FacebookTwitterLinkedIn

Interviu cu Mugurel Mărgărit, Director Executiv al Fundației Regale Margareta a României

Ce înseamnă finalul de an pentru Fundația Regală Margareta a României?
Finalul de an este o combinație minunată de muncă multă și satisfacție pe măsură. Lucrăm în sprijinul oamenilor un an întreg, dar perioada Sărbătorilor trebuie să fie specială și pentru cei pe care îi ajuți. Ei nu au pe altcineva alături și atunci ne mobilizăm noi cu extra-ajutor, cu și mai multe vizite, cu activități în comun (serbări cu cei mici, colinde cu tinerii talentați, mese speciale cu seniorii etc.), cu dulciuri și cadouri pentru fiecare. Și e o mobilizare mare și sunt multe de pregătit, dar e frumos și ne place să fim ajutoarele lui Moș Crăciun.

În plus este și o perioadă intensă în care mulțumim și cerem sprijin donatorilor și sponsorilor. E important să asigurăm fonduri pentru a ajuta și în 2023. Nu știm cum o să fie noul an, dar știm că mereu vor fi oameni care au nevoie de un ajutor. Și noi o să fim acolo pentru ei…

Sunteți foarte implicați în ajutorarea vârstnicilor singuri și aflați în situații dificile. Ce proiecte și campanii cu implicații sociale aveți în derulare în sprijinul seniorilor? Cum este perioada Sărbătorilor pentru ei?
Realitatea tristă este că din 3,8 milioane de vârstnici, circa 1 milion trăiesc singuri, iar peste 700.000 de pensionari sunt nevoiți să se descurce cu un venit lunar de sub 1.000 de lei. Așa că, pe lângă problemele medicale aferente vârstei, seniorii sunt afectați și de singurătate și sărăcie. Amândouă sunt teribil de greu de dus, mai ales în perioada Sărbătorilor.

Este teribil să nu mai ai cui să faci un cadou și să nu mai ai de la cine să primești unul…

De-a lungul celor 32 de ani de activitate, cu implicarea voluntarilor și mobilizarea partenerilor instituționali și a întregii comunități, Fundația a creat diverse soluții menite să îmbunătățească viața seniorilor, să aline singurătatea, să prevină izolarea socială, ori să creeze oportunități pentru o viață activă. Programele și campaniile Fundației, precum Fondul pentru Vârstnici, Centrele Generații, Telefonul Vârstnicului, Conferința Bune Practici pentru o Bătrânețe Frumoasă, redau demnitatea și speranța la vârsta a III-a.

Prin programele destinate vârstnicilor, Fundația Regală îi sprijină pe tot parcursul anului.

Fondul pentru Vârstnici a fost lansat de către Fundația Regală Margareta a României în martie 2020, ca un fond de urgență pentru a deservi nevoile stringente ale vârstnicilor din România și pentru a gestiona izolarea socială determinată de coronavirus. Fondul vine acum în sprijinul seniorilor din toată țara, în special al celor afectați de singurătate, imobilitate fizică, stare de sănătate precară, sărăcie sau excluziune socială.

Seniorii care au nevoie de ajutor, îl pot obține apelând Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001, un proiect social dezvoltat în 2015 și singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială, destinată vârstnicilor care au nevoie de informare, consiliere socială și alinare a singurătății.

În cei 7 ani de activitate, la Telefonul Vârstnicului au fost înregistrate peste 82.000 de apeluri, iar peste 15.000 de apelanți unici, beneficiari ai programului, au primit răspunsuri la solicitările adresate. Prin prisma serviciilor oferite, spunem că este un instrument de legătură între actorii implicați în asistența vârstnicilor, instituții publice, ONG-uri și furnizori de servicii.

Programul Generații, primul program intergenerațional din România, a demarat în București în 2007. Ceea ce am învățat aici ne-a permis să extindem activitățile ce aduc în comun seniorii, copiii și tinerii în mai mult de 40 de comunități din țară. În proiectele noastre, sute de seniori își valorizează abilitățile, au o nouă perspectivă asupra vârstei, un tonus mai bun și un rol important în comunitate. Seniorii voluntari reprezintă modele de inspirație și o speranță pentru noi toți, cei care vom ajunge la rândul nostru seniori.

De sărbători derulăm Campania de ajutor pentru vârstnicii României și mergem la cazurile cele mai grele cu alimente și produse specifice sărbătorilor. De asemenea, organizăm evenimente de socializare la care îi invităm pe seniorii din proiectele noastre. Vor mai fi multe surprize anul acesta pentru ei, printre care muzica live și cadourile.

Care este „povestea” unicului serviciu gratuit din România pentru vârstnicii singuri și aflați în situații mai grele de viață – Telefonul Vârstnicului?
Serviciul Telefonul Vârstnicului (0800 460 001) a apărut în 2015 din dorința noastră de a ajunge la cât mai mulți seniori din România. În perioada aceea aveam în derulare un program (Niciodată Singur) prin care voluntarii se întâlneau cu seniori și încercau să-i ajute și să le aline singurătatea. Era un program foarte bun, dar prin natura sa era greu de dezvoltat astfel încât să ajungă la toți seniorii din România.

Și atunci ne-am gândit că o linie telefonică este perfectă, pentru că permite oricărui senior, din orice colț al țării, să ne sune și să găsească informații utile sau să-și aline singurătatea. Așa s-a născut și sloganul Răspundem cu suflet pentru că am vrut ca oamenii să știe că sunt bineveniți și că facem asta pentru ei, pentru că vrem să-i ajutăm.

Telefonul Vârstnicului (0800 460 001) este un serviciu gratuit și confidențial unde persoanele vârstnice primesc informații de interes, sfaturi și îndrumare, din partea operatorilor specializați în asistență socială ai Fundației Regale Margareta a României.

Linia telefonică este disponibilă între 08.00 și 20.00, de luni până vineri și sâmbăta, între 08.00 și 16.00. De asemenea, linia poate fi accesată și de către cei care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă a unui bătrân sau de vârstnicii singuri care simt nevoia de suport emoțional.

Până acum am înregistrat mai bine de 82 000 de apeluri. Serviciul este susținut exclusiv din donații și sponsorizări pentru care suntem extrem de recunoscători.

Cum vă poate susține mediul de business să ajutați cât mai mulți seniori aflați în situații dificile de viață?
Programele Fundației destinate vârstnicilor sunt susținute prin sponsorizări din partea companiilor care aleg să aloce resurse generoase susținând seniorii României și prin donații lunare realizate on-line (www.frmr.ro/donationline ) sau prin SMS de 2 Euro cu textul SINGUR trimis la numărul 8844.

Este o legătură directă între nivelul sponsorizărilor și donațiilor și ajutorul pe care îl putem acorda. Este important ca oamenii să înțeleagă asta și să vină cu încredere alături de noi. Suntem responsabilizați de fiecare sponsorizare și fiecare donație. I-am întâlnit adesea pe donatorii și sponsorii noștri, iar unii ne dau din puținul lor. Când te abordează un senior și-ți dă din pensia sa 250 lei pentru alți seniori îți dai seama că toată munca ta este apreciată și că de acum încolo trebuie să faci și mai mult…

La fel și în cazul companiilor. Nu este ușor să faci profit în România și muncești pentru fiecare leu câștigat. Să faci o sponsorizare către Fundația Regală pentru seniori, copii sau tineri este un efort pe care îl apreciem și care ne onorează.

Din fericire există și importante facilități fiscale care pot ajuta.

La final de an, companiile pot contribui printr-o sponsorizare din impozitul anului curent, până la 31 decembrie 2022 (www.sponsorizez.ro || https://www.frmr.ro/sponsorizez-20/varstnici/). De asemenea, 2022 a adus o nouă facilitate fiscală – redirecționarea impozitului pe profit reținut pentru anul precedent prin depunerea declarației 177 la ANAF până la 25 decembrie 2022.

Cu fondurile obținute:

  • Alinăm singurătatea vârstnicilor care nu mai au cu cine să vorbească sau să socializeze
  • Oferim consiliere psihologică și sprijin emoțional seniorilor cu depresii sau anxietate
  • Îi încurajăm să redevină activi social prin diverse activități recreative, culturale și sociale sau în cluburi de seniori
  • Facilităm accesul lor către serviciile de care au urgentă nevoie: îngrijire la domiciliu, cantină socială, centru de zi ori policlinică socială
  • Ajutăm material, prin pachete sau tichete sociale, vârstnicii aflați în cele mai dificile situații de viață
  • Oferim susținere și dotări pentru îngrijitorii la domiciliu, voluntarii și asistenții sociali din comunități
  • Îi valorizăm și le dăm ocazia de fi utili ca voluntari pentru copiii de la centre
  • Dăruim spiritul sărbătorilor prin meniuri la domiciliu sau mese organizate pentru vârstnicii singuri alături de voluntarii noștri  

Fiecare contribuție este importantă și le suntem recunoscători sponsorilor și donatorilor.

Cum convingeți companiile să se implice în susținerea programului Fondul pentru Vârstnici?
Prin fapte, prin seriozitate, prin consecvență, prin implicare și dedicare probate în ani. În ianuarie împlinim 33 de ani de existență. Fundația a fost creată pentru a ajuta. Asta facem în fiecare zi și tot în fiecare zi ne gândim cum să fim mai eficienți, cum să ajungem la cât mai mulți seniori și cum să ajutăm și alte organizații ca ele să ajungă la seniorii la care noi nu putem.

Am învățat de la companii să gândim strategic, să stabilim obiective și să urmărim rezultate clare și cuantificabile în relație cu oamenii pe care îi sprijinim. Am învățat de la antreprenori să folosim cât mai bine resursele pe care le avem și să fim flexibili. Să identificăm nevoile beneficiarilor noștri și să le oferim soluții potrivite. Învățăm în fiecare zi și mergem înainte cu gândul că împreună cu partenerii noștri facem România mai bună.