FacebookTwitterLinkedIn

Tehnologia RPA (Robotic Process Automation) există de câțiva ani și, deși s-a dovedit a fi foarte utilă pentru multe organizații – practic, în orice industrie – mulți se întreabă unde va ajunge de aici.

În forma sa de bază, RPA este conceput să imite acțiunile umane și nu comportamentul uman, dar cât de departe poți merge cu automatizarea proceselor din interiorul companiei tale? Aceasta este întrebarea care mi s-a pus destul de des; sunt de acord că afacerile se schimbă, vin noi procese și astfel călătoria poate continua într-o anumită măsură. Dar nu cred că acesta este viitorul pentru RPA.

Nevoia de digitalizare crește într-un ritm mai rapid, iar acest lucru se întâmplă nu numai pentru că organizațiile se străduiesc să fie mai eficiente, ci și pentru că, odată cu noua criză Covid, devine crucial să supraviețuiești. Deci, care este următorul pas pentru RPA? Există o veche vorbă care spune că „Dacă vrei să prezici viitorul, trebuie să-ți cunoști trecutul”.

Inițial, aveam o tehnologie numită RDA (robotic desktop automation), în care un om a asistat un robot și fiecare își îndeplinea sarcinile unui anumit proces. Deși acest lucru a produs beneficii, încă nu am putut realiza automatizarea completă a proceselor de la un capăt la altul. În cele din urmă, tehnologia a evoluat la următorul nivel sub formă de RPA, roboții fiind capabili să automatizeze complet un proces fără nicio interacțiune umană.

Deci cum arată viitorul acum? Hiperautomatizare

Iată o prezentare excelentă de la IT Partners: „Hiperautomatizarea se bazează pe succesul real care stă la baza creșterii fenomenale a RPA: ușurința de automatizare, viteza de obținere a rezultatelor și o cale acum dovedită de aplicare a inteligenței artificiale (AI) pentru a îmbunătăți operațiunile de afaceri. Hiperautomatizarea validează automatizarea, dar o ridică la nivelul care arată cum combinația dintre RPA și tehnologii disruptive, cum ar fi AI, învățarea automată (ML), process mining, managementul deciziilor și procesarea limbajului natural (NLP) și multe altele pot fi utilizate împreună într-o soluție de automatizare end-to-end.”

Acum, toate aceste instrumente frumoase și strălucitoare arată grozav pe hârtie, dar cum vor funcționa în practică? De-a lungul anilor de selectare, testare și implementare a unor astfel de tehnologii, iată doi factori importanți de care trebuie să țineți cont atunci când începeți următorul pas al călătoriei dvs. de automatizare:

1. Găsiți acele probleme de afaceri reale cu o rentabilitate mare a investiției: nu mai căutați proiectele ușoare care știți că nu pot eșua, pentru că acestea nu vă vor aduce prea multă valoare. Cineva a spus odată: „Nu-ți fie frică să eșuezi; este dovada că vei avea succes în curând.” Discutați cu cei din business și faceți-i să înțeleagă cum pot debloca adevăratul potențial al acestor tehnologii. Eu spun mereu că CIO/CDO ar trebui să se comporte ca niște doctori. Când mergi la medic, el/ea nu va începe să-ți dea pastile și analize înainte de a aduna o mulțime de informații despre tine: Ce doare? Unde te doare? Pentru cât timp? După, și numai după toate aceste întrebări, ei vor prescrie testele și tratamentul medical potrivit. CIO/CDO ar trebui să facă același lucru. Amintiți-vă, business-ul este pe primul loc, tehnologia vine doar după.

2. Mergeți alături de echipele dvs. în această călătorie: nu organizați doar o ședință globală și nu anunțați cât de grozav va fi programul dvs. de digitalizare sau ce beneficii va aduce companiei și acționarilor. În schimb, desfășurați sesiuni săptămânale și explicați oamenilor dvs. ce nu pot face, cum își pot îmbunătăți munca de zi cu zi.

Cred cu tărie că hiperautomatizarea își poate livra potențialul (o soluție de automatizare end-to-end care poate crea mai multă valoare de afaceri prin utilizarea RPA, AI, ML, NLP și alte asemenea tehnologii), dar se va confrunta cu unele provocări. În funcție de tipul de afacere, companiile vor folosi adesea unul sau mai multe tipuri de automatizare pentru a obține o eficiență și eficacitate îmbunătățite. Pe măsură ce treceți de-a lungul spectrului de la automatizarea bazată pe proces la automatizarea bazată pe date mai adaptabilă, există costuri suplimentare sub formă de date de instruire, dezvoltare tehnică, infrastructură și expertiză specializată. Dar potențialele beneficii în ceea ce privește informațiile suplimentare și impactul financiar pot fi mult mărite.