
UPDATE 2: A fost adăugată în top editura CD PRESS, cu o cifră de afaceri de 1.638.529 euro și un profit net de 149.176 euro (curs mediu BNR în 2018 de 4,65 lei/euro)
UPDATE 1: A fost introdusă în top compania Aramis Print în locul Aramis (tipografie). Aramis Print are o cifră de afaceri de 2.352.265 euro și un profit net de 47.017 euro.
(articol inițial)
Cele 74 de edituri monitorizate de „Forbes România” au avut afaceri totale de 80,3 milioane de euro în anul 2018, cu 9,6% mai mari față de 2017. Este primul an în care piața editorială depășește pragul de 80 de milioane de euro după criza economică din 2009.
Profitul net total al celor 74 de edituri s-a ridicat la 8.407.381 euro, în creștere cu 11% față de 2017.
Rata profitului la nivelul pieței editoriale a fost de 10,5%.
Numărul total de angajați, conform raportărilor la Ministerul Finanțelor Publice, a fost de 1.394, în scădere cu 75 de persoane față de 2017.
Din cele 74 de edituri, 24 entități au raportat pierderi la sfârșitul anului 2018, față de 18, câte au fost în 2017. Cele care au raportat pierderi sunt editurile mici și cele care au avut activități pe segmentul manualelor și auxiliarelor școlare, fiind victimele politicii centralizate a Ministerului Educației.
TOPUL AGENȚIILOR DE PUBLIC RELATIONS ÎN ANUL 2018
În 2018 au fost 20 de edituri cu cifre de afaceri mai mari de un milioane de euro, față de 17 edituri în 2017. Acest lucru arată consolidarea afacerilor în partea superioară a topului. De asemenea, primele 10 edituri din top dețin împreună o cotă de piață de 63,3% din cifra totală de afaceri e pieței editoriale.
La finalul anului 2018, cel mai mare profit a fost raportat de Grup Editorial Litera: 1,92 milioane de euro. Alte edituri care au raportat profituri importante: Grupul Editorial ART (893.007 euro), Polirom (772.798 euro), Paralela 45 (665.331 euro), Trei (754.840 euro), Curtea Veche Publishing (519.872) și Booklet (693.149 euro). Precizăm că acestea sunt extrase din bilanțurile contabile și nu sunt banii cash din conturile editorilor.
Bilanțurile financiare au fost calculate conform cifrelor apărute la Ministerul Finanțelor Publice, la cursul mediu BNR din 2018 de 4,65 lei/euro.
Printre editurile care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2017 se numără: Grup Editorial Litera (8,3%), Grupul Editorial ART (1,8%), Polirom (12,8%), Humanitas (17,7%), Paralela 45 (29%), Trei (8,2%), Aramis Print (18%), Art Klett (248,2% – editură înființată în mai 2017, cu profil educațional și carte pentru copii, prin asocierea Grupului Editorial ART cu grupul editorial Klett din Germania), Curtea Veche Publishing (28,5%), Booklet (46,3%), Didactica Publishing House (33%), Nemira Publishing House (5,4%), Humanitas Fiction (19,2%), Editura Universul Juridic (11,5%), Corint Books (17,2%), For You (37,7%), Fischer International (19%), Univers Enciclopedic Books (26,5%), Publica (15,1%) și Meteor Press (25,2%).
Printre editurile care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2017 se află: RAO Distribuție (-11,8%), Gama (-1,4%), Niculescu (16,9%), C.H. Beck (-19%), Hamangiu (-1,6%) și Sigma (-23,3%).
TOPUL AGENȚIILOR DE PUBLICITATE ȘI MARKETING DIGITAL ÎN ANUL 2018
Topul Forbes cuprinde edituri separate, ca entități cu personalitate juridică. Pe piață, însă, funcționează mai multe grupuri editoriale, formate din edituri care vizează un anumit domeniu editorial.
În top nu figurează Editura Didactică și Pedagogică și Editura Vellant pentru că, la ora redactării acestui articol, bilanțurile acestora nu figurau pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.