FacebookTwitterLinkedIn

La întrebările Forbes România a răspuns Conf. univ. dr. ing. Florin Drăgan, Rector al Universității Politehnica Timișoara.

Viitorul va fi bine dacă știm să ne adaptăm la el. Cum arată viitorul din perspectiva dumneavoastră?

Viitorul înseamnă o dinamică și o adaptare continuă. La ora actuală avem schimbări majore între generații cu o diferență de vârstă de 5-6 ani, schimbări care vor avea nevoie de o adaptare rapidă a sistemului educațional. Dacă vorbim despre următorii 10 ani vorbim de o introducere accentuată a digitalizării, a unui mod hibrid de a face educație, de introducerea microcredențialelor, a studiilor în rețele de universități, nu doar într-una singură, cum eram obișnuiți. Pe termen mai lung cred că vor exista schimbări majore în ceea ce înseamnă educație la toate nivelurile, nu doar la cel universitar.

Ce acțiuni remarcabile ați demarat, în calitate de rector?

Principalele acțiuni remarcabile în acești 2 ani sunt o abordare diferită, influențată de experiența mea din managementul privat, o strategie clară pentru digitalizare cu pași rapizi în universitate, dar și o implicare solidă în programul Timișoara Capitală Culturală 2023. Abordarea managerială diferită a constat în transparentizarea deciziilor, introducerea unor cursuri de leadership și cultură organizațională la diferite niveluri de management, realizate de traineri profesioniști care fac de obicei astfel de cursuri în zona de corporații, o evaluare a sistemului de conducere bazată pe un anumit standard, dar și introducerea în premieră a unui instrument de feedback al întregii administrații. Pandemia a permis acceptarea mai facilă de către sistem a unor pași rapizi în zona digitalizării, cu dezvoltarea în etape scurte a unor instrumente software adecvate, astfel ca circuitul documentelor sau accesul cadrelor didactice sau studenților la diferite facilități să se facă mult mai ușor. La începutul anului 2020 am găsit o implicare punctuală a UPT în programul cultural din 2023. Am apreciat acest aspect și am continuat deschizând spațiile universității noastre către zona de artă și tehnologie. Astfel, am venit cu idei în premieră pentru România, și poziționăm UPT ca reper și în acest domeniu.

Care credeți că sunt, atuurile UPT? Vă rugăm să ne relatați cum se poziționează astăzi UPT printre instituțiile de învățământ superior din țară. Ce avantaje are în raport cu celelalte universități?

Atuurile UPT sunt reprezentate de tradiție, legătura cu companiile din regiune și componenta tehnică a universității. Tradiția UPT este dată de un prim secol de existență în care, pentru 25 de ani a fost singura universitate din regiune, cu o implicare majoră în realizarea unei Timișoare moderne. Legătura cu companiile, cred eu că a fost si rămâne una dintre cele mai bune ale unei universități românești. Nu e vorba doar de contracte de cercetare-dezvoltare sau de stagii de practică ale studenților ci și de influențarea curriculei universitare în funcție de specificul zonal dar și de introducerea unor programe de studii sau directii noi care pot atrage companii inovative. Referitor la atu-ul dat de caracterul predominant tehnic al universității, acesta însemnă inovatie, creativitate dar, de multe ori, și multidisciplinaritate, UPT situându-se la baza colaborărilor cu toate celelalte universități din regiune.

Cine vine să studieze la UPT? De ce ar trebui să aleagă studenții Universitatea Politehnica Timișoara? 

Viața unui student la UPT înseamnă un cumul de oportunităti care apar zi de zi. Dincolo de faptul că orice student beneficiază de cazare, de masă la un preț permis de o bursă socială, avem un sistem de burse de performanță care îi poate conduce la o bursă mai mare în unele cazuri decât venitul unui părinte. Oportunitățile vin din ofertele pe care foarte multe companii le fac studenților noștri încă din primul an, din spații de învățământ în care au investit, pe lângă universitate, și companiile partenere, din posibilitatea de a face activități sportive în una dintre cele mai moderne baze ale unei universități românești, cu posibilitatea de a accesa locuri la admitere pentru sportivi, după sistemul american, de a deveni student în baza unui portofoliu de realizări, sau de a dezvolta activități în spații multidisciplinare și culturale.

Care sunt cele mai importante 3 lecții de afaceri pe care le-ați învățat pe parcursul carierei ca antreprenor și pe care le aplicați ca rector?

Activitatea ca antreprenor a fost puțin diferită, pentru că acolo ai construit totul în baza unei viziuni pe care o ai, iar în cazul universității organizația este foarte bine conturată. Probabil cea mai relevantă lecție pentru mine a fost aceea că resursa umană e cea mai importantă, o resursă umană cu un set comun de valori. A doua lecție e aceea că un anumit eșec astăzi poate să se transforme într-un avantaj mâine și că o organizatie nu se conduce prin acțiuni pe termen scurt, fără o viziune de ansamblu. Nu în ultimul rând, aș spune că un brand puternic și rezistent în timp e construit de oameni, nu de o singură persoană.