FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA SUMMER PLANS viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea Medicai în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm? Care sunt liniile principale de dezvoltare ale companiei Medicai in 2022?

Fiind un startup tech, oricum nu prea puteam vorbi de vacanță. Pentru noi, 2022 este anul în care deschidem noi piețe și creștem numărul de utilizatori prezenți pe platforma Medicai. E important să creștem indiferent de ce se întâmplă în jur. Am reușit să ne construim expertiză într-o perioadă scurtă de timp, astfel că avem deja foarte multe implementări în zone cheie precum evaluarea cazului, diagnosticare, monitorizare, management al cazurilor, second opinion și turism medical. În prezent, dezvoltăm proiecte cu parteneri globali alături de care ,,atacăm” proiecte mai mari. Potențialul de inovare este mult mai mare dacă reușim să interconectăm regiuni întregi prin care să creăm coridoare virtuale pentru diferitele afecțiuni grave sau cronice.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările tale în următoarea perioadă?

Startup-urile tech vor fi afectate de costul banilor în mod direct, și asta se va traduce în evaluări mai mici în momentul unei investiții. Modul în care te poți izola la asta e să ai un produs foarte bun și să arăți creștere. Pe partea cealaltă, momentele de criză reprezintă o oportunitate datorită faptului că oamenii și companiile vor căuta soluții noi pentru probleme vechi, dar care în trecut erau ignorate ușor. Astfel, nu este o întâmplare că multe companii care astăzi sunt de mare succes (firme ca Whatsapp, Uber, Slack, Pinterest, Airbnb, Asana) s-au născut în perioada 2008-2010.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, la nivel de business?

Pe de o parte, vreau să văd ce se întâmplă cu investitorii și cum privesc ei piața ca să ne putem adapta la noul climat. La cum văd eu lucrurile acum, startup-urile vor sacrifica creșterea în schimbul timpului. În general, după o rundă de investiție îți faci planurile să investești suma atrasă în 12-18 luni și după aceea să ridici iar o rundă de investiții. Dacă va crește costul banilor, probabil toți se vor uita să încetinească ritmul ca să crească această perioadă la 24 de luni, spre exemplu. Ideal ar fi să devii profitabil, dar acest lucru e destul de greu pentru o companie tânără cu ambiții globale (sau cel puțin regionale).

De partea cealaltă, în momente de criză poți deveni foarte important pentru cei care vor să-și eficientizeze activitatea sau să găsească noi clienți. Opinia mea este că digitalizarea va accelera în industria de sănătate din cauza crizei, dar și pe fondul lecțiilor învățate în pandemie.

Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Pe ce zone vreti sa cresteti? Dar pentru 2023?

În următoarele 18 luni vom lucra pe câteva direcții strategice. În primul rând, vrem să creștem rețeaua de clinici și spitale din România. În al doilea rând, ne propunem să deschidem platforma Medicai și pentru pacienții care au nevoie de tratamente specializate și pe care îi putem ajuta să ajungă unde au nevoie. În plus, ne-am propus să deschidem piața din SUA, unde am făcut deja primii pași.