Pentru un bulgar, sârb, albanez sau croat, ale căror țări se aflau încă în componența spațiului oriental al imperiului turcesc, adevăratul Paris era prea îndepărtat și prea costisitor. De aceea, au descoperit Bucureștiul europenizat, în care vestimentația, gesturile și accesoriile cotidiene devin aidoma celor de la Paris și chiar și limba franceză era vorbită frecvent pe stradă.
Astfel explică istoricul Adrian Majuru, în cartea sa Timpul orașului București, originea mitului „Micul Paris”, o sintagmă mai puțin cunoscută printre locuitorii Capitalei, care erau conștienți de faliile sociale dintre centrul exclusiv european și periferia oriental-balcanică.
„Exista o reală șansă de schimbare pentru toate periferiile insalubre, fapt început cu greu și timid la începul anilor ’30.” (…) „Micul Paris și-a trăit clipele de glorie, iar ceea ce a dat consistență acelei epoci și poreclei care a renumit-o se mai păstrează astăzi parțial în inelul central al orașului: case, palate, edificii publice etc., multe dintre ele proiectate de arhitecți francezi precum Albert Galleron, Cassian Bernard, Xavier Villacrosse sau Paul Gottreau”, scrie istoricul Adrian Majuru în cartea apărută în anul 2017. Puțini mai sunt cei care știu astăzi că Albert Galleron a proiectat Ateneul din București, iar Banca Națională a României a fost realizată după planurile sale și ale lui Cassian Bernard, palatul fiind inclus în lista lucrărilor de arhitectură prezentate la Exposition Nationale des Beaux Artes organizată la Paris, în anul 1883.
„Mai am un vis: să schimbăm numele tuturor acestor clădiri cu numele arhitecților care le-au realizat.” – Eduard Uzunov.
Clădirile din zona istorică a Capitalei care poartă amprenta unor arhitecți celebri în urmă cu un secol sunt un subiect favorit de discuție pentru Eduard Uzunov, cel care fonda în urmă cu mai bine de 30 de ani compania imobiliară Regatta. Iar unul dintre cele mai des menționate nume de către Uzunov este al arhitectului Ernest Doneaud, un francez născut la București care a schițat, printre altele, Palatul Senatului, Palatul de Justiție din Ploiești, Hotelul Palace, Hotelul Lido sau Maternitatea din Iași.
„De Crăciunul anului 1920, arhitectul Doneaud a solicitat Primăriei stabilirea alinierii străzii fără nume, care separa lotul cumpărat de acesta cu Ateneul Român, în vederea începerii lucrărilor de proiectare ale unui imobil destinat unor apartamente de locuit, intenția acestuia fiind să le valorifice prin vânzare sau închiriere”, spune Eduard Uzunov despre clădirea descrisă de istoricul Oana Marinache, în volumul Ernest Doneaud – Visul liniei.
Dar Uzunov pune și „banii pe masă”, nu doar vorbe, în contextul în care compania sa imobiliară a cumpărat de-a lungul timpului câteva dintre cele 11 apartamente ale imobilului care găzduiește și galeria de artă Rotenberg-Uzunov, un spațiu sacru al artei și al frumosului.
„Mai am un vis cât se poate de realizabil, să schimbăm numele tuturor acestor clădiri cu numele arhitecților care le-au realizat. Ar fi o dovadă de respect și de bun-gust”, mai spune Uzunov.
The one and only
La câțiva metri de imobilul Ernest Doneaud se lucrează intens la cea mai importantă restaurare a unei clădiri istorice făcute de un investitor privat. Fosta casă a industriașului olandez Jean Braikoff, singura clădire în formă de „V” de lângă Ateneul Român, închisă publicului timp de mai bine de un deceniu și jumătate, a fost cumpărată în urmă cu trei ani cu aproximativ cinci milioane de euro de către dezvoltatorul One United Properties. „Este prima noastră dezvoltare care include renovarea unui monument istoric, având ca obiectiv protejarea și regenerarea patrimoniului cultural din centrul Capitalei”, spuneau Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu, fondatorii celui mai valoros dezvoltator imobiliar local.
Un an mai târziu, One United a cumpărat tot în imediata apropiere a Ateneului Român, pentru 13,5 milioane de euro, o clădire nefinalizată, pe care fostul proprietar dorea să construiască un hotel și o galerie de lux asemănătoare cu cele din Place Vendôme din Paris. Clădirea, care urma să aibă un design ce reprezenta o replică fidelă a unei clădiri existente în acea zonă în secolul al XIX-lea, urma să fie finalizată în toamna anului 2010, dar criza financiară a pus capăt proiectului.
Anul viitor, One United va aduce pe piața hotelieră de 5 stele din Capitală, prin Mondrian Bucharest, aproximativ 100 de camere, și va avea o valoare brută de dezvoltare de 60 de milioane de euro și o suprafața totală construită de peste 10.000 de metri pătrați, din care 6.400 supraterani și diferența în trei subsoluri, pe un teren cu suprafața de aproape 1.400 de metri pătrați.
De altfel, anul 2022 a marcat intrarea puternică a One United pe segmentul regenerărilor urbane, după ce a achiziționat un alt monument istoric – fosta fabrică Ford, situată în cadrul dezvoltării multifuncționale One Floreasca City, din nordul orașului. Aceasta se află în prezent în curs de restaurare și va fi transformată într-un spațiu comercial, denumit One Gallery.
Spre finalul anului 2022, compania a mai achiziționat trei clădiri istorice din centrul Capitalei, pe strada Academiei, lângă Teatrul Odeon, și Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu. Valoarea netă a tranzacției a fost de circa patru milioane de euro, iar valoarea brută de dezvoltare era estimată la 35 de milioane de euro, urmând ca, după renovarea clădirilor, proiectul să devină One Downtown.
„Valoarea totală a portofoliului a crescut la 260 de milioane de euro, reprezentând cea mai importantă investiție privată din România dedicată restaurării reperelor istorice și industriale”, spun fondatorii One United, care între timp au anunțat și pre-vânzarea proiectului One Athénée, cu o valoare brută de dezvoltare de 24 de milioane de euro, cu plata preţului în rate pe parcursul reconstrucţiei clădirii, încheierea contractului de vânzare-cumpărare fiind condiţionată de restaurarea completă a monumentului.
Adevăratul lux
Grupul francez Hermès, unul dintre cei mai cunoscuți jucători la nivel mondial în industria luxului, a înființat oficial Hermès Romania Bucarest SRL, la data de 10 septembrie 2024, potrivit datelor disponibile la Registrul Comerțului, marcând astfel un moment important pentru industria locală de lux. Compania, cu sediul în cadrul clădirii America House din zona Pieței Victoria, va activa în comerțul cu amănuntul al articolelor din piele și încălțămintei (CAEN 4772).
Deși informația nu a fost confirmată oficial, în piața românească s-au vehiculat în prima parte a acestui an informațiile potrivit cărora noul magazin Hermès va fi deschis în zona Ateneului Român, una dintre cele mai prestigioase și emblematice zone din București. Această zonă, cunoscută pentru simbolistica culturală, era privită ca un cadru potrivit pentru un brand exclusivist precum Hermès, mai ales în contextul prezenței până în urmă cu doi ani a unui alt brand important în domeniul luxului.
Gucci a operat timp de aproximativ 10 ani un magazin în cadrul hotelului Athénée Palace, deținut de Gheorghe Copos, vânzările în ultimul an de funcționare fiind de aproximativ 21 de milioane de lei, potrivit datelor de pe termene.ro. Brandul Gucci a intrat pe piața locală în 2010, fiind adus de către antreprenorul Alessandro Amato, cel care a cedat ulterior franciza familiei Calagiu.
Zona Ateneului este considerată un pol al eleganței și rafinamentului în București, iar deschiderea unui magazin Hermès în această zonă ar reflecta dorința brandului de a oferi o experiență premium și de a atrage clienți din segmentul superior. Totuși, locația exactă a rămas la nivel de speculație, brandul neconfirmând detalii precise.
În lipsa unor alte tranzacții de anvergură în zonă, nu trebuie să fii consultant cu zeci de ani de experiență să anticipezi că, potrivit informațiilor disponibile, singurele destinații probabile pentru magazinul Hermès pot fi în cadrul hotelului Athénée Palace, pe locul fostului magazin Gucci sau în cadrul proiectului One United.
Un lucru este clar: chiar și în lipsa unei confirmări oficiale privind momentul deschiderii primului magazin, strategia Hermès de a opera prin filiale proprii subliniază angajamentul ferm al grupului pentru menținerea controlului asupra calității și experienței oferite clienților săi.
Expansiunea companiei din România va fi gestionată, cel mai probabil, de administratorul companiei, Luc Hennard, care este și directorul regional pentru Europa și Orientul Mijlociu. Potrivit profilului său de pe rețeaua LinkedIn, Hennard are o vastă experiență în gestionarea operațiunilor Hermès pe piețe precum China, Orientul Mijlociu sau Asia de Sud.
Intrarea Hermès în România vine într-un moment important pentru piața locală, unde cererea pentru produse de lux este în creștere, fiind un semn al maturizării industriei de profil. Cel mai important brand de lux care are o prezență directă pe piața locală este Louis Vuitton. Grupul francez a înființat compania Louis Vuitton România în anul 2007 și a deschis un an mai târziu un magazin la JW Marriott Grand Hotel București, ale cărui vânzări au crescut permanent până la aproape 100 de milioane de lei anul trecut, cu marjă a profitului net de peste 30%.
Este de așteptat, în aceste condiții, ca magazinul Hermès să fie deschis spre începutul anului 2026. Contactați de Forbes România, oficialii Hermès nu au oferit niciun răspuns până la momentul scrierii acestui text.
Însă reprezentanții InterContinental Athénée Palace infirmă că francezii ar putea deschide acolo un magazin: „O să anunțăm la începutul lunii decembrie mai multe (despre magazinul care va fi deschis pe locul fostului spațiu ocupat de magazinul Gucci – n.red.), dar sigur nu va fi (Hermès – n.red.)”.
Potrivit informațiilor din piața imobiliară, spațiul de la parterul hotelului va găzdui cel de-al doilea magazin Louis Vuitton, interesat să intre cu o prezență directă în ceea ce se prefigurează a fi polul luxului din România.
În schimb, Victor Căpitanu, co-CEO al One United Properties, cel mai mare dezvoltator imobiliar din țară, nu dorește să comenteze atunci când este întrebat despre posibilitatea ca magazinul Hermès să fie amplasat în cadrul proiectului pe care îl are în zona Ateneului. Dar în lipsa spațiului de la parterul InterContinental Athénée Palace, la momentul actual nu există vreo alternativă pentru grupul francez de lux în afara proiectului realizat de One United.
Nu în ultimul rând, conform informațiilor disponibile în piața imobiliară, grupul de lux Richemont tatonează terenul pentru deschiderea în sistem franciză a unui magazin monobrand Cartier. Și unde ar putea găsi un loc mai bun decât în zona care a stat la originea apariției „Micului Paris”?