FacebookTwitterLinkedIn

Purtând numele unui vânt mediteraneean, Maserati Levante Hybrid este mesagerul schimbării pentru Tridentul italian care, în peste 100 de ani de existență tumultuoasă, a scris una dintre cele mai frumoase pagini din istoria automobilului.

Împreună cu Ghibli Hybrid, Levante Hybrid este vântul schimbării pentru Maserati, care își propune ca până în 2025 să fie primul producător auto italian de lux a cărui gamă este complet electrificată.

La primul contact, în showroom-ul Maserati din Pipera, Levante Hybrid nu mi s-a părut o mașină impozantă, și am pus această impresie pe caracterul sportiv al mărcii – designul ascunde elegant proporțiile, servind aerodinamica și agilitatea.

În realitate, Levante are 5,04 metri lungime, 1,68 metri înălțime și doi metri lățime (cu tot cu oglinzi). E un SUV de „mare clasă” și la propriu, și la figurat. Chiar dacă senzația de mașină mare a persistat pe tot parcursul testului, în contrast cu prima impresie, Levante Hybrid este sprinten și manevrabil. De ajutor, aici, este repartizarea în mod egal a maselor pe cele două punți, obținută și datorită amplasării bateriei în spatele vehiculului, fără a compromite capacitatea de încărcare.

Servodirecția mi s-a părut extraordinară, Levante chiar e mașina pe care o poți conduce cu un deget. Modelul testat este Levante GT Hybrid, propulsat de un motor de 2 litri pe benzină, cu patru cilindri, care dezvoltă 330 CP, și un sistem hibrid de 48 de volți a cărui menire este să recupereze energia din decelerare și frânare. Acesta lucrează în tandem cu sistemul turbo și oferă putere de la turații joase (cuplul de 450 Nm este disponibil de la 2250 RPM), iar în modul Sport furnizează tracțiune suplimentară pentru senzații de excepție la turații înalte.

Pe scurt, Levante Hybrid atinge suta în 6 secunde și este capabil de o viteză maximă de 245 km/h. Este cu 0,9 secunde mai rapid decât modelul Diesel și oferă aceleași performanțe cu versiunea cu motor V6 pe benzină, de 350 CP, în condițiile în care consumul de combustibil este mai mic cu 18%.

La exterior, câteva detalii îți dau de veste că ai de-a face cu modelul hybrid: simbolul sportivității mașinii -prizele de aer triple de pe aripile față – și etrierele, sunt vopsite în albastru electric, nuanță care se regăsește și pe tridentul de pe montantul spate, dar și la interior, la cusăturile scaunelor și în logo-urile brodate pe tetiere.

Levante Hybrid e un SUV cu personalitate. Ca și cu un armăsar pursânge, trebuie să te obișnuiești cu el. Comenzile pentru ștergătoarele parbrizului și al lunetei sunt în stânga volanului, pe maneta care acționează semnalizarea. De fapt, aceasta este singura manetă din spatele volanului (și al padelelor din aluminiu Active Shifting, pentru schimbat vitezele), nu sunt două ca la mai tot spectrul auto. Eu unul am avut nevoie de oarece timp de acomodare, nu foarte lung pentru că, testând mașina într-o zi cu ploaie și lapoviță, am folosit intens ștergătoarele și lichidul de parbriz.

În schimb, o dotare obișnuită la toate automobilele de azi, displayul tactil central, care la Levante măsoară 10,1 inci în diagonală, pare să aibă ceva în plus: să fie contrastul, să fie rezoluția, să fie modul în care este poziționat față de unghiul în care cade lumina pe el – nu m-am lămurit, dar categoric aici iarba e mai verde decât la vecini. Claritatea cu care se văd cele mai fine detalii ale diverselor simboluri afișate pe ecran mi s-a părut ieșită din comun.

Mașina pe care o conduc are dotări opționale de 26.750 de euro: între acestea, jante de 21 de inci (4.400 euro), vopsea Grigio Evoluzione (2.650 euro), trapă panoramică electrică (1.950 euro), faruri adaptive Full Matrix LED (2.300 euro), sistem de sunet Harman Kardon cu 14 difuzoare (1.500 euro) și pachetul de asistență la condus (3.800 de euro), în care intră Adaptive Cruise Control cu funcție Start Stop, sistem de avertizare la coliziunea frontală, avertizare la părăsirea benzii, avertizare unghi mort și cameră video 360o..

Scaunele față sunt reglabile electric pe 12 direcții; de asemenea, sunt ventilate și încălzite (dotare opțională de 1.350 euro). O dotare (opțională) foarte practică este închiderea Soft Close a ușilor – portierele se închid singure, chiar dacă nu le-ai închis bine.

Bancheta spate este și ea încălzită – dotarea face parte din pachetul opțional pentru vreme rece, care mai include duze încălzite pentru spălătorul de parbriz și climatizare cu patru zone – în total, 1.300 euro.

Prețul final al mașinii testate este de 114.062 euro.

Trăim apogeul epocii SUV-urilor și e firesc că Levante a adus pentru Maserati un semnificativ boost al vânzărilor, așa cum s-a întâmplat cu F-Pace pentru Jaguar sau cu Bentayga pentru Bentley. De altfel, nu cred să mai fie brand auto în care gama de SUV-uri să nu ducă greul vânzărilor.

Maserati și-a îmbogățit portofoliul cu modelul Grecale, un SUV de dimensiuni mai mici, lansat la sfârșitul lunii trecute, și se pregătește să ocupe pole position-ul electrificării în rândul producătorilor auto de lux italieni. Primul model full electric va fi chiar nava-amiral a Tridentului, GranTurismo, care va fi lansată anul viitor.