FacebookTwitterLinkedIn

Antreprenorul ieșean Iulian Dascălu, cel mai mare proprietar român de centre comerciale moderne, a avut un calendar extrem de aglomerat anul trecut. Livrările au curs una după alta, la fel și anunțurile de închiriere a spațiilor de birouri și de retail. Mai mult, majoritatea afacerilor sale au raportat creșteri de două cifre în 2022. 

În iulie anul trecut, compania a inaugurat primul său proiect de retail de proximitate, Family Market Miroslava, amplasat în zona metropolitană a Iaşiului. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Primăria Miroslava, iar investiția s-a ridicat la aproximativ 12 milioane de euro. Family Market Miroslava are o suprafaţă închiriabilă de aproximativ 7.000 mp şi cuprinde un mix variat de servicii, majoritatea ale întreprinzătorilor şi producătorilor naţionali şi locali. Ancora proiectului este retailerul Auchan România.

Al doilea proiect de tipul Family Market al grupului Iulius a fost lansat în decembrie anul trecut în cartierul ieșean Bucium, o zonă rezidențială care a cunoscut o dezvoltare constantă în ultimii ani. Investiția a fost similară primului proiect, de 12 milioane de euro, iar printre chiriași se numără McDonald’s Drive Thru, supermarketul Auchan, Sinsay și alți 23 de antreprenori locali și naționali.

Tot anul trecut, Grupul Iulius a făcut primii pași spre piața proiectelor rezidențiale, cu dezvoltarea din zona Palas Campus din Iași. Compania a organizat un concurs internațional de arhitectură pentru realizarea proiectului rezidențial, al cărui câștigător a fost declarat UNStudio, unul dintre cele mai cunoscute studiouri din lume. „Este un început pentru noi, dar acum piața permite dezvoltarea unor proiecte de înaltă calitate”, declarat atunci Raluca Munteanu, directorul de dezvoltare al Grupului Iulius. 

Până în prezent, Iulius a mizat pe conceptul proiectelor mixte, de regenerare urbană, iar următoarea mare dezvoltare este cea din Cluj-Napoca.
Aici, compania condusă de Iulian Dascălu va investi peste 500 de milioane de euro în transformarea fostei platforme Carbochim, din Piața 1 Mai, unde planurile prevăd construirea unui mall, acompaniat de apartamente, birouri, spații verzi și de un nou pod peste Someș.

În ce privește spațiile de birouri, compania a finalizat în toamna anului trecut cea de-a patra clădire de birouri din ansamblul Iulius Town Timișoara, United Business Center 0, de peste 30.000 mp închiriabili. Proiectul mixed-use de regenerare urbană are o suprafață totală închiriabilă de 80.000 mp și o comunitate de peste 40 de companii multinaționale, de pe trei continente.

United Business Center 0 are 15 etaje office și două tehnice, două niveluri de parcare subterană și găzduiește birourile a 15 companii din domeniile IT & Outsourcing, automotive și servicii, cu un total de peste 4.000 de angajați. Dar cel mai mare proiect de office al grupului este Palas Campus din Iași, finalizat anul acesta. Proiectul de birouri are o suprafaţă închiriabilă de 60.000 mp, și a presupus investiții de peste 120 de milioane de euro. Aici vor lucra în jur de 5.000 de angajați ai unor companii precum Amazon, Microsoft, Allianz-Ţiriac, Cognizant Softvision și altele. Construcția a demarat în pandemie şi se află în vecinătatea proiectului mixed-use Palas, funcționând ca o continuare a acestuia. Până acum, compania Iulius a realizat la Iaşi cinci proiecte de real estate, care totalizează 130.000 mp de spații office și 105.000 mp retail, pentru care a alocat jumătate de miliard de euro (Palas Iași, Palas Campus, Iulius Mall Iași, Family Market Miroslava și Family Market Bucium). „Am început Palas Campus când ne confruntam deja cu provocările pandemiei, într-o piață office în expectativă. Acum, ne primim partenerii în noua clădire, pe cele 13 companii de renume mondial, cu birouri dedicate pentru peste 5.000 de talente locale din industria creativă și automotive”, a declarat la deschidere Iulian Dascălu, preşedintele companiei Iulius.

La Palas Campus și-au stabilit sediul companii din SUA, Germania, Franța, Norvegia, Elveția şi România, unele cu primul lor birou din regiune. Amazon este principalul chiriaș al proiectului. Compania americană a deschis în România, în 2005, la Iași, centrul dedicat pentru cercetare și dezvoltare, fiind prezent în ansamblul Palas din anul 2010, iar acum își reunește angajații din oraș sub un singur acoperiș. Aici vor lucra toți cei 2.000 de angajați ai Amazon Development Center Romania, din cei 5.000 de oameni care lucrează în Palas Campus. Printre ceilalți chiriași se numără AMD (Advanced Micro Devices), Allianz-Ţiriac, Cognizant Softvision, Expleo, HELLA România, HTEC Group, Microsoft, Profidata Dev, Safeguard Global și alții.

În 2021, clădirea a beneficiat de primul credit verde acordat unei companii românești de către IFC (International Finance Corporation, membră a Grupului Băncii Mondiale), în valoare de 72 de milioane de euro. Iar în octombrie anul trecut, dezvoltatorul a semnat o finanțare de 410 milioane de euro pentru rețeaua națională de centre comerciale regionale Iulius Mall. Creditul obținut este o refinanțare sindicalizată pe termen lung, acordată de Erste Group Bank, Banca Comercială Română, Raiffeisenlandesbank Niederösterreich-Wien, OTP Bank şi OTP Bank România.

Pe lângă dezvoltarea proiectului mixt din Cluj-Napoca, dezvoltatorul are în plan alte investiții în dezvoltarea Palas din centrul Iașiului. Aici, anul viitor va începe dezvoltarea celei de-a opta clădiri de birouri clasa A, parte din ansamblul Palas Iași, cu 14 niveluri și o suprafață de 18.000 mp, potrivit anunțurilor Iulius din aprilie 2023.

Povestea Iulius a început cu un mall la Iași, primul din afara Capitalei, inaugurat în anul 2000, iar în prezent portofoliul său cuprinde peste 300.000 mp de retail, în două proiecte mixed-use de regenerare urbană (Palas Iași și Iulius Town Timișoara), singurele de acest tip din țară, și o rețea națională de centre comerciale regionale. Din 2017, rețeaua de malluri regionale Iulius Mall din Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara (parte integrată din ansamblul mixed-use Iulius Town Timișoara) este deținută în parteneriat 50-50 de companiile Iulius și Atterbury Europe. 

Iulius Group, ai căror acționari sunt, cu 50% fiecare, Atterbury România și Iulius Holding (deținut 100% de Iulian Dascălu), a obținut anul trecut o cifră de afaceri de 40,8 milioane de lei (+ 33%) și un profit de 9,8 milioane lei (+578% față de 2021). 

Afacerile lui Dascălu au avut performanțe bune anul trecut, în special Iulius Mall din Timișoara, cu venituri de 199,2 milioane de lei (creștere de 31%), Iulius Mall Cluj, cu încasări de 116,5 milioane de lei (creștere de 27%), și Iulius Mall Suceava, cu o cifră de afaceri de 79,1 milioane de lei (creștere de 24%). Attrius Developments, care face, la fel ca proiectele de retail de mai sus, parte din deal-ul cu Attenbury, a obținut în 2022 afaceri de 202,6 milioane de lei (creștere de 40%). La fel și United Business Center 2 Timișoara, a mers pe creștere de 24%, cu afaceri de 29,3 milioane de lei și un profit de 4,1 milioane de lei. UBC 1 Timișoara a obținut 24 milioane de lei și profituri de 2,6 milioane de lei. UBC 1 din Cluj-Napoca a mers pe profit de 3,2 milioane de lei și afaceri de 10,2 milioane de lei (+18%), iar Iulius Management Center, în care Dascălu deține controlul total, a obținut afaceri de 107,9 milioane de lei anul trecut, o creștere de 24%, și un profit de 21,2 milioane de lei. Și Iulius Real Estate, cu afaceri de arhitectură, a fost pe plus de 50% în 2022, până la 28 de milioane de lei și un profit de 25,5 milioane de lei. 

Grupul își păstrează și serviciile de curățenie, protecție și pază și instalații electrice în interior, prin companiile Light Cleaning (cifră de afaceri de 20,7 milioane de lei în 2022, profit de 1,1 milioane de lei), Vivide SRL (lucrări de instalații electrice, venituri de 7,3 milioane de lei, profit de 2,3 milioane de lei în 2022) și Dasko Security (activități de protecție și gardă: cifră de afaceri de 19,5 milioane lei, profit de 881.000 lei în 2022). United Business Center 5 din Iași a mers pe profit, obținând 4,3 milioane de lei la o cifră de afaceri de 17,6 milioane de lei anul trecut (+15%). Acesta nu este în parteneriat cu Atterbury Europe. Riviera Office din Cluj-Napoca, în care Dascălu deține prin Iulius Holding 50%, a obținut 9,5 milioane de lei. 

Rezultatele obținute l-au ajutat pe Iulian Dascălu să se mențină pe locul doi în topul marilor proprietari de centre comerciale, după NEPI Rockcastle. În total, Iulian Dascălu este acționar la 34 de companii (dintre care șase radiate), și administrator la șase societăți. La doar 54 de ani, omul de afaceri din Iași este unul dintre cei mai influenți și discreți investitori din țară, iar planurile sale de dezvoltare sunt cu bătaie lungă.