FacebookTwitterLinkedIn

Inteligența artificială este în plină expansiune, iar organizațiile din întreaga lume își doresc să o folosească, dar și să investească în tehnologie, potrivit unui nou studiu comandat de către SAS ce prezintă regiunile și țările care conduc în cursa folosirii AI-ului generativ.

Conform celui mai nou studiu SAS, desfășurat cu ajutorul Coleman Parkes Research Ltd., China este lider; 83% din decidenții din companii chineze declară că organizațiile lor au implementat astfel de tehnologii. Procentajul este considerabil mai mare decât în Marea Britanie (70%), Statele Unite (65%) și Australia (63%). În paralel însă, companiile din SUA au un avans în ceea ce privește implementarea completă și maturitatea tehnologiilor AI (24%), comparativ cu China (19%) și Marea Britanie (11%).

Într-un raport din 2023, McKinsey a estimat că AI-ul generativ ar putea adăuga echivalentul a 2,2 – 4,6 trilioane de dolari anual economiei globale, într-o varietate de scenarii de utilizare. Cifra este comparabilă cu PIB-ul Marii Britanii în 2021. Impactul ar crește influența inteligenței artificiale cu 15%, până la 40%.

Având în vedere aceste implicații economice, SAS și Coleman Parkes au intervievat 1.600 de decidenți din piețe globale importante. Respondenții lucrează în industrii diverse, precum cea bancară, a asigurărilor, sectorul public, științe sociale, sănătate, telecomunicații, energie și utilități, manufactură, retail, și servicii profesionale. Cele mai mici organizații din studiu au între 500 și 999 de angajați, iar cele mai mari au peste 10.000 de lucrători.

”Deși China este lider la rata de adoptare a AI-ului generativ, acest indice nu se traduce neapărat și într-o implementare eficientă sau într-un randament mai bun”, afirmă Stephen Saw, Managing Directo la Coleman Parkes. ”De fapt, SUA se află în prim-plan, cu 24% dintre companii care au implementat complet AI generativ, comparativ cu 19% în China.”

Studiul global include indicatori care arată că diverse regiuni ale lumii sunt pregătite să introducă AI-ul generativ, însă în etape diferite.

”De fiecare dată când e vorba de o nouă tehnologie, companiile trebuie să navigheze prin etapa de descoperire, pentru a separa promisiunile de realitate și pentru a înțelege complexitatea implementărilor practice în cadrul organizației. Am ajuns în această etapă cu AI-ul generativ”, declară Bryan Harris, Executive Vice President și CTO la SAS. ”După ce trecem de etapa reclamei și a promisiunilor, vorbim acum despre implementări concrete ale AI-ului generativ, ce duc la livrarea de rezultate repetabile și de încredere pentru companii.”

De menționat că printre cele mai importante provocări pe care le întâmpină organizațiile care doresc să folosească AI generativ în mod curent este lipsa unei strategii generale.

Doar 9% din respondenți declară că sunt foarte familiari cu adoptarea AI-ului generativ de către propria companie. Dintre respondenții ale căror organizații au implementări complete de AI generativ, doar 25% se declară foarte familiari c strategia de adoptare. Chiar și decidenții responsabili pentru decizii de investiții tehnologice sunt străini față de inteligența artificială – asta se întâmplă și în cazul companiilor care conduc topul adoptărilor. 

Alte provocări pe care le întâmpină companiile sunt reglementările și datele necesare pentru implementarea AI, mai arată studiul citat.