FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Irina Mincinopschi, director general Depanero

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

2022 a fost un pic mai impredictibil, chiar și decât anul pandemic. Deși toate estimările economice erau pozitive, iar sectoarele care au resimțit din plin criza, precum HoReCa, turismul, au început, treptat, să-și revină, războiul Rusia-Ucraina a readus impredictibilitatea în piață. Războiul, la fel ca pandemia, a avut impact la nivel global, însă amploarea și efectele sunt diferite. Nu există sector care să nu fie afectat de prețurile în creștere la energie sau de inflația tot mai mare. Fluxuri efective de producție au fost perturbate sau blocate complet, mulți producători fiind nevoiți să-și mute depozitele din care livrează. Iar aceste provocări au venit după criza din China, de la începutul pandemiei, când foarte multe companii s-au confruntat cu probleme de aprovizionare. De aceea, este foarte greu de estimat în ce direcție se îndreaptă piața și consumul, în esență. 

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Experiența clientului este foarte importantă pentru noi, iar timpul de soluționare a unei solicitări reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte în interacțiunea Depanero cu clienții. Oferim o gamă largă de servicii, de la instalare și mentenanță, până la consultanță, diagnosticare și remediere rapidă a defecțiunilor, atât pentru produsele aflate în garanție, cât și pentru cele în post-garanție. În activitatea noastră, disponibilitatea pieselor pentru reparații, de exemplu, este un element esențial. Avem parteneri cu care lucrăm cu piese în stoc, dar există și producători cu care menținem o legătură permanentă pentru livrarea pieselor necesare unei reparații. Astfel, pe lângă timpul de reparație intervine și un timp de livrare, în funcție de disponibilitatea piesei la producător și din ce depozit este livrată. De aceea, este foarte important pentru noi să existe predictibilitate în lanțurile de aprovizionare și să nu existe perturbări, deoarece orice întârziere din acest lanț poate însemna o zi de așteptare în plus pentru client. 

Odată cu războiul din Ucraina, aceste provocări din lanțul de aprovizionare au crescut, generând o impredictibilitate în piață, la nivel global, care este destul de greu de controlat. Cu toate acestea, am reușit să facem față acestor provocări și suntem mulțumiți de rezultatele din acest an. Estimăm că vom continua aceeași evoluție pozitivă ca anul trecut, la finalul căruia am obținut o cifră de afaceri de 10 milioane de euro. 

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Războiul din Ucraina a afectat indirect și activitatea noastră, mai ales în zona de logistică și a lanțului de aprovizionare, din cauza perturbărilor apărute atât în procesele de livrare, cât și în cele de producție. De asemenea, una dintre provocările acestui an a fost inflația mare, care a pus presiune mai ales pe economiile europene și care a avut un impact direct asupra structurilor de costuri din toate companiile, indiferent de domeniul de activitate. Nu a fost ușor să gestionăm aceste disfuncționalități, deoarece lucrăm cu peste 60 de branduri, dar aveam deja lecțiile făcute din pandemie, astfel că împreună cu partenerii și furnizorii noștri ne-am asigurat ca impactul să fie cât mai redus. 

Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Mediul de afaceri din România a cunoscut o evoluție foarte rapidă și spectaculoasă în ultimii 30 de ani. Avem o cultură antreprenorială în plină dezvoltare, există o competitivitate ridicată în majoritatea sectoarelor de activitate, iar companiile românești pătrund mai ușor și se extind pe piețele internaționale. România continuă să fie atractivă pentru investitorii străini, însă companiile au nevoie și de forță de muncă calificată, iar acest aspect continuă să fie o provocare pentru piața locală, unde se înregistrează un deficit de personal și specialiști în multiple industrii, inclusiv în cea în care activăm și noi.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvențe, blocaje)?

Contextul economic dificil de la nivel global afectează, fără îndoială, și țara noastră. Inflația, criza de pe piața energiei, blocajele din lanțul de aprovizionare au impact asupra activității companiilor locale. Vedem încercări ale autorităților de a corecta impactul pe piața energiei, de a stabiliza inflația și mediul fiscal, de a reduce birocrația. Au fost înregistrate progrese care trebuie să continue, mai ales în zona de digitalizare a proceselor din cadrul instituțiilor publice, unde s-au făcut deja pași importanți pentru creșterea transparentizării activității autorităților prin intermediul implementării de soluții și servicii digitale.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Cred că anul 2023 va fi în continuare marcat de impredictibilitate. În același timp, însă, acest lucru poate crea oportunități noi pentru business-uri, ajutându-le să se reinventeze.