exemplu, o lansare cu care ne mândrim este campania de comunicare ,,SE POATE”, un proiect important în anul nostru aniversar, când sărbătorim 25 de ani pe piața din România. În cadrul acestei campanii, promovăm o serie de produse din oferta băncii, instrumente care ne ajută să fim mai aproape de clienții noștri, cum ar fi Bonus Card, creditele de nevoi personale și refinanțările, la care se vor adăuga și altele în perioada următoare. Ideea a pornit de la demontarea unei mentalități care se perpetuează în România, aceea că “nu se poate”, iar scopul nostru este să devenim partenerul financiar care îi ajută pe clienți să își îndeplinească planurile.

Cum ați caracteriza evoluția sectorului de retail al băncii? Dar pe cel corporate? Care sunt principalele tendințe pe care le observați?

Anul trecut, în contextul unor creșteri accentuate ale inflației, Banca Națională a României a luat măsura majorării ratei dobânzii cheie pentru a crește costul creditării, urmărind astfel să reducă inflația.

În contextul majorării ratelor dobânzilor și instabilității economice prelungite, a avut loc o temperare a apetitului clienților pentru credite și depozite, care a continuat și în primele luni ale anului 2023. În pofida acestui apetit mai scăzut pe piață, am început anul cu un avânt bun.

Privind spre viitor, observăm o creștere a încrederii, o îmbunătățire a planurilor și suntem optimiști că aceasta va fi tendința dominantă începând cu 2023. În ceea ce privește clienții companii, am observat o rată de creștere puternică în 2022, atât la nivelul pieței, cât și în cifrele noastre. Această dinamică puternică a scăzut în ultimul trimestru și la începutul acestui an, dar estimăm că va exista o revenire în lunile următoare. În plus, există scheme guvernamentale precum IMM INVEST PLUS, care oferă un sprijin real pentru companii.

Ce planuri aveți pentru anul acesta?

Avem planuri importante, axate în special pe transformarea core banking-ului și pe continuarea digitalizării. Vorbim despre un proiect foarte ambițios de transformare completă a infrastructurii noastre bancare, cu scopul de a le oferi clienților noștri produse și servicii digitale mai bune.

În paralel, vom continua să diversificăm gama de produse, fie că este vorba de credite, depozite sau altele, cu opțiuni sustenabile și avantajoase pentru persoane fizice și companii.

De asemenea, ne vom concentra pe dezvoltarea continuă a competențelor bancare ale colegilor noștri, care au întotdeauna o soluție bună și personalizată pentru clienții lor și sunt acel partener bancar pe care și-l dorește fiecare român.

Cum percepeți peisajul bancar în ansamblu? Care sunt previziunile dumneavoastră pentru 2023?

Așa cum ne așteptam și speram cu toții, din primele luni ale anului 2023 au început să apară semne pozitive de stabilizare în economie și, implicit, în sistemul bancar din România.

Astfel, în condițiile în care ROBOR la 3 luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum cu dobândă variabilă în lei, continuă să scadă, iar IRCC este așteptat să se stabilizeze în acest an, ne așteptăm ca întregul sistem să se așeze pe baze mai favorabile. Aceasta înseamnă că va crește și apetitul oamenilor pentru credite și depozite.

În plus, chiar dacă așteptările privind inflația au avut un impact negativ asupra situației economice, aceasta începe să dea semne de redresare. Deja din luna martie ne aflăm pe un trend de scădere a ratei anuale a inflației, iar BNR estimează că această tendință va continua cu niveluri mai scăzute ale inflației până la sfârșitul acestui an.

Astfel, ne așteptăm ca toate aceste elemente să ducă la scăderea prețurilor, ceea ce le va da încredere românilor să își pună în aplicare planurile, iar noi îi vom întâmpina cu produse bancare avantajoase.

Iar pe termen mediu, este posibil să vedem indicatori stabili și puternici de profitabilitate, solvabilitate și calitate a activelor din sectorul bancar.