FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Independent de contextul geopolitic, economic și social actual, pe care l-aș cataloga drept delicat și incert, ritmul de creștere al companiei noastre este unul extrem de alert. Chiar și după doi ani de la debutul pandemiei de covid-19, precum și în lumina evenimentelor mai recente, Hagag Development Europe a avut rezultate excepționale în ceea ce privește vânzările și a continuat planurile de extindere pe plan local, consolidându-și, de la an la an, poziția de investitor stabil pe termen lung.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă?

Desigur că, într-o oarecare măsură, ne preocupă toate aceste aspecte, deși aș puncta că mare parte dintre aceste dificultăți cu care atât mediul de afaceri, cât și societatea civilă s-au confruntat pe parcursul acestui an, nu ne sunt întocmai străine. Pandemia, întreruperile din lanțurile de aprovizionare, criza forței de muncă, inflația, birocrația excesivă și de multe ori inutilă ne sunt familiare încă din 2017, de când am accesat piața din România. Escaladarea conflictului ruso-ucrainean este într-adevăr un subiect delicat, și da, a avut mult de a face cu evoluția accelerată a inflației și a prețurilor per ansamblu – nu doar cele ale utilităților. Cu toate acestea, îmi face plăcere să reiau acum una dintre ideile în care cred foarte mult și pe care îmi amintesc să o fi împărtășit cu audiența Forbes România și cu alte ocazii, anume că există extraordinar de multe oportunități chiar și în perioadele de criză sau incertitudine economică. În special pentru noi, ca investitor și dezvoltator de proprietăți imobiliare, cu experiență în piețele internaționale și emergente, care privim imaginea de ansamblu și analizăm randamentele investițiilor noastre pentru un orizont de proiecție de minim 10 până la 30 ani.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Comunicarea deficitară cu autoritățile locale. Exclusiv în ceea ce ne privește, suntem extrem de dezamăgiți de ceea ce vedem că se întâmplă în piață la nivel colaborativ între dezvoltatori și municipalitate. Din punctul nostru de vedere, atunci când un investitor de bună-credință, care are experiența, know-how-ul și capacitatea financiară să aducă, prin proiectele sale, plus-valoare întregului ecosistem municipal, vine cu soluții și proiecte concrete pentru dezvoltarea armonioasă a țesutului urban, iar autoritatea locală nu doar că alege să nu se implice, să nu ofere sprijin sau să creeze condiții, ci mai mult, decide să blocheze întreaga activitate de dezvoltare a orașului, pierderile sunt uriașe. În primul rând pierd locuitorii și mai apoi pierd municipalitatea, piața muncii, dar și multiple alte sectoare de business – mă refer aici la construcții, turism, retail, horeca, etc.. Gândiți-vă că discutăm nu doar despre pierderi financiare și de capital imagine pentru o metropolă care se vrea a fi europeană, ci și despre faptul că, realist vorbind, se împiedică evoluția unui oraș într-un moment al dezvoltării accelerate, în care absolut toate industriile se află într-o continuă mișcare.

Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Ambițioase, la fel că și până acum. Întotdeauna am privit cu încredere și entuziasm către piața imobiliară din România. Am identificat aici multe oportunități pe care ne dorim să le explorăm îndeaproape și urmărim să creștem exponențial valoarea portofoliului nostru prin achiziția de noi active. În ultimele șase luni am lucrat intens la finalizarea, respectiv demararea de noi tranzacții, lansarea și marketarea de noi proiecte, prospectarea continuă a pieței locale, dar și a piețelor internaționale și nu negăm că suntem interesați ca pe viitor să accesăm și alte orașe europene importante.