FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în cazul marilor competiţii sportive există discuții legate de presiunea existentă la nivelul guvernelor de a asigura sume din ce în ce mai mari pentru televiziunile publice, pentru a transmite competiţii precum Campionatul Mondial de Fotbal sau Campionatul European de Fotbal, în partea extremă sunt ligile naţionale care, de la caz la caz, sunt obligate să-şi asume strategii diferite.

UEFA a prezentat, într-un raport anual, situaţia acestora pe ţări, iar România ocupă poziţia 13, cu o valoare anuală a drepturilor de 24 de milioane de euro.

Valoarea totală a drepturilor TV pentru cele 20 de campionate de fotbal din Europa se ridică la 5,77 miliarde de euro, din care 37,3% reprezintă drepturile TV pentru Premier League.

Cu excepția Franței și Italiei, campionatele din Anglia, Germania și Spania au înregistrat o creștere consistentă a drepturilor de televizare de peste 13% pe an în ultimii 10 ani.

SuperLiga din Turcia a înregistrat o creștere anuală de peste 20% în ultimii 10 ani, fiind o excepție.

Ceea ce este mai interesant de remarcat este faptul că într-un TOP 10 al prezenței publicului pe stadion în Europa: Anglia ocupă trei poziții în primele 3 ligi de fotbal, urmată de Germania cu primele 2 ligi, de Spania tot cu primele 2 ligi și apoi de Italia, Franța și Olanda cu prima ligă din fiecare țară.

O comparație care nu lasă prea mult loc de comentarii, legată de Liga 1 și de top 10 prezență pe stadion în Europa, arată că a doua Ligă din Spania (Segunda Division) are o medie de 7.667 de spectatori pe meci, comparativ cu Liga 1 din România, care are undeva sub 3.000 de spectatori pe meci.

Liga 2 din România are o medie de sub 300 de spectatori pe meci. (Liga 2 din România este o competiție gestionată integral de FRF, iar Liga 1 este gestionată independent de LPF.)

Nu putem să criticăm managementul Ligii 1, fără să analizăm datele de mai sus, care vin să demonstreze că suntem într-un punct în care este bine să privim un plan de ansamblu și nu doar cel mai vizionat produs sportiv din România, Liga 1.

Dacă am face astfel, am face o greșeală doar prin simplul fapt că ar trebui, pe bună dreptate, să comparăm și Liga a 2-a din România cu ligi de același nivel din alte țări.

Cristian Gheorghe este Country Sales Manager Sport Evolution Group