FacebookTwitterLinkedIn

Vântul adie uşor pe pontonul restaurantului El Capitan. Patronul localului, Pepe Berciu, ne aşteaptă relaxat pe unul dintre fotoliile albe ale terasei. Grijile par uitate într-un sertar închis din birou, departe de lacul Snagov, unde carismaticul antreprenor îşi petrece ocazional după-amiezile însorite de vară.

Afacerile îi dau toate motivele să fie liniştit. Compania importatoare de băuturi alcoolice BDG şi-a consolidat prima poziţie pe piaţă, iar profiturile din anii anteriori i-au permis lui Berciu să investească într-un nou business
apropiat de stilul său de viaţă: restaurantele. „Nu mai pot să pierd nopţile prin cluburi, ca în anii trecuţi, acum simt nevoia să îmi petrec seara în restaurant, iar după ora unu noaptea să mă retrag spre casă“, explică Berciu, care acum are alte priorităţi: gemenii.

Antreprenorul este şi proprietarul lanţului de cluburi The Office, pe care le-a manageriat personal în anii trecuţi. În prezent, partenerul de afaceri Dan Măluşel se ocupă de cluburile din Mamaia şi Predeal, în timp ce Pepe Berciu s-a orientat către investiţiile în restaurante. A început cu localul din Predeal, unde a acumulat experienţă, după care a cumpărat exclusivistul restaurant El Capitan din Snagov. Berciu nu s-a oprit însă aici: a deschis încă un local în Mamaia, iar anul acesta va inaugura un nou restaurant în zona Dorobanţi.

Afaceristul s-a inspirat dintr-un concept popular în Europa de Vest, acela de restaurant-fusion, unde clienţii se pot retrage după cină într-un lounge pentru distracţie şi socializare. „Cunosc români care apreciază acest concept în străinătate, cred că se va forma un public pentru aşa ceva şi în România“, spune el încrezător. Iar Berciu nu vrea să se oprească aici; are de gând să dezvolte această ramură de business mai departe, prin restaurante moderne, diferenţiate de mâncarea servită: indiană, chineză sau franţuzească.

Pentru moment, însă, pune accent pe detalii şi vrea să formeze o echipă de profesionişti. „Vom angaja câţiva oameni din străinătate în unele posturi-cheie din cadrul restaurantelor. Nu vom face rabat de la calitate pentru un câştig pe termen scurt“, spune Berciu.

În momentul de faţă, restaurantele îi ocupă tot mai mult timp, dar implicarea totală este mai mult decât necesară la început de drum. Pe vi-itor, Berciu speră să poată deroga treptat atribuţiile unor manageri competenţi.

Cu toate că a investit timp şi bani în localurile-fusion, principalul business al lui Pepe Berciu rămâne compania importatoare de băuturi alcoolice, BDG Import. Deşi a încheiat anul 2009 cu o uşoară scădere a cifrei de afaceri, pe fondul deprecierii leului, antreprenorul este mulţumit de evoluţia companiei şi de poziţia de lider de piaţă. „Anul trecut nu a fost atat de rău pe cât ne aşteptam, ba dimpotrivă, noi am fost beneficiarii crizei“, spune el. În ultimii ani, BDG şi-a diversificat oferta prin contractele semnate cu Brown Foreman şi Baccardi Martini. În prezent, oferta importatorului include branduri celebre, precum Jack Daniels, Finlandia sau Corona. Berciu recunoaşte importanţa băuturilor care aduc volume mari de vânzări, dar spune că bătălia adevărată se dă prin brandurile mai puţin cunoscute. „Acolo se vede valoarea adevărată a unui importator. Cu Jagermeister am pornit de la vânzări de 1.000 de nine liter cases (n.red: baxuri de nouă litri) şi am ajuns la 15.000 de nine liter cases, anul trecut. Niciun produs din România nu a mai înregistrat o creştere similară“, spune mândru Berciu, care îşi propune să se impună pe viitor şi cu alte branduri mai puţin cunoscute.

Totuşi, efectele crizei nu au ocolit nici BDG Import, iar acţionarul principal a avut de luptat cel mai mult cu neîncrederea clienţilor în piaţă. „Incertitudinile privind climatul economic şi sistemul de taxare au dus la o reticenţă a clienţilor, şi mă aştept ca anul acesta să fie mai dificil decât în 2009“, mărturiseşte Petru Berciu. A reuşit să contracareze efectele crizei printr-o strategie pusă la punct cu partenerii de la Brown Foreman şi a realizat 40% din vânzările anuale în ultimele trei luni ale anului, când companiile organizau petreceri private, iar clienţii se aprovizionau masiv pentru Sărbătorile de Iarnă. Afaceristul a redus din cheltuieli prin renegocierea contractelor de prestări servicii şi prin îngheţarea salariilor. Deşi unele firme concurente au coborât preţurile sub nivelul profitabilităţii pentru a obţine cotă de piaţă, Petru Berciu e hotărât să nu apeleze la aceste metode care ar strica preţul produsului pe termen lung. „Majoritatea companiilor care apelează la aceste practici nu au un business plan clar, nu au buget solid, ci trăiesc de pe o lună pe alta, în speranţa recuperării banilor de la clienţi“, adaugă acţionarul BDG.

În timp ce majoritatea oamenilor de afaceri îşi fac griji în privinţa veniturilor pe care le vor realiza în plină criză, Berciu vede în aceste dificultăţi o provocare „Businessul e mai greu, dar nu mai urât. E chiar o provocare, pentru că la cât de bine ne mergea în 2008, ne întrebam deja ce să facem mai departe în viaţă“, se amuză el.