Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a anunțat că România are planuri ambițioase pentru dezvoltarea infrastructurii de carburanți alternativi pentru vehiculele rutiere, inclusiv instalarea a cel puțin 30.000 de puncte de reîncărcare până la jumătatea anului 2026, conform Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
“În Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, există proiecte de dezvoltare a infrastructurii naţionale de carburanţi alternativi pentru vehiculele rutiere şi în special instalarea cel puţin 30.000 de puncte de reîncărcare, până la mijlocul anului 2026. (…) în aceste zile se discută în Comisia Europeană un act care să definească eligibilitatea combustibililor alternativi consideraţi a fi sustenabili. Sper că vom avea o paletă mai largă de biocarburanţi acceptaţi, astfel încât să putem creşte ponderea lor şi a combustibililor sintetici, fireşte, absolut necesar pentru atingerea ţintelor de reducere a emisiilor de carbon. Cred că trebuie să menţinem, să dezvoltăm şi alternativele sustenabile lichide pentru combustibili alternativi, astfel încât să putem beneficia de economii de scară majore prin utilizarea conductelor şi a infrastructurii de alimentare existentă, astfel încât să putem decarboniza mai rapid flotele auto existente, să reducem costurile tranziţiei”, a afirmat Vălean.
Aceste planuri urmăresc să contribuie semnificativ la reducerea emisiilor de carbon, oferind alternative durabile și infrastructură solidă pentru vehiculele cu surse de energie alternative.
Pe lângă PNRR, se estimează că la finalul ciclului european, Comisia Europeană ar putea aloca fonduri de aproximativ un miliard de euro pentru nevoile României din instrumentul financiar Connecting Europe Facility, pentru infrastructură și proiecte de transport.