FacebookTwitterLinkedIn

Înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 7,2% în luna iunie 2025, ajungând la 1,01 milioane de unități, față de 1,089 milioane în aceeași lună din 2024, potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și citate de Agerpres.

România se distinge însă printr-un recul mult mai accentuat: în iunie 2025 au fost înmatriculate doar 10.611 autoturisme noi, în scădere dramatică cu 50,3% față de aceeași perioadă din 2024, când au fost înregistrate 21.358 de unități. La nivelul primului semestru, piața auto locală a înregistrat un declin de 22,4%, cu un total de 64.820 autoturisme înmatriculate.

Declinul pieței europene este determinat în principal de scăderea continuă a cererii pentru motorizările tradiționale: în primele șase luni ale anului, autoturismele pe benzină au înregistrat o scădere de 21,2%, iar cele diesel de 28,2%. În paralel, vânzările de automobile hibride au crescut cu 17,1%, acestea ajungând să reprezinte 34,8% din piață. Autovehiculele complet electrice (BEV) au continuat să câștige cotă de piață, dar într-un ritm mai moderat, cu o creștere de 22% față de perioada similară a anului trecut, atingând o pondere de 15,6% în totalul pieței europene.

„Suntem încă departe de o adoptare masivă a mobilității electrice”, a transmis ACEA, solicitând autorităților europene să revizuiască reglementările privind emisiile de CO₂. Asociația atrage atenția că prudența consumatorilor și lipsa unor măsuri mai ferme de stimulare a cererii încetinesc ritmul tranziției energetice în domeniul auto.

La nivelul marilor constructori auto, toate cele trei grupuri europene importante – Volkswagen, Stellantis și Renault – au înregistrat scăderi ale vânzărilor în iunie. Grupul Stellantis a fost cel mai afectat, cu un declin de 16,1%, în timp ce Renault a reușit să limiteze pierderile la doar 0,5%. În cadrul grupului francez, marca Renault a înregistrat o ușoară creștere de 0,2% (74.400 unități), în timp ce înmatriculările Dacia au scăzut cu 1,7%, până la 55.715 unități.

Totuși, în primul semestru din 2025, marca Dacia a reușit să înregistreze o creștere anuală de 1,2% în UE, cu un total de 288.196 autoturisme vândute, semn că brandul românesc continuă să aibă o poziție solidă pe piețele europene, în ciuda contextului general dificil.

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.