Rețeaua de magazine de bricolaj Dedeman, înființată de frații Dragoș și Adrian Pavăl, a raportat în 2023 un profit net de 1,53 miliarde de lei, în scădere cu 10% față de anul precedent.
Dedeman a luat o opțiune serioasă în procesul de digitalizare. La sfârșitul lunii august a.c., managementul a anunțat lansarea proiectului DedeTech, prin care și-a propus să revoluționeze infrastructura digitală a companiei, axându-se pe optimizarea proceselor de logistică și e-commerce pentru cele 62 de magazine din țară. Pentru a susține această transformare, Dedeman urmărește să atragă specialiști IT, care lucrează în birourile din Bacău, București și Iași pentru proiectul DedeTech. Cu prilejul anunțului, Dragoș Pavăl, președinte Dedeman, a declarat: „Ca lider de piață, avem responsabilitatea de a ne poziționa în fruntea acestei revoluții digitale și de a le oferi clienților noștri, de fiecare dată, cele mai bune produse și servicii atât online, cât și în magazinele fizice”. Așadar, unul dintre fondatorii afacerii a declarat explicit o revoluție digitală la Dedeman. Sub sloganul „Construim tehnologie”, DedeTech se alătură brandului de angajator „Camarazi în Dedeman”, lansat în 2020, care a întărit poziția companiei ca unul dintre cei mai apreciați angajatori din România. În prezent, lanțul de magazine are 62 de unități la nivel național, cinci centre logistice, un parc auto propriu și 13.000 de angajați.
În anul 2023, compania Dedeman a raportat o cifră de afaceri de 11,5 miliarde de lei, mai mare cu 4% față de anul anterior. Este cea mai mare cifră de afaceri din istoria firmei înființate în anul 1992. Dedeman controlează mai mult de jumătate din piața autohtonă de bricolaj. Profitul net s-a ridicat la 1,53 miliarde de lei, mai mic cu 10% față de 2022. Este al treilea profit net ca valoare de la înființarea companiei. Marja profitului net a fost de 13,3% față de 15,4% în anul precedent. Capitalurile proprii se ridicau la
4,84 miliarde de lei la sfârșitul anului trecut. Lanțul de retail cu materiale de construcții și produse pentru amenajări interioare de tip Do-It-Yourself (DIY) își promovează ofertele sub sloganul „Dedicat planurilor tale”.
În aprilie a.c., a fost deschis al doilea magazin la Arad, cu o investiție totală de 19 milioane de euro. În acest an urmează lansarea unui magazin la Pașcani, iar pentru anul viitor se preconizează deschiderea unui centru logistic la Bacău. În decembrie 2023, compania a deschis un magazin la Petroșani. Seria de lansări de noi unități a fost umbrită de un accident nefericit, care a ținut capul de afiș al presei. La începutul lunii iunie, a avut loc o explozie puternică în incinta magazinului Dedeman din Botoșani, în urmă căreia au fost rănite 15 persoane. Explozia a fost urmată de un incendiu care a fost stins rapid de pompieri. Conform declarațiilor de atunci ale managementului, explozia s-a produs în timp ce o firmă autorizată efectua lucrări la sistemul de alimentare cu gaz al magazinului.
Pavăl Holding este unicul acționar al companiei Dedeman. La începutul lunii septembrie a.c., Pavăl Holding, vehiculul de investiții al fraților Pavăl, a anunțat că a cumpărat împreună cu Apex Alliance un renumit hotel de 5 stele din Elveția, Waldhaus Flims Wellness Resort. Hotelul are și câteva restaurante, dintre care unul gourmet, „Epoca by Tristan Brandt”, care a obținut în 2022 o stea Michelin. Noii proprietari s-au angajat să facă investiții în modernizarea infrastructurii. Astfel, Pavăl Holding se află la a doua sa investiție internațională de mare anvergură, după achiziția Grand Hotel Gardone din Italia.
În 2023, Pavăl Holding a raportat un profit net de 2,3 miliarde de lei și venituri totale de 2,33 miliarde de lei. Profitul net este mai mare cu 52% față de anul 2022. Compania avea active imobilizate în valoare de 12,8 miliarde de lei, în creștere cu 5% față de anul precedent. La BVB, Pavăl Holding este investitor în companii precum Alro Slatina, Purcari, Transelectrica și Vrancart. Asociați la Pavăl Holding sunt Dragoș Pavăl (60%) și Adrian Pavăl (40%). Pavăl Holding mai deține câte 30% din acțiunile companiilor Farmacia Tei şi Bebetei Investments Group. Acestea se numără printre cele mai dinamice afaceri din domeniu retailului farmaceutic. Cei doi antreprenori dețin complexul de birouri Dacia One din București pe care l-au cumpărat în 2021 de la dezvoltatorul Atenor, trei clădiri din proiectul The Bridge din București și complexul The Office din Cluj-Napoca. Pavăl Holding este al doilea cel mai mare proprietar de spații de birouri din România, după Globalworth.
Companiile Upscale Development (Bridge 1), The Bridge 2 Development și The Bridge 3 Office Building operează complexul de birouri The Bridge, achiziționat în urmă cu șase ani. În 2023, Upscale Development a avut o cifră de afaceri de 39,4 milioane de lei, în creștere cu 14% față de anul precedent, și un profit net de 11,4 milioane de lei (+ 7% față de 2022). The Bridge 2 Development a raportat afaceri de 24,8 milioane de lei la un profit net de 7,7 milioane de lei. De asemenea, The Bridge 3 Office Building a realizat afaceri de 22,4 milioane de lei (+16%) și un profit net de 9,8 milioane de lei (+84%). Fondul de private equity, Equiliant Capital, orientat către investițiile în firmele mici și mijlocii, lansat în 2019 și controlat de Pavăl Holding (100%), a raportat pierderi în valoare de 98.400 de lei.
Dragoș Pavăl (58 de ani) are participații directe și indirecte la 103 firme cu afaceri totale de peste 20 de miliarde de lei. Adrian Pavăl (55 de ani) deține acțiuni la 100 de companii. Daren Automobile, firmă controlată prin intermediul Pavăl Holding, a avut o cifră de afaceri de 34,5 milioane de lei, în creștere 26% față de 2022, și un profit net de 861.000 de lei. Moldova Farming din Bacău, companie care are obiect de activitate cultivarea cerealelor și la care Pavăl Holding are un pachet de acțiuni de 19%, a avut în 2023 afaceri de 433 milioane de lei și un profit net 21,8 milioane de lei. Cifra de afaceri s-a menținut la nivelul anului precedent. La această societate, PIF Industrial, firma de consultanță în afaceri și management a fraților Pavăl, a înregistrat o cifră de afaceri de 6,9 milioane de lei (-7%) și un profit net de 4,3 milioane de lei (-79%).
Dedeman se numără printre cele mai valoroase branduri românești. Conform raportului Brand Finance România pentru anul 2024, valoarea brandului Dedeman este estimată la 481 de milioane euro. Este cel mai valoros brand deținut în întregime de acționari români. Investițiile publicitare ale Dedeman concurează cu cele ale corporațiilor. Dedeman a ocupat locul 7 în topul investitorilor în publicitatea exterioară (outdoor), în anul 2023, cu investiții de 3,1 milioane de euro (rate card), potrivit monitorizărilor BRAT. Pe televiziune, reclamele cu ofertele Dedeman au acumulat 10.851 puncte de audiență (GRP’30) pe target comercial, fiind pe poziția 51 în clasamentul marilor investitori. Pe piața radio, compania a alocat un buget de 5,5 milioane de euro (rate card), conform BRAT, ocupând locul 12 în topul celor mai mari investitori pe acest suport de promovare. Dedeman se implică și în acțiunile de CSR (Corporate Social Responsibility), investind constant în sport, cultură, educație și în planuri pentru comunitate.
Dragoș și Adrian Pavăl au început în 1992 o mică afacere în Bacău și au dezvoltat Dedeman, cea mai puternică rețea de magazine de bricolaj din țară. Apoi s-au lansat în sectorul imobiliar cu tranzacții importante, dar au urmărit investiții și în alte domenii: construcții, transport fluvial, restructurarea companiilor, viticultură, colectarea deșeurilor, panourilor fotovoltaice și retail farmaceutic. Afacerile celor doi antreprenori reprezintă un model de succes pentru mediul privat de business din România.
Loc 1
17 miliarde de lei
Dragoș și Adrian Pavăl, Bacău
Bricolaj, imobiliare
Locul 1 în ediția 2023 a Forbes 500