FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA SUMMER PLANS viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Rombat este singurul producător integrat 3600 de baterii auto din România și activează fără întrerupere pentru a livra pe piața internă și internațională de peste 40 de ani. Chiar dacă ne aflăm în plin sezon estival și, la nivel personal, fiecare dintre cei peste 750 de membri ai echipei noastre, își face și planuri de vacanță, ca business suntem în plină activitate pentru că suntem ”bateria care mișcă economia”. Lăsând la o parte spiritul estival, activitatea Rombat este conectată la dinamica pieței, la dinamica industriei în care activăm iar perioada tumultoasă pe care o traversăm nu ne lasă să ne gândim prea mult la vacanțe.  Este un an extrem de provocator, vrem să ne depășim recordul de baterii auto vândute în 2021. În prima jumătate a anului am lansat deja două produse:  Champion,  cel mai nou acumulator auto, ce poate fi folosit inclusiv de mașini Start-Stop și Champion Heavy Duty,  baterie auto destinată vehiculelor de mare tonaj.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă?

Aceste teme sau mai bine zis provocări le avem și noi la Rombat, într-o mai mică sau mai mare măsură. Avem pe agenda zilnică aceste teme deoarece vin la pachet cu riscuri și posibile efecte negative pe care avem datoria să le evaluăm iar mai apoi să venim cu un plan de acțiuni. Când situația pandemică părea să fi apus, a apărut conflictului din Ucraina și tot ce a decurs din acest conflict: comportament al consumatorului, putere de cumpărare, proces inflaționist, creștere prețuri energie, creștere prețuri materii prime, etc. Pentru noi, toate acestea influențează costurile de producere a acumulatorilor auto, dar și costurile la care facem reciclarea bateriilor uzate la unitatea Rebat de la Copșa Mică. Pentru a păstra stabilitatea, una dintre marile provocări este să găsim soluțiile potrivite pentru a menține în limite normale prețurile, dar în același timp să continuăm strategia noastră de reducere a amprentei de carbon. Este motivul pentru care am demarat procedurile pentru o investiție într-un parc fotovoltaic, care odată finalizat ne va permite să generăm o bună parte din energia noatra din surse green. Ați menționat forța de muncă. Aici pot să afirm că mă bucur să avem o echipă minunată, oameni frumoși, dedicați și profesioniști. Echipa Rombat este cheia succesului nostru. Avem bineînteles poziții libere, suntem în proces de recrutare pentru diferite pozitii, dar încercăm să ne înconjurăm de colegi ce împărtășesc acealeași valori: grija pentru oameni și mediu, corectitudine, proactivitate, inovație, încredere. Avem provocări mari în fața noastră, provocări ce țin de evoluția geo-politică și economică dar și provocări ce țin de industria în care activăm. Capacitatea de a ne adapta rapid la schimbările ce se preconizează, atât la nivelul economiei modiale cât și la nivelul industriei auto, odată cu migrația industriei auto către segmentul electric, va fi definitorie pentru succesul nostru. Este o provocare dar, totodată și o oportunitate pentru orice companie din domeniu.  

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Conflictul din Ucraina rescrie prioritățile atât la nivel micro cât și macroeconomic iar aceasta este provocarea acestor zile pentru noi toți. În același timp, așa cum pandemia ne-a forțat să găsim soluții  și le-am găsit prin adaptare, flexibilitate și inovație, și conflictul din Ucraina vine cu propriile lecții. Altfel spus, în ciuda îngrijorărilor pe care le avem, avem și speranță că vom continua consolidarea si diversificarea business-ului.    

Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Rombat a aniversat recent 42 de ani de producție constantă iar bateriile noastre ajută anual milioane de oameni din peste 35 de state să pună în mișcare economia lumii. Privind retrospectiv, am traversat perioade bune dar și perioade dificile ceea ce înseamnă că avem o mare flexibilitate și abilitatea de a ne reinventa atunci când este necesar. Ne vom concentra și anul acesta dar și în 2023 pe câteva direcții importante – continuarea eforturilor pentru reducerea amprentei de carbon, consolidarea portofoliului de clienți în zona automotive, dezvoltarea de produse inovatoare atât în zona automotive cât și în zona stocării de energie, dezvoltarea continuă a abilităților echipei noastre, penetrarea de noi piețe.

Un focus special il avem în zona de responsabilitate socială și relație cu comunitatea. Anul acesta am lansat Fundația Rombat, un proiect de suflet ce ne va fi suport în implementarea cât mai multor proiecte prin care ne vom implica în viața comunității, la nivel local sau național.