Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.
Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?
Perioada de vară este una aglomerată și anul acesta pentru noi, deoarece ne aflăm în plin proces de expansiune la nivel internațional pe piețele din Marea Britanie, SUA și Emiratele Arabe Unite prin înființarea de entități locale. În Marea Britanie estimăm că vom fi operaționali până la finalul lunii septembrie și avem deja patru persoane selectate care se vor alătura biroului de acolo. În ceea ce privește biroul din SUA, estimăm că procedurile de înființare a entității locale vor fi finalizate până la încheierea T3 2022. Pentru entitatea din Abu Dhabi, au fost demarate, de asemenea, procedurile de înființare a societății și ne așteptăm ca până la finalul lunii iulie să fim operaționali în această piață.
Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă?
Pe lângă temele menționate aș adăuga securitatea cibernetică. Digitalizarea accelerată care a avut loc pe parcursul ultimilor doi ani și care ne-a îmbunătățit activitățile, atât profesionale, cât și personale, are și efecte negative. Unul dintre acestea este legat de sporirea atacurilor cibernetice. În prezent, suntem în plin război cibernetic, iar numărul atacurilor de acest tip continuă să se afle pe un trend ascendent. Companiile trebuie să își implementeze procese de securitate cibernetică pentru a fi pregătite în permanență de un potențial atac. Mai mult, deși au implementate tehnologii și soluții IT, marea majoritate a companiilor nu au planuri de continuitate în eventualitatea unui atac. Practic, odată ce sunt atacate, aceste companii sunt nevoite să își suspende activitatea. Prin urmare, pe fondul acestor amenințări, precum și odată cu izbucnirea războiului dintre Rusia și Ucraina, tot mai multe companii au venit către noi fie pentru a le ajuta să-și îmbunătățească nivelul de securitate sau să le sprijinim cu implementarea de măsuri de securitate.
Companiile trebuie să aibă în vedere că securitatea cibernetică nu se implementează peste noapte și că reprezintă un proces bazat pe analize de risc ce trebuie gestionat în mod continuu și care trebuie să facă parte din cultura organizațională a unei companii. Dinamica este mare în ceea ce privește apariția vulnerabilităților și a riscurilor și, prin urmare, companiile trebuie să se adapteze în permanență prin implementarea de măsuri tehnice și organizatorice.
O măsură foarte importantă care trebuie implementată este monitorizarea continuă a alertelor de securitate. Indiferent de numărul de soluții de securitate cibernetică implementate, dacă alertele acestora nu sunt monitorizate în permanență și nu se intervine prompt, atacurile vor avea succes.
În același timp, educarea tuturor părților implicate în mediul de business cu privire la riscurile din domeniul securității cibernetice este fundamentală în aceste vremuri în care digitalizarea este omniprezentă și continuă să se dezvolte într-un ritm accelerat.
Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?
Anul acesta ne vom confrunta și cu dificultăți, cauzate în principal de faptul că piața muncii din domeniul securității cibernetice a devenit extrem de dinamică și competitivă, companiile antreprenoriale ajungând în situația de a concura la același nivel cu marile companii în ceea ce privește angajarea și păstrarea în companie a personalului cheie, acestea din urmă oferind angajaților, pe lângă pachete financiare extrem de motivante, programe de tip stock option plan.
În încercarea de a veni în întâmpinarea nevoilor persoanelor care doresc să se angajeze în cadrul companiei noastre, dar și a celor care deja își desfășoară activitatea în cadrul Safetech Innovations, am analizat toate posibilitățile prin care putem implementa la rândul nostru programe de tip stock option plan, având în vedere că suntem o companie listată și ne supunem unor anumite reguli și proceduri. Posibilitățile pe care piața de capital le oferă la acest moment sunt limitate și, astfel, încercăm să găsim cea mai bună soluție atât pentru angajații noștri, cât și pentru acționarii existenți ai companiei.
În urma unei analize realizate intern cu privire la acest subiect, am descoperit că în legislația română (art. 1031 și 104 din Legea 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare) este permis ca acționarii să își doneze o parte din propriile acțiuni către companie, aceasta din urmă având posibilitatea să le distribuie ulterior angajaților în cadrul unor programe de tip stock option plan. Însă, această opțiune nu este disponibilă companiilor listate. Avantajul major pe care acest mecanism îl conferă, în comparație cu toate celelalte metode prin care compania poate dobândi acțiuni, în vederea acordării acestora către angajați printr-un stock option plan, este dat de faptul că acțiunile primite de companie prin donație pot fi distribuite angajaților după o perioadă mai mare de 12 luni, în toate celelalte situații compania fiind obligată să le distribuie în acest termen. Prin urmare, dacă acest mecanism ar fi la dispoziția societăților listate, acestea ar putea să accepte donații de acțiuni, urmând ca ulterior să stabilească la ce perioade de timp acțiunile pot fi acordate angajaților. O perioadă mai îndelungată de timp, la expirarea căreia angajații pot dobândi acțiuni (vesting period), presupune posibilitatea retenției angajaților pe termen lung, astfel aceștia participând în mod activ la dezvoltarea companiei.
Pe lângă dorința noastră de a implementa astfel de programe, am observat o schimbare de paradigmă și la nivelul angajaților, în special la noile generații de profesioniști. Aceștia nu își mai doresc să aibă doar o relaționare de tipul angajator-angajat și urmăresc să devină parte din companie. Prin urmare, o astfel de viziune reprezintă un beneficiu pentru ambele părți. În plus, companiile multinaționale cu prezență în România și care sunt listate pe burse internaționale au deja implementate astfel de programe pentru angajații lor din România. Din acest punct de vedere, pentru noi este foarte dificil să facem față concurenței existente pe piața muncii.
Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?
Până la finalul acestui an avem în vedere să devenim operaționali pe cele trei piețe în care vom deschide birouri locale, Marea Britanie, SUA și Emiratele Arabe Unite,. De asemenea, vom continua să ne consolidăm poziția pe piața locală prin atragerea de noi clienți și creșterea indicatorilor de business ai companiei. În plus, avem în plan demararea procedurilor de trecere pe Piața Principală a Bursei de Valori București, deoarece ne dorim să devenim un emitent atractiv și pentru investitorii instituționali. Obiectivul este ca în 2023 să fim listați pe această piață.